چهارشنبه 27 تیر 1403
لوگو

دانشکده پرستاری و مامایی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • تاریخ انتشار : 1402/12/27 - 11:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 153
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گزارشی از تجهیزات خریداری شده مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس اعتبارات آموزشی سال 1402

مسئول مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران گزارشی از تجهیزات خریداری شده این مرکز مرکز بر اساس اعتبارات آموزشی سال 1402 برای آموزش بالینی دانشجویان در محیط شبیه سازی شده بالینی ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی  دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر ستاره تاجداری مسئول مرکز مهارت های بالینی دانشکده درخصوص تجهیزات خریداری شده برای آموزش بالینی دانشجویان در محیط شبیه سازی شده بالینی این مرکز به شرح این تجهیزات پرداخت و اینگونه توضیح داد:

با توجه به اینکه مرکز مهارت های بالینی دانشکده با قدمت نسبتا طولانی محل اجرای تمرینات بالینی و امتحانات رشته ها و گروه های مختلف آموزشی داخل و خارج از دانشکده است؛ لزوم به روزرسانی و نگهداشت امکانات آن امری مهم و البته پرهزینه است که همواره نیازمند نگاه ویژه درتامین اعتبارات است.

در سال 1402 با اختصاص اعتبار آموزشی برای خرید تجهیزات ، در ابتدا لیستی از وسایل و تجهیزات آموزشی موجود در مرکز مهارت های بالینی تهیه شد. کیفیت و کمیت، سلامت و لزوم تعمیر آن ها بررسی شد. سپس براساس نتایج به دست آمده، نیازسنجی از گروه های مختلف آموزشی رشته های پرستاری و مامایی (مدیران گروه و اساتید) و متناسب با بودجه ای که برای تهیه تجهیزات مرکز در نظر گرفته شده بود، بازدید هایی از شرکت های معتبر تجهیزات پزشکی توسط معاون آموزشی و مسوول مرکز مهارت های بالینی دانشکده انجام  و وسایل به شرح زیر خریداری شد.

  • مانکن دست جهت آموزش تزریقات با 8 ورید اصلی:

این مانکن سبک و پرتابل، دارای 8 ورید اصلی جهت آموزش تزریقات است که امکان آموزش تزریقات داخل جلدی، زیرجلدی و عضلانی (در عضله دلتوئید) را داراست. این مانکن که تعدادی از آن نیز در مرکز موجود است، قابلیت استفاده از محلول شبیه ساز خون در عروق مانکن را جهت شبیه سازی بهتر واقعیت دارد.

  • مدل آموزشی دست تزریقات وریدی نوزاد:

این مدل آموزشی دارای پوست مخصوص، بسیار نازک و لوله های لاستیکی مصنوعی است. وریدهای سفالیک و بازیلیک و همچنین قوس وریدی پشتی روی دست قابل دسترسی است. این مانکن قابلیت استفاده از محلول شبیه ساز خون در عروق اندام را جهت شبیه سازی بهتر واقعیت دارد.

  • مدل سر کودک جهت آموزش رگ گیری:

این مانکن قابلیت استفاده از محلول شبیه ساز خون در عروق مانکن را جهت شبیه سازی بهتر واقعیت دارد. همچنین پس از یافتن رگ مناسب، امکان تجویز مایعات را دارا می باشد. قابلیت تنظیم فشار خون موجود در عروق با تغییر ارتفاع محلول شبیه ساز خون از دیگر ویژگی های این مدل است. البته مانکنی که در مرکز موجود است، یک مانکن نوزاد کامل هست که قابلیت آموزش رگ گیری نوزاد از سر، اندام های فوقانی و تحتانی را داراست. خرید این مانکن های جدید، شرایط آموزش همزمان را روی مدل های آموزشی جدید برای تعداد بیشتری دانشجو فراهم می کند.

  • مانکن آموزشی انجام ساکشن:

از آن جایی که مهارت ساکشن جزء مهارت هایی است که از ترم یک دانشجویان فرا می گیرند، استفاده از مانکن های آموزشی به روز با قابلیت کاربرد آسان، ضروری است. بخشی از صورت و گردن این مانکن جدا می شود تا ضمن آموزش استاد، دانشجو مسیر عبور کاتتر ساکشن و لوله تراشه را مشاهده کند و بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد. این مانکن علاوه بر امکان ساکشن دهان، حلق و لوله تراشه، دارای تراکئوستومی می باشد و امکان آموزش ساکشن تراکئوستومی هم فراهم شده است.

  • 3 عدد پایه پد سوچور  همراه با 12 پد سوچور:

پدهای سوچور برای آموزش دانشجویان رشته های مختلف پرستاری، مامایی و پیراپزشکی در دروس کمک های اولیه، بحران و فوریت ها، اتاق عمل، ترمیم اسیب های زایمانی و اپی زیوتومی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این پدها قابلیت استفاده به دفعات مختلف داشته و به راحتی روی پایه قرار می گیرد. این پایه ها ضمن ثابت نمودن پد سوچور، شرایط را برای تمرین، تسهیل می نماید.

  • مدل آموزشی اپی زیوتومی به همراه پد 5 تایی یدکی:

این مدل آموزشی شبیه ساز واقعیت، شرایط آموزش اپیزیوتومی و بخیه زدن را به دفعات زیاد برای تمرین مراقبت و ترمیم آسیب های زایمانی در زایمان طبیعی فراهم می کند. با این مانکن آموزشی، ترمیم اپی زیوتومی مدیان، مدیولترال و لترال و نیز پارگی واژن امکان پذیر می باشد.

  • مولاژ آموزشی آیودی گذاری:

این مدل آموزشی به وضوح ورود صحیح آیودی و باز شدن آن را در رحم نشان می دهد. مانکن فعلی موجود در مرکز، با قابلیت اسپکولوم گذاری است که امکان مشاهده مستقیم جایگذاری صحیح آیودی را ندارد. در واقع این دو مولاژ / مدل آموزشی، مکمل یکدیگر هستند.

  • مدل آموزش تزریقات داخل جلدی (پک دوتایی):

این مدل آموزشی با مشاهده برجسته شدن محل تزریق، نحوه صحیح تزریق را به دانشجو نشان می دهد. این مدل دارای یک فیکساتور برزنتی است که می توان به قسمت ساعد مانکن های پرستاری ثابت نمود و تمرین تزریق را به دفعات زیاد انجام داد.

امید است همکاران در گروه های آموزشی ضمن اطلاع از امکانات موجود در مرکز با برنامه ریزی منظم در طرح دوره های بالینی خود به گونه ای برنامه ریزی کنند تا امکانات بطور بهینه در خدمت آموزش دانشجویان قرار گیرد و شاهد ارتقا بیش از پیش آموزش های بالینی و امتحانات پایان بخش ها باشیم.

 

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,معاونت آموزشی
  • کد خبر : 262404
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی