تمرکز بر کیفیت آموزش بالینی؛ بررسی چالشها و ارائه راهکارها در نشست مشترک مسئولان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با مدیران و سوپروایزرهای پرستاری بیمارستان های تابع دانشگاه
نشست مشترک مسئولان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با مدیران و سوپروایزرهای پرستاری بیمارستان های تابع دانشگاه با حضور مدیرپرستاری دانشگاه دوشنبه 24 شهریور 1404 در سالن شورای یک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی در این نشست که با حضور سیمین رنجبران مدیر پرستاری دانشگاه و مدیران و سوپروایزرهای آموزشی و بالینی بیمارستان های تابع دانشگاه و به میزبانی هیئت رئیسه و مدیران گروه های آموزشی دانشکده برگزار شد، دکتر هومن شهسواری رئیس دانشکده ضمن قدردانی از تلاشهای پرستاران و مدیران حوزه پرستاری در جنگ 12 روزه کشور، گفت: با اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر کیفیت خدمات پرستاری همواره زبانزد بوده و یکی از افتخارات دانشگاه همواره عملکرد شایسته و مدیریت کارآمد مدیران و کارکنان حوزه پرستاری بوده است؛ اما مهمترین چالش فعلی دانشگاه کمبود شدید نیروی پرستاری است.
وی افزود: این مشکل تنها به جذب نیرو محدود نمیشود، بلکه با پدیده خروج آنها نیز روبهرو هستیم. هزینههای بالای زندگی در تهران، عدم تناسب سطح درآمد با این شرایط و همچنین روند مهاجرت نیروی انسانی، می تواند از دلایل این وضعیت باشد.
دکتر شهسواری با اشاره به کاهش تمایل دانشجویان و فارغالتحصیلان برای ماندن در سیستم دانشگاهی و بیمارستانی اظهار داشت: حتی طرحهایی مانند بورس تحصیلی از ترم اول کارشناسی که با هدف جذب و نگهداشت نیرو اجرا شد، با استقبال اندکی روبهرو گردید. این امر نشان میدهد که مسئله صرفاً مالی نیست، بلکه نگاه دانشجویان به آینده حرفهای پرستاری نیازمند بازنگری جدی است که امیدواریم با همفکری و همافزایی مسئولان دانشگاه و متولیان حوزه پرستاری، بخشی از این مشکلات برطرف شود.
دکتر شهسواری خواستار تلاش همه همکاران حوزه پرستاری برای رفع چالش کمبود پرستاری بویژه در حوزه جذب و نگه داشت پرستاران و دانشجویان بیمارستان شد.
در ادامه سیمین رنجبران، مدیر پرستاری دانشگاه، با تأکید بر ضرورت توجه به مسائل معیشتی و مالی پرستاران گفت: پرستاران بار اصلی مراقبت از بیماران را به دوش میکشند و شایسته است از دغدغههای مالی رها باشند.
وی افزود: با وجود تلاش دانشگاه برای پرداخت منظم مطالبات و اضافهکار همکاران، که هنوز با شرایط ایدهآل فاصله داریم، اما همچنان مالیاتهای بالا و شرایط اقتصادی فشار زیادی بر جامعه پرستاری وارد کرده است. پرستاران باید با آرامش ذهنی بتوانند خدمت کنند، نه اینکه دغدغههای مالی مانع کیفیت کارشان شود. وی همچنین حذف مالیات و برقراری فوقالعاده خاص پرستاران را یکی از مطالبات جدی این قشر عنوان کرد.
سپس دکتر سریه پورتقی معاون آموزشی دانشکده، ضمن اشاره به تغییرات شیوهنامه کارورزی و برنامههای آموزشی گفت: در بازنگری جدید، حضور دانشجویان در بخشهای بالینی بهگونهای تنظیم شده است که اثربخشتر باشد. دانشجویان پس از گذراندن کارآموزیها ، در ترمهای پایانی بهطور کامل در اختیار بخشها قرار میگیرند تا بتوان از ظرفیت آنان به عنوان نیروی کارورز استفاده کرد.
وی افزود: همچنین با پیگیریهای انجام شده، بیمه مسئولیت حرفهای دانشجویان تصویب شده تا در صورت بروز حوادث احتمالی، حمایت کافی از دانشجو یا پرسنل بخش بعمل آید.
دکتر پورتقی از برگزاری دورههای توانمندسازی برای CTA خبرداد و گفت: معیارهای مشخصی برای ارزیابی این همکاران تدوین شده و افراد برتر معرفی و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، این اقدام میتواند انگیزه بیشتری برای ارتقای آموزش بالینی ایجاد کند.
دکتر سحر خوش کشت سرپرست واحد ارتقا آموزش بالینی پرستاری و دکتر مژگان هاشم زاده سرپرست واحد ارتقا آموزش بالینی مامایی با ارائه گزارشی از اقدامات آموزشی دانشکده، بر برگزاری منظم گرندراندهای پرستاری و برنامههای بینرشتهای بصورت ماهانه و همچنین اجرای دورههای توانمندسازی آموزشی ویژه همکاران آموزش بالینی تأکید کردند و این اقدامات را گامی مهم در مسیر ارتقای کیفیت آموزش بالینی دانستند.
ایشان در ادامه به مجموعهای از چالشهای موجود در این حوزه پرداختند و خاطرنشان کردند: محدودیت فضا و امکانات آموزشی، نبود فضای استراحت مناسب برای اساتید و دانشجویان، و عدم امکان مشارکت فعال دانشجویان در فرآیند مراقبت از بیمار از جمله مشکلاتی است که بر کیفیت آموزش اثرگذار است.
دکتر خوش کشت همچنین به چالشهای مربوط به سیستمهای نظارتی و حمایتی و نیز کمبود منابع و ابزارهای کمکآموزشی اشاره کرد و افزود: برای تحقق اهداف آموزشی و فراهمکردن محیطی پویا و استاندارد، لازم است این موانع با همکاری مجموعه دانشگاه و مراکز درمانی برطرف شود.
دکتر هاشم زاده نیز ابراز امیدواری کرد با برنامهریزیهای منسجمتر و همافزایی میان مدیران آموزشی پرستاری و مامایی، شرایط بهتری برای آموزش دانشجویان و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی در عرصه بالین فراهم آید.
همچنین شیوهنامه جدید عرصه پرستاری معرفی و راهکارهایی برای ارتقای کیفیت آموزش بالینی مطرح شد.
در ادامه، مدیران و سوپروایزرهای آموزشی بیمارستان ها به طرح دیدگاهها و بررسی راهکارها پرداختند و بر ضرورت همافزایی و برنامهریزی مشترک برای رفع چالشها و ارتقای کیفیت آموزش بالینی پرداختند.
ارسال نظر