• تاریخ انتشار : 1403/02/16 - 10:49
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 83
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

استفاده از توانمندی و ظرفیت های استادان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در واحد آموزش و پیگیری بیمارستان های تابع دانشگاه

تاسیس "واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیمار" به عنوان یکی از برنامه های معاونت پرستاری در نظر گرفته شده است و از آنجایی که ارایه دهندگان اصلی این طرح در نظام سلامت پرستاران هستند، بنابراین همکاری دانشکده با توجه به ظرفیت موجود از نظر هیات علمی و دانشجویان مقاطع مختلف پرستاری در این زمینه و مشارکت آنها در این حوزه از موارد بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، یکی از چالش های نظام های سلامت در جهان، افزایش بار ناشی از سالمندی، بیماری های مزمن، غیرواگیر و صعب العلاج است و بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های مزمن، سکته مغزی و دیابت علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در جهان و ایران را تشکیل می دهند. با عنایت به پیامدهای ابتلا به بیماری های مزمن و تبعات و چالش های ناشی از آن، توجه به مدیریت مؤثر این بیماری ها ضرورت دارد که یکی از مهم ترین راهبردها، آموزش به بیمار و خانواده و پیگیری بیماران مبتلا تلقی می شود. همچنین از مهم ترین چالش های پیش روی بیماران پس از ترخیص از بیمارستان، عدم تبعیت از درمان )عدم اجرای صحیح رژیم دارویی و رژیم غذایی و عدم پیگیری درمان)  است. لذا رفع چالش های مذکور به ویژه آموزش بیمار و خانواده در خصوص نحوه مدیریت بیماری در منزل و خودمدیریتی از یک سو و پیگیری بیماران پس از ترخیص از بیمارستان جهت پایش اثربخشی آموزش و مراقبت های ارایه شده، حصول اطمینان از تبعیت بیمار از توصیه های ارایه شده، پاسخ به سؤالات و نیازهای احتمالی وی در راستای پیشگیری از مشکلات و بستری شدن های مجدد و مراجعات به اورژانس از سوی دیگر، ضرورت ایجاد ساز و کاری به منظور آموزش به بیمار و پیگیری وی پس از ترخیص را مطرح می کند.

در پاسخ به این نیاز درک شده،  تاسیس "واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیمار" به عنوان یکی از برنامه های معاونت پرستاری در نظر گرفته شده است و از آنجایی که ارایه دهندگان اصلی این طرح در نظام سلامت پرستاران می باشند، لذا همکاری دانشکده با توجه به ظرفیت موجود از نظر هیات علمی و دانشجویان مقاطع مختلف پرستاری در این زمینه و مشارکت آنها در این حوزه از موارد بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین دانشکده پرستاری و مامایی بر آن شد تا در این امر مهم مشارکت کند.

به منظور همکاری با این واحد، مقرر گردید از ظرفیت و توانمندی های اعضای هیات علمی و دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی در همکاری با این مراکز استفاده شود.

در نیمسال جاری دانشجویان گروه های آموزشی پرستاری کودکان، پرستاری داخلی و جراحی، پرستاری سلامت جامعه و سالمندی و روان پرستاری به صورت فعال در واحد آموزش و پیگیری بیمارستان امام خمینی، مرکز طبی و روزبه فعالیت دارند و اهم فعالیتهایی که اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان در این واحد با همکاری پرستار مسئول آموزش و پیگیری انجام دادند به شرح ذیل است:

 - آموزش به بیماران بستری در بخش و خانواده های آنها در هنگام ترخیص

- مشارکت در گردآوری، تدوین و بکارگیری محتواها و مواد آموزشی

- تکمیل فرم های مربوط به پرونده آموزشی بیماران مبتلا به: دیابت، سکته مغزی، فشارخون، آمپوتاسیون و کودکان مبتلا به صرع و تشنج ... (پرونده بیماران شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی و بالینی، نیازسنجی آموزشی بیمار، عناوین اصلی آموزش داده شده، ارزشیابی یادگیری، پیگیری بیمار، مواد آموزشی ارایه شده به بیمار و ارجاع بیمار به سایر مراکز (در صورت نیاز) می باشد).

- حضور در جلسات مشاوره بیماران با پرستاران تخصصی یا پزشکان برای ارائه آموزش های تخصصی درصورت نیاز

 - پیگیری تلفنی جهت بررسی و ارزیابی بیمار از نظر اثربخشی آموزش های ارایه شده و نیازهای پس از ترخیص

- تکمیل پرسشنامه های مربوط  از طریق مصاحبه تلفنی با بیمار ترخیصی در منزل یا یکی از افراد خانواده

 - هماهنگی جهت ارجاع بیمار به مراکز مراقبت در منزل و یا مراقبت طولانی مدت

تعامل گروه های آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی و دانشجویان پرستاری با واحد آموزش و پیگیری بیمارستان ها فرصت مغتنمی در جهت خدمت رسانی به مددجویان، ارتقا سواد سلامت و خود مراقبتی آنان است.

 

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,معاونت آموزشی
  • کد خبر : 264903
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی