• تاریخ انتشار : 1402/07/08 - 09:04
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 469
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

اول اکتبر روز جهانی سالمند

روز جهانی سالمند سال 2023 «تاب آوری سالمندان در جهان در حال تغییر»

 

اول اکتبر، 9 مهرماه، از طرف سازمان ملل متحد روز جهانی سالمند نامگذاری شده است. هدف از این اقدام، افزایش آگاهی مردم سراسر جهان در مورد فرصت ها و چالش های پیش روی جمعیت سالخورده و بسیج جامعه برای رسیدگی به مشکلاتی است که سالمندان با آن مواجه هستند.

روز جهانی سالمند در سال 2023 با موضوع مورد توجه قرار گرفته و دیجیتالی شدن معیارهای زندگی ما را متحول کرده است. سالمندان در بکارگیری  فناوری های  نوین دیجیتال از توانمندی کافی بهره مند نیستند و ضروری است تا با توجه به نیازها و علایق ایشان در مورد استفاده از تلفن همراه، اینترنت و کامپیوتر آموزش دریافت کنند.

جمعیت جهان رو به سالمندی است و پیش بینی می شود تا سال 2050، حدود 22 درصد از جمعیت جهان را سالمندان تشکیل دهند. بنابراین، برای ارتقای کیفیت زندگی این گروه از افراد جامعه، استفاده بهینه از فرصت ها برای تامین سلامت، مشارکت، امنیت و یادگیری مادام العمر سالمندان، در برنامه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.

 

از دیدگاه WHO، فناوری های نوین دیجیتال، ابزار مفیدی برای ترویج سبک زندگی سالم در سالمندان می­ باشند و می توانند به سالمندان در دسترسی به آموزش­های مرتبط با کنترل، پیگیری و درمان بیماری­ها، آموزش تغذیه مناسب و مدیریت دارویی کمک کنند. با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی، افزایش تاب آوری سالمندان موضوع بسیار مهمی است. تاب آوری به معنای توانایی سازگاری مثبت و توانایی غلبه بر مشکلات در زندگی و مهارت حل مسئله می باشد که با پاسخ فرد به تنیدگی ها در شرایط خاص سنجیده می شود. افراد تاب آور، سلامتی و استقلال بیشتری دارند و با تغییرات محیطی خود را تطبیق می دهند. یکی از شیوه های افزایش مهارت تاب آوری، آموزش می باشد. برنامه های آموزشی باید طوری طراحی و اجرا شوند که نه تنها با تغییرات فیزیولوژیک دوران سالمندی و ناتوانی های احتمالی ناشی از آن تطابق داشته باشند، بلکه نیازهای یادگیری سالمندان را در استفاده از ابزارهای دیجیتال مرتفع کنند.

  • گروه خبری : پرستاری سلامت جامعه و سالمندی
  • کد خبر : 247212
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *