• تاریخ انتشار : 1402/09/29 - 10:55
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 187
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

به مناسبت هفته پژوهش

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران: ایستایی در دانش معنا ندارد و سکون در علم با زوال و نابودی همراه است

بزرگداشت هفته پژوهش در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران و تجلیل از پژوهشگران برتر با حضوردکتر فرساد نوری زاده معاون مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و و دکتر سمانه اکبرپور معاون دفتر هماهنگی مراکز تحقیقاتی دانشگاه برگزارشد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، در ابتدای این نشست که سه شنبه 28 آذر 1402 در سالن شورای یک برگزار شد، دکتر غیاثوندیان با بیان اینکه پژوهش کوششی برای یافتن بهترین راهکارهای ممکن برای حل مشکلات موجود در جوامع و راهی برای گسترش مرزهای دانش وگشودن افق‌های تازه برای آیندگان است، به اهمیت پژوهش های علمی در اعتبار بخشی دیدگاه ها و اندیشه ها اشاره و بیان کرد: نظرات و سخنان منطقی و معقول در هر حوزه‌ای زمانی که مبتنی بر شواهد علمی و مستندات باشد شنیده و به آن توجه می شود، زمانی که از درگاه استدلال علمی ورود پیدا کنیم می توانیم اثر مثبت و ماندگار در آن حیطه را ایجاد  کنیم.
رئیس دانشکده ضمن تاکید بر علم نافع و اثر گذار گفت: نگاهمان به تولید علم نباید یک سویه باشد و علم را تنها در قالب مقاله و محتوا خلاصه کنیم،  بلکه بخشی از مطالعات، به تولید علم می پردازد و بخش دیگر به استفاده بهینه و اثربخش آن علم منتهی می شود، نتایج پژوهش های موثر را باید در راستای خدمت به جامعه و رفع مشکلات آن به کار بگیریم تا علم نافع معنا پیدا کند. ایستایی در دانش معنا ندارد و سکون در علم، با زوال و نابودی همراه است، اگر پژوهشی نشود، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار رکود خواهد شد.
دکتر غیاثوندیان بر نقش پژوهش های کاربردی در رفع نیازهای جامعه تأکید کرد و گفت: پژوهش باید گفتمان اثر بخش ایجاد کند و در خدمت جامعه و رفع مشکلات آن باشد، همچنین قشردانشگاهی نیز نه تنها در تولید علم و مرجعیت علمی بلکه در اجرای پژوهش های کاربردی معطوف به جامعه، باید فعال و کارآمد باشد.
وی اذعان داشت: با آنکه در تولید علم در حوزه پرستاری و مامایی پیشرفت های چشمگیری داشته ایم اما در کاربردی شدن نتایج علمی با سرعت پایین پیش می رویم، اگرچه این رشد علمی ارزشمند و مطلوب است اما در  مقابل،  شاهد آن  هستیم  که هنوز مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد که باید در این زمینه بسیار برنامه ریزی و تلاش کنیم و این فاصله بین تولید دانش و کاربردی کردن آن را کاهش دهیم، باید به سمت تبدیل دانش به پژوهش های اثربخشی که نقش حرفه ی ما را در رفع نیازهای جامعه نمایان تر می کند، حرکت کنیم.
دکتر اکبرپور معاون دفتر هماهنگی مراکز تحقیقاتی دانشگاه، ضمن اشاره به اهمیت تولید مستندات و شواهد علمی در قالب مقاله، بیان کرد: مقالات، کلام علمی  را در  بین محققان دنیا  فراهم می‌سازند که آنان بتوانند از بطن آن شواهد علمی را تولید کنند تا برای رفع نیازهای جوامع بکار گرفته شوند. آنچه که در پژوهش باید دقت نظر داشت  آن است که  افراط در تولید مقالات، اثربخشی آن را کاهش می دهد و از اعتبار آن می کاهد،   باید در تولید شواهد علمی با کیفیت ،کاربردی و موثر گام برداریم.
وی در ادامه برنامه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه را که با هدف افزایش اثربخشی و بهره‌بری و کاربرد تحقیقات در دانشگاه است را تشریح کرد.
در ادامه دکتر مهرناز گرانمایه معاون پژوهشی دانشکده بیان کرد: پژوهش و آموزش دو جزجدایی ناپذیر هستند  که  در سایه آموزش مؤثر و پژوهش اثربخش می توان بر روی حل مشکلات جامعه تمرکز و در رفع نیازها و مسائل حوزه سلامت مردم تلاش کرد.
وی در ادامه اهم اقدامات انجام شده در حوزه معاونت پژوهشی را شرح داد و به صعود دانشکده در برخی از حوزه‌های پژوهشی مانند کسب بالاترین H-Index  در بین دانشکده های پرستاری و مامایی کشور، رشد دو برا بری طرح‌های مستقل، افزایش میزان مقالات بین المللی اعضای هیئت علمی در سال‌های ۲۰۱۹- ۲۰۲۲ و میزان استناد به مقالات دانشکده و... اشاره کرد.
دکتر آرزو راستی با تاکید بر اینکه دانشجو شاکله ی اصلی دانشگاه را تشکیل می دهد، بیان کرد: با حضور فعال دانشجو در هر حوزه ای پویایی نیز حاصل می شود، زنجیره  علم دانشگاه با حلقه موثر دانشجو و تلاش آنان در عرصه های پژوهشی و علمی تکمیل می شود که دانشجویان باید با نگاهی ویژه و نافذ به پژوهش در این مسیر حرکت رو به جلو داشته باشند تا با  ظرفیت ها و استعدادهای  خود در امر پژوهش  بتواند به نتایج درخشانی دست یابند.
وی در ادامه گزارشی از عملکرد مرکز پژوهش های علمی دانشجویی دانشکده ارئه کرد و  نگاه اجمالی به  دستاوردها، موفقیت ها و ظرفیت ها ی این مرکز داشت.
در پایان این مراسم پژوهشگران برتر  و فعالان واحد پژوهشی دانشکده معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

  • گروه خبری : حوزه ریاست ,ویژه دانشگاه,معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 254500
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی