• تاریخ انتشار : 1400/11/30 - 08:58
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 3
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

برگزاری وبینار کنترل و پیشگیری از عفونت برای پرستاران

وبینار کنترل و پیشگیری عفونت برای پرستاران پنج شنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در دانشکده پرستاری و مامایی تهران برگزار شد.

گالری تصاویر
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی وبینار کنترل و پیشگیری عفونت برای پرستاران، با حضور دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده و اساتید کشوری عفونت های بیمارستانی به صورت مجازی و حضوری پنجشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده ضمن تسلیت سالروز وفات بانوی صبر و استقامت حضرت زینب کبری سلام الله علیها بر اهمیت رعایت مبانی و اصول کنترل عفونت تاکید کرد و گفت: برای کاهش میزان عفونت در بالین همه افراد باید مشارکت جدی داشته باشند و این یک کار گروهی است که سهل انگاری در آن می تواند تبعات سنگینی را به همراه داشته باشد.
دکتر نیکبخت نصرآبادی با تاکید بر این که اساتید و پزشکان در حوزه آموزش و بالین نقش مهمی در الگوپذیری دانشجویان دارند گفت: اساتید، پزشکان و پرستاران با رعایت اصولی پروتکل های بهداشتی می توانند برای نشان دادن اهمیت مبانی و اصول کنترل عفونت برای دانشجویان الگوی تاثیرگزاری باشند و سهل انگاری در این امر می تواند در اذهان عموم عادی انگاری را بوجود آورد .
وی در رابطه با اهمیت رعایت پروتکل ها افزود: از یک سو ما باید در این مسئله ی مهم مسئولانه رفتار کنیم و از سوی دیگر باید سطح آگاهی و دانش دانشجویان را ارتقا دهیم، تا با به کارگیری آنها در مداخلات مراقبتی صحیح و پیشگیرانه خود و بیماران را از افزایش خطر عفونت ها محافظت کنند و گذراندن ساعات درسی محدود برای موضوع به این مهمی کفایت نمی کند.
رئیس دانشکده با بیان اینکه دراین شرایط پاندمی برای کاهش میزان خطر انتقال و ابتلا به کرونا ، تغییرات زیادی در برنامه آموزش دانشجویان انجام شده است تاکید کرد:  اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها ی نابجا و اجرایی کردن آنها می‌تواند کل مبانی کنترل عفونت را زیر سوال ببرد  که خود می تواند عاملی برای افزایش میزان انتقال و ابتلا در سطح جامعه باشد
رئیس دانشکده با تاکید بر رعایت کنترل عفونت توسط همه اقشار کادر پزشکی بیان کرد: در این دوران پاندمی کرونا حدود 150 شهید پرستار مدافع سلامت داشتیم که این هزینه سنگینی است لذاکنترل در عفونت دانشجویان پرستاری و پرستاران به دلیل مواجهه بیشتر آنان با بیماران در بالین از اهمیت بیشتری برخوردار است که در این زمینه باید اقدامات هوشمندانه تر باشد تا باعث کاهش میزان عفونت در بالین شود.
دکتر نیکبخت نصرآبادی با بیان اینکه حفظ سلامت دانشجویان در اولویت است گفت: از سوی دیگر علاوه بر سلامت، کیفیت آموزش برای دانشجویان نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این بحران ها نباید کیفیت آموزش را به کمتر از  استانداردهای آموزشی کاهش دهد و از مهارت های بالینی و توانمندی های تخصصی دانشجویان بکاهد بلکه  باید با یک نگرشی آینده نگرانه راه های آموزش جایگزین را برای این شرایط فراهم کرد و با استراتژی هایی بتوانیم در محیط بالینی با رعایت اصول کنترل عفونت زنجیره‌ی عفونت را قطع کرده  و در مقابل زنجیره یادگیری دانشجویان را ارتقا داد تا بتوانند در ارایه خدمات مراقبتی برای آحاد جامعه توانمند باشند.
دکتر آرش سیفی دانشیار و فلوشیپ کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضوکمیته کشوری، درباره تاریخچه کووید و آمارها و راه های انتقال ویروس کرونا و نحوه رعایت بهداشت فردی و تهویه مناسب توضیحاتی را ارائه داد .
دکتر سیفی با اشاره به نحوه استفاده صحیح از دستکش برای کاهش میزان عفونت گفت: در سطح جامعه برای پیشگیری از عفونت استفاده از دستکش هیچ جایگاهی ندارد و فقط باعث اتلاف منابع مالی می شود در حالیکه باید برای مراقبت مستقیم از بیمار الزاما باید از دستکش استفاده کرد.
دکتر سیفی رعایت احتیاطات استاندارد در مواجهه با بیماران در پیشگیری از کرونا در مراکز درمانی را ضروری دانست و گفت : بهداشت محیط و ضدعفونی وسایل معاینات باید برای هر بیمار بطور جدی رعایت شود. وی استفاده از گان و ماسک را در مراقبت معمول بیماران و استفاده از شیلد و دستکش و وسایل حفاظت فردی پرسنل را در مواجهه با کووید لازم و ضروری برشمرد. .
دکتر سیفی  همچنین درباره نحوه استفاده از انواع ماسک ها و وسایل حفاظت فردی توضیحات لازم را ارائه داد و تاکید کرد CDC آمریکا برای کنترل عفونت،  استفاده از دو ماسک را در مراکز درمانی توصیه نمی‌کند و همچنین محافظت توسط ماسک پارچه ای نیز قابل اعتماد نیست و سازمان بهداشت جهانی هم تاثیرگزاری آن را تایید نمی کند .
دکتر سیفی درباره شیردهی مادران مبتلا به کووید گفت : ویروس کرونا در شیر مادر ترشح نمی‌شود و مادران می توانند شیردهی نوزاد خود را با رعایت بهداشت دست و استفاده از ماسک انجام دهند و استفاده از وسایل های بهداشتی برای نوزادان و کودکان ممنوع است.

دکتر آرزو سلامی متخصص عفونی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به اومیکرون،  واکسیناسیون رو در این سویه کرونا نیز موثر دانست.
وی شایع‌ترین علائم اومیکرون را احساس خستگی، سردرد، آبریزش و گلودرد برشمرد و گفت : بروز تب کاهش حس بویایی و احساس تنگی نفس و درد قفسه سینه را در سویه اومیکرون کمتر مشاهده شده است.
دکتر سلامی سیر بالینی اومیکرون را در پنج مرحله شرح داد و علائم  و شدت بالینی هر یک از مراحل را توضیح داد و تاکید کرد که  بروز انواع شدید بیماری در هر زمانی از سیر بالینی امکان پذیر است و آگاه کردن بیماران از نظر علائمی که باید به مراکز درمانی مراجعه کنند ضروری است.
دکتر سلامی به اقدامات تشخیصی کووید بوسیله PCR اشاره کرد و گفت:  تست PCR می تواند در تشخیص اومیکرون نیز موثر باشد اما  PCR منفی رد کننده ابتلا به اومیکرون  نمی باشدکه در صورت وجود علائم و تماس با فرد مبتلا باید قرنطینه شود.
دکتر اسمعیل محمدنژاد استادیار گروه داخلی-جراحی با اشاره به  سنجه های کنترل عفونت دربازدید های ادواری اعتباربخشی افزود: در این دوره 146 سنجه باید مورد بررسی قرار گیرد که 11 سنجه مربوط به کنترل عفونت می باشد. کنترل عفونت نباید متکی به بازدیدهای اعتباربخشی باشد بلکه در این کار تیمی برای رعایت وافزایش ایمنی بیمار، باید تمامی شاخص ها مربوطه و سنجه های کنترل عفونت رعایت شود.
در ادامه این عضو کشوری کنترل عفونت درباره پنج محور اصلی  ارتقای شاخص های مربوط به CSSD شامل ، امکانات و تجهیزات، ازمون شیمیایی و بیولوژیکی، مستندات، فرایندها  و نیروی انسانی و فضا توضیحاتی را ارائه داد.
ایراندخت مصطفوی کارشناس مسئول کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با ارائه مقالات معتبر بیان کرد: هر چند پاندمی کووید باعث ارتقای موقت و نسبی در رعایت بهداشت دست شد ولی با ادامه ی پاندمی به دنبال کاهش حساسیت، کاهش قابل ملاحظه ای در رعایت بهداشت دست به وجود آمد ودر مجموع میزان رعایت بهداشت دست حدود 10 %  بیشتر از قبل از پاندمی است. در سرتاسر دنیا رعایت بهداشت دست در دو موقعیت قبل از تماس با بیمار و قبل از تماس با محیط بیمار کمتر است و همچنین در ایام تعطیل و شیفت های عصر و شب به میزان کمتری بهداشت دست رعایت شده است. اقدامات تشویقی (و بعضا تنبیهی) و استفاده از یادآورها بیشترین تاثیر را در ارتقاء بهداشت دست دارد.

مصطفوی درباره موانع رعایت بهداشت دست  گفت: عوامل ساختاری (در دسترس نبودن آب، صابون والکل) و فردی (بی توجهی، شلوغی شیفت کاری و موانع شخصیتی و رفتاری) از موانعی هستند که تقریبا در تمام دنیا الگوی یکسانی دارد.

  • گروه خبری : پرستاری داخلی جراحی و علوم پایه
  • کد خبر : 253072
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی