• تاریخ انتشار : 1400/04/26 - 13:05
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

وبینار کنترل و پیشگیری عفونت در بخش مراقبت های ویژه برگزار شد

وبینار کنترل و پیشگیری عفونت در بخش مراقبت های ویژه روز پنجشنبه 24 تیرماه 1400 توسط دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و شرکت دانش بنیان دارویی به بان شیمی در محیط اسکای روم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی با تاکید بر اهمیت عفونت های بیمارستانی و کنترل و پیشگیری آن با اشاره به آمار اعلام شده توسط CDC گفت: در سال حدود دو میلیون گرفتاری داریم از عوارض عفونت های بیمارستانی که 100 هزار تای آن ها در سال منجر به مرگ می شود و هزینه ی تحمیل شده آن را معادل 45 بیلیون دلار برآورد کرده اند.
وی در ادامه بر مسئولیت بیمارستان ها، نظام سلامت، خود بیماران و همراهان آنها تاکید کرد و تصریح کرد: اهمیت این بحث جایی مشخص می شود که تمامی نزدیک به صد درصد عوارض و رخداد قابل پیشگیری است.
وی تاکید کرد: شستن دست ها و راه های ساده تر می تواند تا 40 درصد عفونت بیمارستانی را کاهش دهد.
رییس دانشکده پرستاری و مامایی تهران با اشاره به مراقبت هایی که یک پرستار در طول روز با آن مواجهه است؛ پرستاران را مخاطبان اصلی این وبینار دانست گفت: وظیفه اصلی پرستاران به عنوان مخاطبان اصلی برنامه این است که گاید لاین ها را بشناسد، آگاه باشد و بتواند آنها را پیگیری کرده و به باقی همکاران آموزش دهند. پرستاران باید بتوانند خوب کنترل کنند، ارزیابی کنند و به سیستم، به همکاران و به بخش آموزش دانشجویان پرستاری و حتی بیماران بازخورد بدهند.
دکتر نیکبخت نصر آبادی پیشگیری و کنترل عفونت های بیمارستانی را نیازمند اراده سیستماتیک، وجود تسهیلات از سوی سیستم نظام سلامت و تعهد فردی تک تک مراقبت کننده ها دانست.
پاندمی بعدی، پاندمی میکروب های مقاوم است
دکتر آرش سیفی، متخصص عفونی و فلوشیپ کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو کمیته کشوری کنترل عفونت در مبحث آماری از شاخص های کنترل عفونت و الگوی مقاومت میکروبی، عفونت های بیمارستانی را تنها محدود به بستری شدگان در بیمارستان نداشت و گفت: در خیلی از جراحی های سرپایی که خیلی متصل به بیمارستان هم نیستند عفونت های بیمارستانی دیده می شود.
وی تمرکز صحبت خود را تمامی عفونت های مرتبط با مراقبت های بهداشتی دانست و در ادامه میکروب ها و الگوهای مراقبت های میکروبی را ارائه داد و گفت: اهداف جلسه امروز را آمار عفونت ها، تعاریف میکروب مقاوم، تکنیک های مشخص شدن مقاومت های میکروبی، آمار میکروب های مقاوم و مقاومت میکروبی نام برد.
وی تاریخچه عفونت های بیمارستانی را مربوط به قرن 4 میلادی و ساخت بیمارستان ها دانست و از پزشکانی که در این زمینه کار کرده اند نام برد.
دکتر سیفی عفونت بیمارستانی را عفونتی که بیمار از قبل نداشته و طی دریافت مراقبت در بیمارستان به آن مبتلا شده است؛ تعریف کرد و تاریخچه نظام مراقبت عفونت های بیمارستانی را توضیح داد.
او در ادامه عفونت های تنفسی، عفونت های ادراری، عفونت های جریان خون و عفونت های محل عمل جراحی را چهار گروه اصلی عفونت های بیمارستانی برشمرد و در ادامه از عفونت های وابسته به ابزار نیز به عنوان عفونت های مهم و قابل توجه نام برد.
این متخصص عفونی و فلوشیپ کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران فراوانی عفونت های بیمارستانی را 100 هزار عفونت در کل کشور در سال گذشته به تفکیک 30 هزار عفونت های ریه ، 27 هزار عفونت ادراری ، 18 هزار عفونت عمل ، 14 هزار  عفونت خون و 11 هزار سایر عفونت ها عنوان کرد.
دکتر سیفی مقاومت میکروبی را توانایی مقاومت میکروب ها به آنتی بیوتیک ها و متوقف کردن اثر آنها تعریف کرد و از مرگ یک نفر در هر 6 دقیقه به خاطر ابتلا به عفونت خبر داد و چهارمین علت مرگ در کانادا را ابتلا به عفونت های بیمارستانی با میکروب های مقاوم دانست.
وی تلفات و هزینه های ناشی از عفونت های بیمارستانی را در حد جنگ دانست و پاندمی بعدی را پاندمی میکروب های مقاوم دانست.

دکتر جمال الدین بگجانی، استادیار پرستاری و مدیر گروه پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان دانشکده پرستاری و مامایی تهران در مورد کنترل عفونت در بخش مراقبت های ویژه نوزادان گفت: نرخ عفونت های خون ناشی از خطوط ورید مرکزی در بیماران مراقبت های ویژه نوزادان را 37 درصد بیشتر از جمعیت ICU بزرگسالان است.
وی سیستم ایمنی نابالغ، یکپارچگی ضعیف پوست، روش های جراحی، قرار دادن خط وریدی خصوصا مرکزی، مدت طولانی بستری و ازدحام بیش از حد بخش را از دلایل آسیب پذیر بودن نوزادان در برابر عفونت های بیمارستانی دانست.
دکتر بگجانی استانداردهای مراقبت از نوزادان، دکتر لیلا صیادی، استادیار گروه پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی تهران پنومونی در بخش مراقبت های ویژه و فروغ مولا، کارشناس ارشد پرستاری و مدیره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اقدامات پرستاری، کنترل و پیشگیری از عفونت بیمارستانی را شرح دادند.
 
عفونت بیمارستانی یک قاتل ناشناخته است
دکتر اسمعیل محمد نژاد، سوپروایزر کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، استادیار گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی تهران و عضو کمیته کشوری کنترل عفونت نیز اقدامات پیشگیری کننده از باکتری گرم منفی در بخش ای سی یو را توضیح داد.
وی گفت: عفونت بیمارستانی یک قاتل ناشناخته است و هر بیماری که در بیمارستان بستری می شود احتمال ابتلایش به عفونت بیمارستانی 5 درصد است و به ازای هر عفونت 18 روز مدت زمان بستری اش افزایش پیدا می کند.
وی تصریح کرد: اگر قرار شد وسیله یک بار مصرفی را چندین بار استفاده کنیم باید به خوبی مراحل ضدعفونی کردن آن را انجام دهیم. آلودگی زدایی در بخش ها 80 درصد اجرام و میکرو ارگانسیم های موجود روی وسایل را از بین می برد. خیلی مهم است که به کار خدمات و بهیاران نظارت کرد.
سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: ضدعفونی کردن هیچگاه جایگزین استریل کردن نمی شود. باید محلول ضدعفونی درست را انتخاب کنیم و اول باید میکروارگانیسم های موجود در بخش را بدانیم و خاصیت ضدعفونی کردن آن محلول را بررسی کنیم.
  • گروه خبری : پرستاری داخلی جراحی و علوم پایه
  • کد خبر : 254237
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی