• تاریخ انتشار : 1403/07/11 - 14:37
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 177
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

مراسم روپوش سفید و ورود دانشجویان به عرصه بالین در دانشکده پرستاری و مامایی

پرستاران، ناجیان و آرامش‌بخش دل‌های نگران‌اند

دکتر سید رضا رئیس کرمی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مراسم باشکوه «روپوش سفید» و ورود دانشجویان به عرصه بالین که در سالن استاد دکتر مداح دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد، گفت: «آموزش پایه و آموزش بالینی همچون دو بال برای پرواز شما در مسیر خدمت به مردم است. این دو هرگز به تنهایی کافی نیستند، اما با هم قدرتی وصف‌ناپذیر ایجاد می‌کنند؛ قدرتی که شما را به قله‌های بالای حرفه‌ای و انسانی می‌رساند.»

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، این مراسم که ۱۰ مهر ۱۴۰۳ برگزار شد، با حضور دکتر رئیس کرمی همراه بود. وی به جایگاه والای پرستاران در قلب مردم و نظام سلامت اشاره کرد وافزود: «پرستاران نه فقط ارائه‌دهندگان خدمات درمانی هستند، بلکه ناجیان و آرامش‌بخشان دل‌های نگران‌اند. آن‌ها روز و شب، بی‌وقفه و با دستانی پرمهر، به مراقبت از بیماران می‌پردازند. در این لحظه‌های حساس، هیچ حرفه‌ای به اندازه پرستاری نمی‌تواند به عمق نیاز جامعه پاسخ دهد. پرستاری یکی از پرفشارترین و باارزش‌ترین رشته‌هاست که هر لحظه آن پر از عشق به انسان‌ها و تعهد به سلامت جامعه است.» دکتر رئیس کرمی تاکید کرد: « دانش تنها زمانی می‌تواند به شما قدرت واقعی دهد که با مهارت‌های عملی همراه شود. این روزها که به بالین بیماران قدم می‌گذارید، از هر لحظه برای یادگیری و رشد استفاده کنید. اینجا فرصت شماست که هم‌زمان با درس‌های تئوری، در دل بیماران هم شفابخش باشید. شما از همین امروز نه‌تنها دانشجو، بلکه فرشتگان نجات این جامعه‌اید.» دکتر رئیس کرمی گفت: «قدر این لحظات گران‌بهای خود را بدانید. هر گام شما به سوی بالین بیماران، گامی به سوی آینده‌ای روشن‌تر برای کشور است. شما، با قلبی پر از عشق و دستانی پرتوان، می‌توانید تغییر بزرگی در زندگی دیگران ایجاد کنید. با دانش و مهارت‌های خود، نه تنها پرستار، بلکه امیدبخش و زندگی‌بخش باشید. آینده این سرزمین در دستان شماست؛ با افتخار به آن خدمت کنید و همیشه به یاد داشته باشید که هیچ‌چیز زیباتر از این نیست که زندگی کسی را نجات دهید و لبخند را به لب‌های او بازگردانید.»

دکتر شهرزاد غیاثوندیان رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ضمن تسلیت شهادت سید مقاومت سید حسن نصرالله و حوادث دلخراش در منطقه ، ورود به عرصه بالین را به دانشجویان تبریک گفت و  بیان کرد: مرحله ورود به عرصه بالین در واقع مرحله اعلام امادگی برای پذیرش مسئولیت پرستاری و مراقبت از بیمار  است ،  رشته پرستاری تنها نقش مراقبتی و بهداشتی و درمانی ندارد،  بلکه حساس بودن به مسائل جاری و اتفاقات جامعه و منفعلانه عمل نکردن در  التهابات و رویدادهای سخت و تنش زای جامعه نیز در بطن آن نهادینه شده است ، در این شرایط تیم پزشکی ، پرستاران و کادر درمان وظیفه خطیری بر عهده دارند و آن التیام درد جسمی و روحی دردمندان و ارامش بخشیدن به آنان است که اگر اینگونه عمل شود نشان از بلوغ رفتاری، حرفه ای و درک صحیح آنان از موقعیت ها را بخوبی نمایان می سازد.

دکتر غیاثوندیان با بیان اینکه لباس سفید نمادی از صداقت و اعتماد است گفت: اولین پیامی که یک پرستار با پوشش در این لباس به تیم سلامت و بیماران انتقال می دهد آن است که می توان به دانش، تخصص ومهارت حرفه ای من اعتماد کنید. وی در تکمیل این بخش از سخنانش بیان کرد: باید قدر این موهبت را دانست و به پاسداشت این سرمایه، با اخلاق مداری و کسب مهارت های علمی و عملی که زیبنده این لباس  است در راه خدمت رسانی به جامعه خود بعنوان یک فرد توانمند و حرفه ای نقش آفرینی کند.
دکتر غیاثوندیان خطاب به دانشجویان گفت: اخلاق حرفه ای که در شان حرفه پرستاری و مراقبت از بیمار است را سر لوحه کار خود قرار دهید و از رفتار و منش افراد متخصص و توانمند و اخلاق مدار الگو بگیرید و آن صفات و خصیصه ها را در حرفه خود به کار ببندید تا بتوانید در  نقش خود بدرخشید
.

دکتر فاطمه حاجی بابایی معاون فرهنگی دانشجویی دانشکده بیان کرد: ورود به عرصه بالین به این معناست که شما بعنوان یک پرستار حرفه ای وارد حوزه درمان و مراقبت از بیماران شدید و همگان شما را بعنوان یک فرد متخصص در حوزه پرستاری می شناسند. پرستاری و خدمت به بیمار موهبتی است که روزی هر کسی نمی شود، قدر جایگاه و رشته خود را بدانید و آگاه باشید که برکات مادی و معنوی این خدمت به خلق و التیام آلام بیماران در زندگی تان سراریز خواهد شد.

وی درباره آیین نامه رفتار و پوشش حرفه ای توضیحاتی را ارائه داد و درباره شئونات و معیارها ی ورود دانشجو به عرصه بالینی به نکاتی اشاره کرد.

سیمین رنجبران مدیر پرستاری دانشگاه، دکتر شهزاد پاشایی پور معاون آموزشی و دکتر فرشته امینی معاون بالینی دانشکده ضمن تشریح جایگاه پرستار حرفه ای و اخلاق مند در عرصه بالین  و بیان تجربیاتشان، به سوالات و ابهامات دانشجویان پاسخ دادند.

در پایان این مراسم دانشجویان با قرائت سوگندنامه حرفه‌ای خود با همراهی دکتر فرشته امینی معاون بالینی دانشکده، مراتب تعهد و مسئولیت خویش در مواجهه مستقیم با بیماران و مددجویان در عرصه بالین را اعلام داشتند.

 

 

 

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,معاونت دانشجویی فرهنگی
  • کد خبر : 279645
سمیه عطایی
نویسنده

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *