• تاریخ انتشار : 1400/07/27 - 13:14
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 5
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گزارش کارگاه مجازی فوت و فن های مشاوره شیردهی

بزرگترین رویداد کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر با موضوع « شروع تغذیه با شیر مادر » به همت گروه مامایی و سلامت باروری دانشکده پرستاری و مامایی تهران و با همکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و با تدریس مدرسان ارشد کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر 22 و23 مهرماه 1400 بصورت مجازی برگزار شد.

گالری تصاویر
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، دراولین روز کارگاه دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رییس دانشکده پرستاری و مامایی، ضمن تبریک ایام ماه ربیع الاول و خوشامدگویی به شرکت کنندگان ، از همه عوامل اجرایی و تیم علمی این رویداد تشکر کرد و تلاش های گروه مامایی و سلامت باروری را از ابتدای پاندمی کرونا تا امروز در برگزاری موفق بیش از 100وبینار آموزشی را ارزنده و قابل قدردانی دانست.  وی همچنین از همکاری صمیمانه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، اساتید مدعو و حضور آقای دکتر برکاتی سپاسگزاری کرد.
دکتر سید حامد برکاتی متخصص کودکان و مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، آماری از وضعیت تغذیه با شیرمادر در ایران  ر ارائه داد.
در ادامه منیژه رحیمی مربی ارشد کشوری شیر مادر دانشگاه علوم پزشکی تهران، لیدا احمدی کارشناس برنامه ترویج تغذیه باشیر مادردانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمود راوری متخصص اطفال عضو هیات مدیره انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر و عضو کمیته شیر کشوری و مژده فارسیمدان مربی ارشد کشوری شیرمادر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در محورهای آناتومی، فیزیولوژی و اندوکریولوژی شیردهی، اهمیت تغذیه با شیرمادر برای شیرخواران و مادر، تماس پوست با پوست مادر و نوزاد در ساعت اول زایمان (طبیعی-سزارین)، فواید انجام مراقبت کانگورویی و نحوه انجام آن، مادران باردار نیازمند مراقبت ویژه در شیردهی و اصول مشاوره در شیردهی سخنرانی کردند.
در دومین روز کارگاه منیژه رحیمی و فریبا فلاح زاده، مربی ارشد کشوری شیر مادر دانشگاه علوم پزشکی ایران،  دکتر محمود راوری متخصص اطفال عضو هیات مدیره انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر و عضو کمیته شیر کشوری و مژده فارسیمدان مربی ارشد کشوری شیرمادر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مباحثی مرتبط با وضعیت شیردهی ونحوه صحیح گرفتن پستان (همراه با نمایش فیلم)، اهمیت دوشیدن شیر، اصول دوشیدن شیر با دست و پمپ شیردوش، نحوه ذخیره و خورانش شیردوشیده شده به شیرخوار، روش های کمک و تسهیل تغذیه با شیرمادر و شیردهی در دوران اپیدمی بیماری کووید19 را ارایه دادند.
در پایان دکتر سیده طاهره میرمولایی مدیر گروه مامایی و سلامت باروری از همکاری سخنرانان و حضور پر شور شرکت کنندگان  و پشتیبانی حامیان تشکر نمود.
حامیان این رویداد دو شرکت فناور طب اسپادانا و شرکت مهندسی پزشکی ارمغان رفاه جامع (ارج) بودند که تولید و توزیع محصولات مادر وکودک، کمک شیردهی و تجهیزات بخش نوزادان را بر عهده دارند.

نکات برتر اولین روز کارگاه مجازی وبینار فوت و فن های مشاوره شیردهی
1. فعالیت ترشحی پستان توسط اعصاب و هورمونهای هیپوفیز کنترل می شود. هورمونهای عمده ای که در شیردهی نقش دارند شامل پرولاکتین، FIL (Feedback Inhibitor of Lactation)  و اکسی توسین می باشد. 
2. تماس پوست با پوست و شروع تغذیه در ساعت اول تولد اهمیت بسیار زیادی دارد.
3. پرسنل باید مهارت های لازم را  در برقراری تماس پوست با پوست بین نوزاد و مادر کسب کنند.
4. تماس پوستی  باید بلافاصله در طی چند ثانیه اول تولد در زایمان طبیعی انجام شود.
5. جدایی مادر و نوزاد و یا تاخیر در انجام تماس پوستی به هر دلیل غیرموجه نباید اتفاق بیافتد.
6. به تعویق انداختن اقدامات روتین قبلی برای نوزاد تا پایان تماس پوستی باید به پرسنل آموزش داده شود.
7. انجام تماس پوست با پوست به روش مطمئن برای مادر و نوزاد و تمهیدات لازم بلافاصله پس از زایمان باید مورد توجه قرار گیرد.
8. مراقبت از مادر و نوزاد در طی تماس پوستی لازم و ضروری است.
9. در مشاوره شیردهی:
آن چه را که مادر فکر می کند یا احساس می کند بپذیرید.
به طور عملی به مادر کمک کنید.
به زبان ساده سخن بگویید.

نکات برتر دومین روز کارگاه مجازی وبینار فوت و فن های مشاوره شیردهی
1. پوزیشن و لچ خوب برای مکیدن موثر شیرخوار و انتقال خوب شیر بسیار ضروری است.
2. پس از آموزش عملی  باید به مادر اجازه دهیم خودش روش شیردهی را انتخاب کند.
3. تمامی نوزادان اواخر نارسی به کمک در تغذیه با شیرمادر نیازمندند.
4. استفاده از ابزار برای کمک به شیردهی باید توسط مشاور شیردهی مجرب شروع و مدیریت شود.
5. استفاده از گول زنک و شیشه شیر باعث سردرگمی شیرخوارشده و تداوم تغذیه با شیرمادر را دچار مشکل می کند.
6. روش تغذیه با سرنگ، برای استفاده مقادیر کم شیر از قبیل آغوز مناسب است
7. تغذیه با قاشق برای شروع تغذیه به عنوان یک وسیله ی کمکی موقتی برای شیرخواری که هنوز پستان را نمی گیرد استفاده می شود.
8. تغذیه با کاپ روش خوشایند و غیر تهاجمی برای شیرخواری است که نیاز شیرمکمل دارد.
9. درصورت نیاز به مکمل، این عمل باید در طی اولین دقایق تغذیه همراه با شیرخوردن از پستان انجام شود.
10. روش تغذیه انگشتی باید به دوره های کوتاه مدت و فقط به هنگامی که دیگرهیچ انتخابی درانجام روش های جایگزین در تغذیه با شیرمادر وجود ندارد، محدود شود.

  • گروه خبری : آموزش مامایی و سلامت باروری
  • کد خبر : 253879
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی