• تاریخ انتشار : 1399/04/13 - 09:46
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

دکتر محمدعلی چراغی: سعی ما بر این است گروه سلامت معنوی در پنج سال آینده به عنوان مرکزی پویا، پیشرو و نوآور در ترجمان سلامت معنوی مطرح شود

برای معرفی گروه سلامت معنوی به جامعه دانشگاهی با دکتر محمدعلی چراغی مدیرگروه گفت و گو کردیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی، برای معرفی گروه سلامت معنوی به جامعه دانشگاهی مصاحبه ای با دکتر محمدعلی چراغی مدیر گروه سلامت معنوی ترتیب داده شد، که متن آن به شرح زیر است:

سلام، لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید؟
به نام آنکه جان را فکرت آموخت. محمدعلی چراغی، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم. 

منظور از سلامت معنوی چیست و ارتباط آن با حوزه بهداشت و درمان چیست؟
سلامت معنوی عبارت از یکی از ابعاد سلامت کلی انسان ها تحت عنوان سلامت زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی هست. سلامت معنوی از واژه Spiritual Health می­ آید، سلامت معنوی شامل سلامت یا درستی"جان و روح" یا جان-درستی می باشد. به طور خلاصه و مفهومی تر و موجز باید عرض کنم که" سلامتی معنوی به دنبال تبیین درستی و سلامت رابطه خود با خود، با دیگری، با محیط، با هستی، با خدا می­باشد؛ باز حضرت مولانا می فرماید:
           روزها فکر من این است و همه شب سخنم                   که چرا غافل از احوال دل خویشتنم       
                   از کجا آمده­ام، آمدنم بهر چه بود                    به کجا می روم آخر ننمایی وطنم
که  متن تمام این شعر حکیمانه حضرت مولانا در پی تبیین اونتولوژی(وجود شناسی)، اپیستمولوژی(معرفت شناسی)، آکسیولوژی(ارزش شناسی) سیر تکاملی انسان از من الله، الی الله و فناء فی الله از نگاه قرآنی و فلسفه اسلامی ما، نگاه مشاء و اشراق می باشد.
به لحاظ مفهومی، نظام سلامت ما دارای چهار تا متاپارادایم یا عناصر بنیادین" انسان یا شخص( شامل فرد، خانواده و جامعه)، سلامتی، محیط و درمانگر یا مراقب هست" که همان تعاریف بالایی در مورد سلامت معنوی یا درستی و کمال مطلوب ارزش افزوده ای مترتّب بر هر کدام از این عناصر در سلامت معنوی، مورد کنکاش گری و مداقه قرار می گیرد.

گروه سلامت معنوی از چه زمانی شروع به فعالیت کرد و هدف از تشکیل این گروه چیست؟
به طور جدی، از زمان شروع به کار معاونت فرهنگی کنونی، جناب آقای دکتر رستمیان شروع به بسترسازی شد و حدود 9 ماه هست که در مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از گروههای سه گانه این مرکز به ریاست جناب آقای دکتر عیسی زاده شروع به فعالیت نموده است. 18 نفر عضو دارد که به صورت بین رشته ای انتخاب شده اند و مدیر گروه و اعضاء به ابلاغ ریاست محترم مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و طب و توافق با معاونت محترم فرهنگی دانشگاه، به عضویت این گروه انتخاب شده اند. هدف از ایجاد این گروه طبق برنامه راهبردی آن عبارت است از:  پیشگامی در ترجمان دانش و مرجعیت علمی مترتّب بر سلامت و مراقبت معنوی، تولید دانش و علم نافع بومی سلامت و مراقبت معنوی، ایجاد نگرش مطلوب در زمینه سلامت و مراقبت معنوی و بسترسازی برای خلق دانش سلامت و مراقبت معنوی و انتقال آن در ارکان چهارگانه نظام سلامت(تعلیم و تربیت، پژوهش، مدیریت و خدمات بالینی و در عرصه جامعه)
چه اقداماتی در حوزه سلامت معنوی صورت گرفته است؟
دفتر گروه سلامت معنوی در مجموعه مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه راه اندازی شده است. برنامه راهبردی گروه با نظر اعضاء نهایی شده است و در وبگاه گروه سلامت معنوی مرکز تحقیقات قرآن در حال بارگذاری هست. همکاری با مجله مطالعات اسلامی در حوزه سلامت مرکز تحقیقات قرآن نیز دنبال می شود. تاکنون چندین مقاله و کتاب با وابستگی گروه سلامت معنوی در حال نهایی شدن چاپ هستند و برخی نیز چاپ شده اند.

چشم انداز این گروه را در آینده چگونه می بینید؟
وفق برنامه راهبردی گروه، بیانیه چشم انداز ما عبارت است از: سعی ما بر آن است تا گروه سلامت معنوی، طی پنج سال آینده به عنوان مرکزی پویا، پیشرو و نوآور در ترجمان سلامت معنوی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، سطح ملی، منطقه ­ای و بین ­المللی، مطرح شود و با اجرای پروژه­ های پژوهشی بنیادی، توسعه ­ای و کاربردی و عضویت در طرح­ ها و انجمن ­های ملی به افزایش رتبه و امتیاز عملکرد گروه، بتواند موضوعات ارتقاء سلامت معنوی را به عنوان اولویت ذینفعان درون و برون نظام سلامت و سازمان جهانی بهداشت مطرح نماید و ضمن دستیابی به شاخص­های ترجمان دانش و مرجعیت علمی در سلامت معنوی، به عنوان "مرکز تحقیقات سلامت معنوی" دست یابد.
البته بدیهی است که دستیابی به این چشم انداز، نیازمند همکاری جدی بین بخشی و حمایت جدی مدیریت ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.

مرکز فعالیت این گروه کجاست و اینکه افراد علاقه مند به این حوزه چگونه می توانند با این گروه همکاری کنند؟
دفتر این گروه در مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارد. بدین وسیله برای انجام تمام پروژه های تحقیقاتی و آموزشی اعضاء محترم هیات علمی دانشگاه در تمام دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی به صورت مشترک و یا هدایت پایان نامه های ارشد و دکتری و حتی پروژه های تحقیقاتی دانشجویی مراکز تحقیقات دانشجویی، انجمن های علمی و موسسات و مراکز درون و برون دانشگاهی، اعلام آمادگی می نمائیم. اعضاء محترم هیات علمی و دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بالینی و پی اچ دی که علاقمند انجام مطالعات در حوزه سلامت معنوی هستند درخواست خودشان را به ایمیل اینجانب ارسال فرمایند تا زمینه چگونگی استفاده از دانش این عزیزان در گروه فراهم بیاید. ایمیل اینجانب هست: mcheraghi@tums.ac.ir و یا به کارشناس گروه، سرکارخانم اوجاقلو به ایمیل ojaghloo_m@yahoo.com ارسال نموده و یا تلفنی با ایشان با شماره تلفن 42910309  هماهنگی لازم را داشته باشند.

در پایان نکته و سخنی در این خصوص دارید، بیان بفرمایید؟
از حمایت و پشتیبانی گروه و زحمات تمامی پرسنل محترم مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه و تمامی همکاران گرانقدر معاونت محترم فرهنگی دانشگاه برای پیشبرد اجرایی گروه سلامت معنوی و اعضاء محترم گروه سلامت معنوی، کمال امتنان را دارم.

  • گروه خبری : مدیریت پرستاری
  • کد خبر : 256524
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی