معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی تهران: دانشکده پرستاری و مامایی، یک نهاد اثرگذار در آموزش و خدمترسانی است
دکتر حمید چوبینه معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازدید از دانشکده پرستاری و مامایی بیان کرد: این دانشکده باید خود را به عنوان یک نهاد اثرگذار در عرصه آموزش و خدمترسانی بشناسد. همه ما موظفیم برای ارتقای کیفیت آموزشی و فراهم کردن محیطی امن و آرام برای دانشجویان تلاش کنیم تا پرستاران و ماماهای آینده کشور بتوانند با دانش، مهارت و آرامش به مردم خدمت کنند.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، در بازدید دکتر چوبینه معاون توسعه و مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیران این حوزه از دانشکده که 15 مهر 1404 برگزار شد، آخرین وضعیت آموزشی، پژوهشی و عمرانی این مجموعه با حضور هیئت رئیسه دانشکده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
برای حفظ آرامش و ارتقای دانشگاه باید از جان و دل مایه گذاشت
دکتر چوبینه در آغاز سخنان خود با اشاره به تجربه مدیریتی خود در وزارت بهداشت طی سالهای گذشته گفت: شرایط امروز کشور و دانشگاهها بهمراتب پیچیدهتر و دشوارتر از دورههای گذشته است. امروز هر فردی که در جایگاه مدیریتی یا اجرایی قرار دارد، باید از جان و دل و تمام توان خود برای انجام مسئولیتها مایه بگذارد، با همدلی، همراهی و مسئولیتپذیری جمعی است که می توان در مسیر پیشبرد اهداف دانشگاه حرکت کرد.
معاون توسعه دانشگاه افزود: با وجود همه مشکلات، خوشبختانه در دانشگاه آرامش نسبی حاکم است و باید برای حفظ این فضا تلاش کرد. آرامش موجود حاصل احترام، همکاری و گفتوگوی مؤثر میان همکاران است و اگر خدشهای به این تعامل وارد شود، ممکن است زمینهساز بحران شود. بنابراین ضروری است که پیش از بروز تنشها، برای حل مسائل چارهاندیشی کنیم.
نقش ویژه دانشکده پرستاری و مامایی در نظام سلامت
دکتر چوبینه با اشاره به جایگاه تاریخی و علمی دانشکده پرستاری و مامایی گفت:این دانشکده همواره یکی از ارکان اصلی نظام آموزشی و درمانی کشور بوده است. پرستاری و مامایی نهتنها مکمل پزشکی، بلکه بخشی جداییناپذیر از روند درمان است. از این رو باید به نیازها و دغدغههای دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشکده توجه ویژه داشت.
معاون توسعه و پشتیبانی اذعان داشت: این دانشکده باید خود را به عنوان یک نهاد اثرگذار در عرصه آموزش و خدمترسانی بشناسد. همه ما موظفیم برای ارتقای کیفیت آموزشی و فراهم کردن محیطی امن و آرام برای دانشجویان تلاش کنیم تا پرستاران و ماماهای آینده کشور بتوانند با دانش، مهارت و آرامش به مردم خدمت کنند.
وی ضمن تأکید بر نقش بانوان در این دانشکده افزود: ترکیب نیروی انسانی دانشکده، که عمدتاً از بانوان تشکیل شده، باعث شده است روحیه خدمت، صبر و مسئولیتپذیری در آن جلوهگر شود. همین ویژگی، دانشکده پرستاری را از سایر واحدها متمایز کرده است.
تأکید بر نوسازی روشهای آموزشی و تقویت مدلهای نوین
معاون توسعه دانشگاه، با اشاره به تحولات جهانی در حوزه آموزش پرستاری، خواستار بهکارگیری روشهای نوین آموزشی شد و اظهار داشت: ما باید به این فکر کنیم که پرستار امروز با چه مدلهای علمی و مهارتی میتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. صرفا تکرار روشهای سنتی آموزشی دیگر کافی نیست. لازم است برنامههای درسی، محیطهای کارورزی و حتی فضای فیزیکی دانشکده بر اساس مدلهای جدید طراحی شود تا دانشجویان از همان ابتدا در فضایی حرفهای و علمی رشد کنند.
حفظ آرامش دانشگاه، اولویت اصلی ماست
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت پشتیبانی و تأمین زیرساختهای لازم آموزشی بر ضرورت حل سریع نیازهای فنی و تجهیزاتی دانشکدهها تأکید کرد و افزود: گاهی کمبودهای کوچک و ساده مثل نداشتن امکانات اولیه میتواند در روحیه دانشجو و کیفیت آموزش تأثیر منفی بگذارد. اگر امروز دانشجو احساس کند نیازهای اولیهاش تأمین نمیشود، فردا در محیط خدمت نیز نمیتواند با آرامش به بیماران خدمت کند. این زنجیره را باید از درون دانشگاه اصلاح کنیم.
وی در تکمیل این بخش از سخنانش افزود: در کنار مشکلات اقتصادی و فشارهای بیرونی، باید سعی کنیم محیط کار را برای همکاران و دانشجویان آرام نگه داریم. دانشگاه باید محل آرامش، تعقل و گفتوگو باشد. همه ما باید مراقب باشیم فضای علمی و انسانی دانشگاه از التهاب و تنش دور بماند. این کار با برنامهریزی رفاهی، توجه به نیازهای کارکنان و تقویت روحیه جمعی امکانپذیر است.
دکتر چوبینه با تاکید بر اینکه میدانیم شرایط اقتصادی سخت است و توان مالی دانشگاهها محدود؛ گفت: اما آنچه میتواند ما را سرپا نگه دارد، روحیه و همدلی است، اگر کارکنان احساس کنند مدیریت به آنها احترام میگذارد و دغدغه معیشتشان را دارد، این خود بزرگترین انگیزه برای کار و خدمت است. هدف ما همین است: حفظ امید، آرامش و عزت همکاران دانشگاه.
طرحهای رفاهی برای کارکنان
دکتر چوبینه با اشاره به برنامههای رفاهی دانشگاه گفت: علیرغم محدودیتهای مالی، دانشگاه تمام تلاش خود را کرده تا سطح رفاه کارکنان و اعضای هیئت علمی را بهبود بخشد. در همین راستا، طرحی برای پرداخت کارانه و پاداش ابلاغ خواهد شد تا کارکنان احساس کنند دانشگاه قدردان زحمات آنهاست.
وی ادامه داد: این مبالغ شاید در ظاهر ناچیز باشد، اما هدف اصلی، ایجاد انگیزه و نشان دادن توجه مدیریت به تلاش همکاران است. در کنار آن، افزایش پایههای تشویقی، بهبود حقوق اعضای هیئت علمی و تقویت نظام ارزیابی عملکرد نیز در دستور کار قرار دارد. این اقدام در راستای حفظ شأن علمی اساتید و ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی است.
فرسودگی زیر ساخت ها و کمبود منابع
دکتر شهسواری رئیس دانشکده پرستاری و مامایی، با اشاره به قدمت تاریخی و جایگاه دانشکده پرستاری و مامایی اظهار داشت: سنگ بنای این مجموعه ازسال ۱۳۲۶ و با هدف آموزش پرستاری گذاشته شد و از آن زمان تاکنون بهطور مستمر در حوزه پرستاری و مامایی نیروی انسانی تربیت میکند. اگرچه نمای ظاهری دانشکده از نظر زیبایی و اصالت معماری چشمنواز و بی بدیل و یک بنای تاریخی ارزشمند است اما در کنار این ظاهر زیبا، ما با چالشهای جدی در بخشهای مختلف روبهرو هستیم. این چالشها از زیرساختهای فیزیکی و ساختمانی گرفته تا تجهیزات آموزشی و پژوهشی را در بر میگیرد. متأسفانه وضعیت این بخشها مناسب نیست.
ضرورت نوسازی زیرساختها و حفظ ایمنی
دکتر شهسواری با اشاره به فرسودگی ساختمانهای دانشکده تصریح کرد: بخش عمدهای از ساختمانها و تأسیسات دانشکده مربوط به چند دهه قبل است و بهطور طبیعی نیازمند بازسازی و نوسازی است زیرساختهای ساختمانهای دانشکده دچار فرسودگی و ترکخوردگی شده و برخی ستونها تحت فشار قرار دارند. بهدلیل اجرای پروژه مترو، آسیبهایی به سازهها وارد شده و سقف برخی واحدها و سلف پسران ناایمن شده است. همچنین سیستم گرمایشی و تهویه مناسب نیست، بازسازی مهدکودک و نوسازی تجهیزات سیستم صوتی وتصویری سالن مداح و همچنین نشت آب از سقف پارکینگ و کمبود فضا از اهم چالش ها هستند که باید در اولویت برنامههای عمرانی دانشگاه قرار گیرد.این نوسازی اساسی برای حفظ ایمنی و پایداری محیط ضروری است.
وی افزود: دانشکده پرستاری و مامایی مأمن آموزش نیروهای انسانی نظام سلامت است و حفظ امنیت فیزیکی و روانی دانشجویان و کارکنان از اولویتهای اصلی ماست. این موضوع نیازمند حمایت جدی از سوی دانشگاه و تأمین اعتبارات لازم است.
افزایش ظرفیت بدون افزایش منابع
وی با اشاره به رشد ظرفیت پذیرش دانشجو و نبود زیرساخت های لازم، بر اهمیت بهبود شرایط آموزشی تاکید کرد و گفت: دانشگاهها زمانی میتوانند نیروی انسانی توانمند برای نظام سلامت تربیت کنند که فضای آموزشی و امکانات متناسب با استانداردهای روز فراهم باشد. آموزش حرفهای در محیطهای پر ازدحام و کمامکانات، عملاً بهرهوری علمی و مهارتی را کاهش میدهد.
وی افزود: مشکلات متعددی از جمله خرابی لپتاپها و سیستمهای صوتیـتصویری کلاسها، فرسودگی تجهیزات و سیستمهای قدیمی در واحدها و اختلال در روند انجام امور آموزشی،پژوهشی و اداری که این موارد موجب کاهش کیفیت آموزش، افت بهرهوری و ایجاد نارضایتی در میان اساتید و دانشجویان و کارکنان شده است.
رئیس دانشکده با تأکید بر اینکه کمبود نیروی انسانی متخصص و محدودیت امکانات بر کیفیت آموزش تأثیر گذاشته است، گفت: در شرایطی که کشور در بخش های مراقبتی درمانی با کمبود پرستار مواجه است، بخشی از فارغالتحصیلان ما به دلایل مختلف از جمله مشکل در جذب، شرایط شغلی و اقتصادی، جذب سایر کشورها میشوند. این موضوع نشان میدهد باید در سیاستهای نگهداشت نیرو بازنگری جدی شود.
درخواست برای اقدام و نگاه راهبردی
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی در پایان سخنان خود تأکید کرد چالشهای دانشکده جدی هستند و رفته رفته در حال تاثیرگذاری منفی بر کیفیت آموزش هستند و امید است با نگاه راهبردی و حمایتی مسئولان دانشگاه، زمینه تأمین منابع پایدار، نوسازی فضاهای آموزشی و ارتقای تجهیزات را فراهم کنند تا این مجموعه بتواند همچنان در خط مقدم آموزش نیروهای سلامت کشور ایفای نقش کند.
درپایان این نشست، دکتر چوبینه و مدیران این حوزه از بخشهای مختلف دانشکده پرستاری و مامایی بازدید میدانی بهعمل آوردند و از نزدیک در جریان وضعیت فضاهای آموزشی، زیرساختی و نیازهای عمرانی دانشکده قرار گرفتند.
ارسال نظر