دانشکده پرستاری و مامایی | دکتر شهسواری: دانشجویان تحصیلات تکمیلی، همکاران علمی و الگوهای اخلاقی آینده‌اند

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1404/07/30 - 13:22
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 371
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

آیین معارفه دانشجویان کارشناسی ارشد؛ آغاز مسیر افتخار و مسئولیت

دکتر شهسواری: دانشجویان تحصیلات تکمیلی، همکاران علمی و الگوهای اخلاقی آینده‌اند

دکتر هومن شهسواری رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم معارفه دانشجویان نو ورود کارشناسی ارشد با بیان اینکه از امروز شما نه ‌تنها دانشجو، بلکه عضوی از گروه آموزشی و همکار علمی در دانشکده محسوب می‌شوید؛ گفت: اکنون نقش شما از یک دانشجوی صرف فراتر می‌رود و به عنوان دانشجو-مربی و الگوی علمی و اخلاقی برای دیگر دانشجویان شناخته خواهید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، در فضایی پر از شور و امید در روز دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴، دانشکده با برگزاری آیین معارفه در سالن دکتر مداح، به استقبال دانشجویان نوورود مقطع کارشناسی‌ارشد رفت؛ آیینی که نویدبخش آغاز مسیری نو در تعالی علمی، اخلاقی و حرفه‌ای این دانشجویان تازه‌وارد خانواده بزرگ دانشکده بود.

دانشجویان، میراث‌داران هشت دهه افتخار
در آغاز این مراسم، دکتر هومن شهسواری رئیس دانشکده ضمن خوش‌آمدگویی به دانشجویان نوورود، با اشاره به تاریخچه درخشان دانشکده گفت: این دانشکده نزدیک به ۸۰ سال سابقه، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز آموزش پرستاری و مامایی کشور است. وی افزود: دانشکده پرستاری و مامایی همواره در رتبه‌بندی‌های داخلی جایگاه نخست را در میان دانشکده‌های دانشگاه های علوم پزشکی به خود اختصاص داده و در رده‌بندی‌های جهانی نیز در رتبه دوم قرار دارد. 
رئیس دانشکده خطاب به دانشجویان گفت: شما در زمره‌ی برترین‌های کشور هستید و مسئولیت سنگینی در حفظ و ارتقای جایگاه علمی و حرفه‌ای این دانشکده دارید. از امروز شما نه‌تنها دانشجو، بلکه عضوی از گروه آموزشی و همکار علمی اساتید محسوب می‌شوید.  اکنون نقش شما از یک دانشجوی صرف فراتر می‌رود و به عنوان دانشجو-مربی و الگوی علمی و اخلاقی برای دیگر دانشجویان شناخته خواهید شد.

پرهیز از مدرک‌گرایی و تعهد به یادگیری عمیق
دکتر شهسواری با انتقاد از نگاه صرفاً مدرک‌گرایانه در تحصیلات تکمیلی گفت: هدف از ادامه تحصیل در این مقطع باید ارتقای دانش و مهارت‌های حرفه‌ای باشد، نه صرفاً دریافت مدرک. موفقیت در این مقطع تنها در گرو پشتکار، مسئولیت‌پذیری و انگیزه درونی شماست. هیچ‌کس مسیر را به جای شما طی نمی‌کند؛ این خود شما هستید که باید هدایت تحصیلی‌تان را به دست بگیرید.

حفظ ارتباط با بالین، رسالت اصلی پرستاری و مامایی
رئیس دانشکده در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اهمیت نقش بالینی پرستاران و ماماها گفت: پرستاری و مامایی رشته‌هایی صرفاً نظری نیستند؛ اساس این دو حرفه، مراقبت، خدمت و ارتباط انسانی است. انتظار داریم، پیوند خود را با محیط‌های بالینی حفظ و در جهت ارتقای کیفیت خدمات سلامت نقش‌آفرینی کنید.

آغاز مرحله‌ای جدید از رشد فردی و حرفه‌ای
دکتر سریه پورتقی معاون آموزشی ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی، یک انتخاب ارزشمند و آگاهانه است؛ انتخابی که نشان‌دهنده‌ی علاقه و مسئولیت‌پذیری شما در مسیر حرفه‌ای‌تان است. البته این انتخاب در کنار فرصت‌های بزرگ، مسئولیت‌های بیشتری نیز به همراه دارد. در این مقطع، فرصت خواهید داشت تا در ابعاد مختلف رشد کنید. از توسعه‌ی فردی و حرفه‌ای گرفته تا تقویت مهارت‌های پژوهشی، مدیریتی و اجتماعی. 
دکتر پورتقی بیان کرد: ما، شما را بازوی توانمند دانشکده می‌دانیم. انتظار داریم که تفکر نقادانه، پرسشگری و تحلیلگری را در خود تقویت کنید و در کنار رشد علمی، در بهبود فرآیندهای آموزشی نیز مشارکت فعال داشته باشند. اگر در بخشی از آموزش یا ساختار دانشکده با مسئله‌ای مواجه شدید، از شما انتظار داریم در کنار طرح مسئله، راهکار پیشنهادی خود را نیز ارائه دهید. این نگاه مشارکتی، فضای دانشگاه را پویا و سازنده‌تر خواهد کرد و تجربه‌ی تحصیل شما را نیز غنی‌تر می‌سازد.

ایفای نقش دانشجو-مربی و الگوی حرفه‌ای
دکتر پورتقی تاکید کرد: از این مقطع به بعد، شما به عنوان دستیار آموزشی (Teaching Assistant) در کنار اساتید فعالیت خواهید کرد.این جایگاه، فرصتی ارزشمند برای کسب تجربه‌های آموزشی و مدیریتی است؛ اما در عین حال، مسئولیت سنگینی نیز دارد، زیرا دانشجویان مقطع کارشناسی شما را به عنوان الگو و «رول مدل» خود می‌بینند.
وی افزود: بنابراین، نوع گفتار، رفتار، پوشش و تعامل شما با دیگران تأثیرگذار است و بخشی از آموزش غیررسمی دانشجویان کارشناسی محسوب می‌شود. از شما انتظار داریم با رعایت شأن حرفه‌ای و اخلاقی، تصویری شایسته از دانشجوی تحصیلات تکمیلی این دانشکده ارائه دهید.

فرصت‌های ارزشمند برای رشد علمی، حرفه‌ای و فناورانه
دکتر راضیه معصومی معاون پژوهشی دانشکده با بیان اینکه این دانشکده یکی از باسابقه‌ترین و توانمندترین دانشکده‌های کشور در حوزه پژوهش‌های علمی و کاربردی است گفت: ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های پژوهشی موجود در این دانشکده، فرصت‌های ارزشمندی را برای رشد علمی، حرفه‌ای و فناورانه شما فراهم می‌کند و باید تلاش کنید و از این موقعیت به نحو مطلوب استفاده کنید.
وی خطاب به دانشجویان گفت:  پژوهش فرصتی است برای رشد علمی، گسترش تفکر نقادانه و تأثیرگذاری واقعی بر جامعه حرفه‌ای.توصیه می‌کنم از همین آغاز مسیر، برنامه پژوهشی شخصی (Research Plan) خود را تدوین کنید، از ظرفیت‌های موجود حداکثر بهره را ببرید.

ترجمان دانش و پیام‌های کاربردی پژوهشی
دکتر معصومی بیان کرد: یکی از افتخارات ویژه دانشکده، مرکز پژوهش‌های علمی و فناوری پرستاری و مامایی است که ساختار نظام‌مند و ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه پژوهش‌های کاربردی و فناورانه دارد. این کمیته، بستر بسیار مناسبی برای تمرین پژوهش و شرکت در پروژه‌های علمی و فناورانه فراهم کرده است.
وی اظهار داشت :یکی از برنامه‌های مهم معاونت پژوهشی، طرح ترجمان دانش است که با هدف تبدیل خروجی پایان‌نامه‌ها به محصولات و پیام‌های کاربردی پژوهشی اجرا می‌شود.بر این اساس، نتایج پژوهش‌های شما می‌تواند در قالب پیام‌های پژوهش (Research Briefs) منتشر شود؛ اقدامی که باعث می شود یافته‌های شما به صورت ملموس در اختیار جامعه، نهادهای حرفه‌ای و سیاست‌گذاران حوزه سلامت قرار گیرد.

نماد دانشگاه و پیام همراهی  
دکتر فرناز فرنام معاون بین الملل دانشکده با بیان اینکه آیا تا به حال به آرم دانشگاه علوم پزشکی تهران دقت کرده‌اید سخنان خود را آغاز کرد و گفت: در این آرم دو نماد "مار" دیده می‌شود که نماد سلامتی و مراقبت هستند. ریشه این نماد به فرهنگ ایران باستان بازمی‌گردد، جایی که مار نماد تندرستی بود. واژه‌ی «بیمار» نیز از «بی‌مار» آمده است، یعنی کسی که از این نماد سلامتی دور افتاده است. 
وی افزود: بنابراین، شعار پنهان در نشان دانشگاه ما این است که: ما همواره در کنار بیمار و همراه سلامت هستیم یادمان باشد که رسالت ما در پرستاری و مامایی، خدمت به انسان و همراهی با سلامت جامعه است.

نقش بین‌المللی دانشجویان و اهمیت حضور دیجیتال
دکتر فرنام با بیان اینکه در بخش بین‌الملل، هدف ما گسترش فرصت‌های جهانی برای شماست گفت: ما در تلاشیم تا مسیر ادامه تحصیل، تبادل علمی، و معرفی ظرفیت‌های پژوهشی دانشکده در سطح بین‌المللی را هموار کنیم. حضور حرفه‌ای شما در شبکه‌های علمی بین‌المللی تنها یک فعالیت نمادین نیست؛ بلکه نشانگر تعهد حرفه‌ای شما در عرصه بین‌المللی است. 
دکتر فرنام با تاکید به دانشجویان بیان کرد: باید به سلامت خودمان نیز توجه کنیم به عنوان پرستار و ماما، سلامتی باید نه فقط هدف کاری، بلکه سبک زندگی ما باشد. چراکه شما دانش‌جو هستید، نه دانش‌آموز.  جست‌وجو و یادگیری مستقل، بخشی از هویت حرفه‌ای شماست. شما گنج‌هایی هستید که شاید هنوز خودتان به ارزش واقعی‌تان پی نبرده‌اید، اما ما به خوبی می‌دانیم که آینده‌ی پرستاری و مامایی این کشور در دستان شماست.

طرح سلامت روان و تاب‌آوری دانشجویان
دکتر فاطمه خوشنوای فومنی معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده بیان کرد، یکی از دغدغه‌های اصلی ما حفظ سلامت روانی و ارتقای تاب‌آوری دانشجویان است. گاهی دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی احساس می‌کنند که در مسیر تحصیل تنها مانده‌اند؛. به همین دلیل، طرحی با محوریت پایش سلامت روان و حمایت مستمر از دانشجویان طراحی کرده‌ایم که قابل اجرا خواهد بود.

طرح جامع فرهنگی و فعالیت‌های هنری و ورزشی
دکتر خوشنوا بیان کرد: در کنار جنبه‌های علمی، سلامت جسمی و نشاط اجتماعی نیز برای ما اهمیت زیادی دارد.در چارچوب لاک‌بوک فرهنگی دانشکده، فرصت‌هایی برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی،هنری، است که دانشجویان با حضور در این برنامه‌ها، روحیه‌ی خود را شاد و پرانرژی نگه دارند.
وی افزود: در راستای حمایت آموزشی و فرهنگی از دانشجویان، طرح منتورینگ دانشجویی با هدف ایجااد ارتباط نزدیک و پیوسته میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان مقطع کارشناسی است تا از تجربه و راهنمایی دانشجویان سالهای بالاتر در مسیر رشد علمی و شخصی بهره‌مند شوند. منتورینگ صرفاً طرح فرهنگی نیست، بلکه یک برنامه جامع آموزشی–تربیتی است که هدف آن حمایت روانی، تحصیلی و اجتماعی از همه دانشجویان است. اساتید محترم نیز در این فرآیند همراه دانشجویان خواهند بود.

ضرورت برنامه‌ریزی و آشنایی با ساختار آموزشی
دکتر مریم اسماعیلی سرپرست امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی با بیان اینکه ورود شما به این مقطع  نقطه‌ی آغاز مسیری علمی، پژوهشی و حرفه‌ای است که با افتخار و مسئولیت همراه خواهد بود؛ گفت: نگاه ما به شما، نگاهی متفاوت و حرفه‌ای است؛ انتظار داریم نه‌تنها در مسیر تحصیل خود موفق باشید، بلکه به‌عنوان الگوهایی علمی، پژوهشی و اخلاقی برای دانشجویان مقطع کارشناسی نیز نقش‌آفرینی کنید.
دکتر اسماعیلی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین اصول موفقیت برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند از همان ابتدای ورود است.دوره تحصیلات تکمیلی، مسیری گام‌به‌گام و هدفمند است که رعایت نظم و پیگیری مستمر در آن اهمیت فراوانی دارد. 
از فرصت‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری موجود بهره‌مند شوید، با اساتید و گروه آموزشی خود ارتباط فعال داشته باشید و با برنامه‌ریزی دقیق، مسیر علمی‌تان را به بهترین شکل طی کنید.

در بخش پایانی مراسم، دانشجویان فرصت یافتند تا در فضایی صمیمی، پرسش‌های خود را با اعضای هیئت علمی در میان بگذارند و پاسخ‌هایی دقیق و راهگشا دریافت کنند.

در ادامه نیز با ثبت عکس‌های یادگاری در کنار اساتید، خاطره نخستین روز حضور خود در دانشکده را ماندگار کردند.

  • کد خبر : 307899
سمیه عطایی
تهیه کننده:

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه