• تاریخ انتشار : 1402/04/04 - 11:35
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 27
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

متخصص سلامت باروری دانشگاه علوم پزشکی تهران: سلامت قاعدگی، پنجمین علامت حیاتی در زنان محسوب می‌شود

دکتر نسیمه ستایش متخصص سلامت باروری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در برنامه زنده تلویزیونی مثبت سلامت به موضوع «قاعدگی و نقش آن در سلامت زنان» اشاره کرد و گفت: سلامت قاعدگی، پنجمین علامت حیاتی در زنان محسوب می‌شود.

به گزارش روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ دکتر ستایش با بیان اینکه گفت وگو درباره قاعدگی در بسیاری از فرهنگ‌ها به‌نوعی تابو محسوب می‌شود؛ افزود: تابوهای قاعدگی تاریخچه‌ای ۵ هزارساله دارد وطیف این باورهای اشتباه در بسیاری از کشورها و به‌خصوص کشور ما نیز هنوز مشاهده می‌شود.
متخصص سلامت باروری دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به گفته ACOG  (کمیته مشترک انجمن متخصصان زنان و زایمان آمریکا) در سال ۲۰۲۳، پنجمین علامت حیاتی در زنان «سلامت قاعدگی» است.
وی گفت: قاعدگی دوره‌ای است که زنان از حول‌وحوش ۱۳ تا حدود ۵۰ سالگی به‌صورت ماهانه آن را تجربه می‌کنند و به‌صورت مستمر هر ۲۸ روز یک‌بار به طور متوسط و گاهی بین ۲۱ تا ۳۵ روز طول مدت آن ادامه دارد.
دکتر ستایش افزود: همه افراد خانواده باید بپذیرند که موضوع قاعدگی یک بخش طبیعی و زیستی در زندگی زنان است و آن را به‌عنوان یک موضوع خوشایند و اتفاقی مثبت تلقی کنند و آگاهی داشته باشند که سلامت باروری دختران با این مسئله کامل می‌شود.
متخصص سلامت باروری دانشگاه علوم پزشکی تهران داشتن چنین دیدگاه مثبتی را در خور خانواده‌ها دانست و گفت: به پدر و مادر «مطلعان کلیدی» اطلاق می‌شود؛ یعنی مادری که خودآگاه بوده و پدری که حمایتگر است و آموزش باید از درون خانواده‌ها انجام شود و مادران در این زمینه با دختران خود گفتگو کرده و تجربیات مفید خود را در اختیار آنها قرار دهند.
وی ادامه داد: در مرحله بعد و زمانی که وارد جامعه می‌شویم، بحث مدارس و معلمان مطرح می‌شود و معلمان به‌عنوان مادر دوم فرزندان، بایستی نسبت به این موضوع حساس و علاقه‌مند باشند و در آموزش و انتقال تجربیات خوشایند در این زمینه به آنها تلاش کنند.

  • گروه خبری : آموزش مامایی و سلامت باروری
  • کد خبر : 246335
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *