• تاریخ انتشار : 1400/09/23 - 11:57
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

تاکید رئیس دانشگاه بر انجام پژوهش‌های نافع و کاربردی در حل مشکلات جامعه در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در دانشکده پرستاری و مامایی

مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر تحقیقات و فناوری دانشگاه ، اساتید و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی سه شنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ در سالن شورای یک دانشکده برگزار شد.

گالری تصاویر
گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور در برنامه گرامیداشت هفته پژوهش در دانشکده پرستاری و مامایی، ضمن تقدیر از دانشجویان برگزیده و خلاق مرکز پژوهش‌های دانشجویی دانشکده، برانجام پژوهش‌های نافع، مبتنی بر نیاز و مسئله محور تاکید کرد.
وی بیان کرد: مسئله پژوهش یک مسئله‌ای ثابت نیست، بلکه بر حسب زمان و نیازها و اولویت ها تغییر می کند و در واقع  پژوهش باید به صورت دینامیک برنامه ریزی شود. اصل در پژوهش نظاره گر دقیق بودن و شناخت درست مشکلات و چالش هایی است که باید راهکارهای مختلفی را برای آن یافت و اگر افراد در این زمینه اختلاف نظر داشته باشند، باید به دور از تضاد منافع خود، به تفاهمی عقلانی و علمی در آن حوزه برسند. در واقع پژوهش باید کاربردی باشد و نتایج حاصل از پژوهش و تحقیق باید در حل مشکلات جامعه استفاده شود .
رییس دانشگاه با اشاره به ناکافی بودن بودجه در پژوهش گفت: اگرچه پرداخت هزینه های بالای پژوهش در توان ما نیست و نمی توانیم با کشورهای دیگر در این زمینه وارد رقابت شویم، اما در راستای این امر می‌توان روش های نامتقارن را انتخاب نمود و با هوشمندی در این مسیر  پیشرفت کرد و از افتخارات کشورمان است که با همین روش در زمینه تولید و بکارگیری دستگاه‌های پیشرفته درمانی و تشخیصی نتایج خوبی حاصل گردیده است.
دکتر قناعتی ضمن اشاره به اهمیت پژوهش رشته پرستاری و مامایی در بین دیگر حیطه های پزشکی گفت: محور حرکت ما در درمان و پیشگیری رشته پرستاری است که تا کنون کمتر به مسائل مالی آلوده شده است و باید سعی و تلاش نمود تا آینده نیز به این حاشیه ها آلوده نگردد
وی جوهره حرکت دانشگاه را اخلاق و انسان مداری برشمرد و گفت: در این راستا دانشکده پرستاری و مامایی در اوج قرار دارد و باید آن را بیشتر تقویت کرد و بعضی از حرکت هایی که می‌تواند مخل سیستم باشد باید کنار گذاشته شود. البته که در هر نظامی عارضه‌هایی وجود دارد و در حیطه پرستاری هم باید شفافیت و عدالت به روشنی بدرخشد.
دکتر قناعتی در ادامه با اشاره به تصمیم به ابقای دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی در سمت ریاست دانشکده و ارائه رهنمودهای مدیریتی برای اداره موثر و مطلوب سازمان، تاکید داشت:  اگر مسئولی را انتخاب کرده باشم تا آخرین لحظه پشت آن خواهم ماند و از وی در پیشبرد امور و تصمیم گیری ها حمایت می کنم.
رییس دانشگاه گفت : سازمان باید اجازه دهد افراد کم تجربه وارد فرآیندهای درون سازمانی شوند و در مسیر رشد قرار بگیرند و همچنین کوچکترها نیز باید حرمت بزرگترها را حفظ کنند و در جایی که این حرمت ها شکسته شود و یا مدیریت بالاتر دور زده شود بسیار باعث دلخوری و ناراحتی من خواهد شد.
در پایان سخنان خود اشاره کرد که همیشه در حال رصد مثبت امور و فرایندها هستیم ومعتقدم که  مچ افراد باید در نقاط مثبت گرفته شود، با تمام قوا پیش روید زیرا کشور نیازمند افراد توانمند و کارآمد است و دانشگاه علوم پزشکی تهران الگوی دانشگاه های دیگر است که این رسالت برای همه ما وجود دارد.
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده با اشاره به بیانات رییس دانشگاه در راستای انجام پژوهش نافع و کاربردی گفت: تلاش می کنیم پژوهش ها مسئله محور، مبتنی بر نیاز و مرتبط با اولویت ها باشد تا در حیطه های مختلف متمرکز بر  مشکلات جامعه بتوان راهکارهایی را ارایه داد.
دکتر نیکبخت نصرآبادی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در دانشکده می توان در جهت توسعه مراکز پژوهش‌های بیشتر در دانشکده حرکت کرد، تا بتوانیم در این حوزه، حرف های جدیدی را برای حل معضلات و مشکلات جامعه  داشته باشیم. دانشکده پرستاری و مامایی همواره پیشرو و الگو برای سایر دانشکده های پرستاری و مامایی است، لذا با پویایی و حرکت رو به جلو باید این نقش را همچنان حفظ نماید.
دکتر یزدی زاده مدیر امور پژوهشی دانشگاه نیز در این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت سال گذشته در ارزشیابی  پیشنهادی وزارت بهداشت حیطه اثرگذاری پژوهش‌های سلامت اضافه گردید و هر آنچه را که در ترجمان دانش انجام می دهیم ماحصل آن را در این ارزشیابی می توان نشان داد، اگر فعالیت های پژوهش در حیطه های مختلف تقویت شود  انتظار منطقی می رود که اثرگذاری پژوهش ها نیز افزایش یابد
دکتر مهرناز گرانمایه معاون پژوهشی دانشکده ضمن خیرمقدم و خوش آمد گویی، حضور دکتر قناعتی رئیس دانشگاه  را به فال نیک گرفت و بیان کرد امیدواریم همه با کوله‌باری از افکار جدید، ایده های نو و چشم اندازهای وسیع هفته پژوهش را پشت سر بگذاریم.
وی در ادامه گزارشی از فعالیت های این معاونت درطول یک سال گذشته  را ارائه داد و به اقدامات انجام شده و دستاورد های دانشکده ، چالش‌های حوزه معاونت پژوهشی و برنامه های آتی این معاونت اشاره  کرد. 
در این جلسه دکتر آرزو راستی سرپرست مرکز پژوهش های علمی دانشجویی گزارش اجمالی از فعالیت های مرکز پژوهش‌های دانشجویی را ارائه داد و گفت : هنر ما  در مرکز علمی پژوهش های دانشجویی و مرکز رشد، استعدادیابی توانمندسازی و کمک به شکوفایی استعدادها و جانشین پروری تحت نظر اساتید مجرب است که در دوره همه گیری کووید ۱۹ دانشکده با ابتکار عمل از پتانسیل دانشجویان بخوبی استفاده کرد و در کنار سایر فعالیت های ارزشمند شاهد حضور موثر دانشجویان در برنامه های مرکز رشد دانشکده وپژوشهای دانشجویی بودیم.
دکتر راستی در خصوص کسب موفقیت های دانشکده  بیان کرد فرهنگ سازی و توانمندی اساتید و دانشجویان دانشکده در زمینه های نوآوری و کارآفرینی بسیار مهم است  و فعالیتی است که باید در طول زمان ادامه یابد.
دکتر زهرا توکل کارشناس کمیته اخلاق زیستی دانشکده نیز گزارشی از فعالیت‌های یکساله کمیته اخلاق را ارائه داد و درباره طرح های وصول شده به کمیته اخلاق و فرآیندهای اجرایی آن توضیحاتی را بیان کرد و  در پایان به چالش های موجود در این فرآیندها اشاره کرد.
در پایان دکتر نوری زاده معاون مرکز رشد استعداد درخشان دانشگاه گفت: در یک دوره فعالیت های  مرکز پژوهش‌ها با تمرکز برفعالیت دانشجویان دکترای حرفه‌ای انجام می گرفت، اما در چند سال اخیر در حوزه های کارآفرینی و ثبت اختراع، دانشکده پرستاری و مامایی با فاصله زیادی از دانشکده های دیگر حرکت رو به جلو داشته است  و عامل این پیشرفت را حضور موثر دانشجویان همراه با مدیریت خوب این مرکز در دانشکده برشمرد.
برگزیدگان هفته پژوهش در این مراسم، از دست ریاست دانشگاه و هیئت رئیسه دانشکده تقدیرنامه خود را دریافت کردند.

 
  • گروه خبری : معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 253324
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی