• تاریخ انتشار : 1403/07/02 - 10:25
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 131
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

نگاهی به عملکرد یکساله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مصاحبه با رئیس دانشکده

روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص عملکرد یکساله دانشکده با دکتر شهرزاد غیاثوندیان مصاحبه کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی،بی واسطه پای صحبت های دکتر شهرزاد غیاثوندیان که علاوه بر جایگاه ریاست در حوزه معاونت مالی و اداری دانشکده نیز نقش هدایتگری را  برعهده دارد، نشستیم تا ایشان از دستاوردها، چالش ها و اقدامات انجام شده و طرح های آینده دانشکده در یکسالی که گذشت، برایمان بگوید.

در ابتدای این گفتگو دکتر غیاثوندیان با بیان اینکه حوزه ریاست هدایتگری و سکانداری برنامه‌های دانشکده را در مسیر تحقق برنامه عملیاتی بر عهده دارد که این امر می طلبد که با واحدها و حوزه‌های دیگر ارتباط تنگاتنگی داشته باشد، گفت:  سطح و عمق مدیریت یک سازمان در مسیر اهداف و برنامه عملیاتی از آنچه که در ظاهر مشاهده می‌شود گسترده‌تر است. در حوزه مدیریت اینکه نقشه راه گم نشود و مدیران بعدی نیز ادامه‌دهنده و تکمیل کننده مسیر این نقشه باشند یک امر ضروریست در غیر این صورت نیروی انسانی و بهره وری منابع و امکانات به معنای واقعی کلمه تحقق نمی یابد. باید نگاه به مدیریت، مدیریت طولی باشد چرا که یکی از آسیب‌های جدی در مدیریت‌ها آن است که تصور شود همه کارها باید جدید و از نو انجام شود لذا برنامه ها و فعالیت های قبلی ناتمام رها می شود که این خود موجب هدر رفته منابع است که با آن به شدت مخالف هستم و در مدیریت خود تلاش کردم امور نیمه کاره را با رعایت صرفه و صلاح به اتمام برسانم اگر چه در برخی موارد چالش هایی را به همراه داشت.

در یک سال باقیمانده ی برنامه عملیاتی 1400-1404 ، تغییرات اصلاحی در مسیر قابلیت اجرایی داشتن اقدامات، حذف برنامه‌های موازی و تنظیم برنامه‌های مشترک با واحدها و معاونت ها صورت گرفت که امید است هم افزایی بین واحدها باعث هم افزایی در تحقق برنامه‌های عملیاتی شود.

یکی از هدف گذاری‌های مهم این دوره ارائه راهکارها یی برای ایجاد منابع درآمدی پایدار برای دانشکده بود تا بتوان در تحقق برنامه‌های عملیاتی گام‌های موثری برداشت از جمله این اقدامات طراحی کلینیک ویژه پرستاری و مامایی، با نگاه ایجاد فیلد و عرصه جدید برای کار آموزی ها و نیز استفاده از آن برای در آمدزایی دانشکده بود که اقدامات خوبی از جمله موافقت اصول و مجوز صورت گرفته که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد راه اندازی آن باشیم.

در راستای اصلاح زیرساخت های دانشکده چه طرح ها یا اقداماتی صورت گرفته است؟

دانشکده با متراژ 30 هزار متر و قدمت ۸۰ سال، در بحث زیرساخت‌های عمرانی و نگه داشت آنها نیاز به توجه ویژه دارد، با این وجود با مشکلات سنواتی مواجه هستیم که سعی شد با یک کار تیمی منسجم یکساله، تفاهم‌نامه امسال بسیار دقیق، منطقی و عقلانی دیده شود که لازم است از تیم دانشکده و تیم توسعه دانشگاه که در تامین و تخصیص بودجه آن همکاری کرده اند قدردانی کنیم .

در زمینه زیرساخت های عمرانی و بازسازی به چند بخش دانشکده اشاره می شود :

سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان‌های این دانشکده وموتورخانه نیاز به بازسازی جدی دارد، کولرهای قدیمی، بزرگ و صنعتی ۱۳ هزار است  که با توجه به تابلو برق های قدیمی علاوه بر مصرف برق زیاد ، با ایجاد نوسانات برقی تبعات زیادی را به همراه دارد که برای رفع این مشکلات، در فاز اول کولرهای نسل جدید  ۷۰۰۰ و چندین کولر اهدایی توسط خیرین، جایگزین کولرهای قدیمی در ساختمان شماره ۱  خواهد شد و تا پایان سال  سیستم های سرمایشی ساختمان شماره ۲ را نیز تعویض خواهد شد.

تابلو برق‌ها و موتورخانه های ۴ ساختمان دانشکده نیز به لحاظ ساختاری قدیمی و نیاز به بازسازی و ترمیم دارد که  تلاش کردیم در برنامه تفاهم نامه امسال نیز پیش‌بینی در برآورد هزینه این اقدامات نیز صورت گیرد که بتدریج نسبت به نوسازی آنها اقدام شود.

با توجه به شعار دانشگاه که امسال را سال IT و کمک به زیرساخت‌های آموزشی نامیده است لازم بود از این ظرفیت بوجود آمده به نحو مطلوب استفاده شود، همانطور که دانشگاه علوم پزشکی تهران بعنوان دانشگاه مادر شناخته شده است و دانشکده پرستاری و مامایی آن جز سرآمدترین دانشکده‌های پرستاری کشور است باید از نظر ساختاری نیز جز بهترین و سرآمدترین دانشکده ها باشد و  شأن دانشجویان این دانشکده از نظر آموزشی حفظ شود  که در این راستا ، بازسازی ۲۴ کلاس و دفتر EDO و مجله حیات دانشکده در دست اجراست که بتوان فضای فیزیکی را به استاندارهای آموزشی نزدیک کرد ، عایق های صوتی برای پنجره‌ها و سقف‌ کلاس ها، کفپوش سنگ برای نظافت و رسیدگی بهتر، اصلاح ساختار دیوار و تریبون و صندلی اساتید، نقاشی پنجره ها و تعبیه پنجره PVCو   اصلاح نور ، سیستم سرمایش و گرمایش  از اقدامات در حال انجام برای دو طبقه کلاسی دانشکده است.

همچنین با پشتیبانی و جذب اعتبار مالی از معاونت آموزشی دانشگاه، در تلاشیم تا در مسیر هوشمندسازی کلاس‌ها نیز گام های موثری برداریم ، با آنکه نمی‌توان به یکباره این پروژه را اجرایی کرد اما با برنامه‌ریزی اصولی می توان هر سال چند کلاس را به تخته هوشمند یا  LCD مجهز کرد که در فاز اول این پروژه ۱۰ کلاس از کلاس ها را بویژه در مقطع ارشد و دکترا به این تجهیزات مجهز می شود و سپس در فاز دوم  سایر کلاس‌ها تجهیز خواهد شد ، در آغاز سال تحصیلی جدید یک طبقه از کلاس‌های ساختمان شماره 2 آماده استفاده دانشجویان خواهد شده است و تا 20 روز آینده طبقه دوم این ساختمان نیز  به بهره برداری  می رسد.

در زمینه تکریم ارباب رجوع چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در راستای ارتقا بهبود ظرفیت‌های رفاهی دانشجویان و کارکنان دانشکده و دانشگاه و افزودن به سرانه فعالیت‌های رفاهی آنان ، اقداماتی در حال انجام است ، تبدیل سلف سرویس دانشجویان دختر به یک باشگاه همتراز با باشگاه های خوب برای برگزاری مراسم‌ها، مناسبت‌ها و جشن‌های دانشجویی و کارکنان در نظر گرفته شده است که با نازلترین قیمت  از این فضا بهره برداری شود. پشتیبانی دانشگاه اعتبار خوبی را برای ساخت، بازسازی و تجهیزات این مجموعه اختصاص داده است.

یکی دیگر از اقدامات اجرایی که به حوزه آموزش و پشتیبانی مرتبط می شود زیرساخت اتاق اساتید، آراستگی سازمانی و تابلوهای راهنمای طبقات است که متاسفانه این موارد که جز دستاوردهای ایزو و تعالی بوده است در سال های اخیر دچار افول شده و می بایست با وجود حجم کار مدیریتی این دستاوردهای ارزشمند کمرنگ نشوند و به آنها توجه ویژه‌ای شود. با توجه به تغییر محل ساختمان‌های حوزه معاونت آموزشی و معاونت اداری و جابجایی‌های انجام شده، لازم است که در راستای تکریم ارباب رجوع و دسترسی راحت‌تر به واحدهای این مجموعه، راهنمای طبقات، تابلوی اتاق ها بازنگری و اصلاح شود.

در خصوص جذب نیروی انسانی اعم از هیئت علمی و کارکنان،  چه اقدامات یا راهکارهایی صورت گرفته است؟ اگر در این مسیر موانعی است  نیز بیان کنید.

در جذب نیروی انسانی تلاش شد تا از ظرفیت آیین نامه‌های متفاوت استفاده کنیم، آیین نامه هیئت علمی مستقر در بالین یکی از این آیین نامه ها بود که از سال ۹۴ طراحی شده اما استفاده از ظرفیت آن مغفول مانده بود،. رشته پرستاری و مامایی مانند رشته پزشکی علاوه بر جذب هیئت علمی در علوم پایه به جذب هیئت علمی بالینی نیز نیاز دارد که با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه و مکاتباتی که با وزارتخانه و دانشگاه انجام شده است گام‌هایی برداشته شده است، با آنکه در فراخوان بیستم مجوز هیئت علمی در بالین اجرایی نشد اما افزایش ظرفیت جذب در علوم پایه با ۵ ظرفیت برای پرستاری و ۲ ظرفیت برای مامایی و سلامت باروری دستاورد خوبی است، این مسیر آغاز راه است  و امیدواریم که با پیگیری های انجام شده مجوز هیئت علمی بالینی متناسب با نیاز در هر دو رشته داده شود و نسبت استاد به دانشجو به استاندارد آموزشی برسد.

همچنین استفاده از ظرفیت آیین نامه‌های بورس تحصیلی یکی دیگر از راه های جذب و نگهداشت نیروی پرستاری در مرکز درمانی است که خوشبختانه در این دوره تحقق یافت. دانشجویان مقاطع مختلف که تمایل دارند بعد از تحصیل در تهران، در دانشگاه علوم پزشکی تهران استخدام شوند می‌توانند طبق این آیین نامه بورس شوند و مطابق با این آیین نامه از همان زمان ورود به تحصیل در هر مقطعی حقوق یک مقطع پایین‌تر را دریافت کند اما باید متعهد شوند که دو برابر مدت تحصیل خود را در دانشگاه خدمت کنند، امکان ادامه تحصیل در دوره تعهد وجود دارد اما یک سال بعد از شروع تعهدات این امر برای متقاضیان فراهم است . با این وجود کاستی‌هایی در این آیین نامه وجود دارد که در اجرای کار مانع ایجاد کرده و برای کسانی که طرح نیروی انسانی و نظام وظیفه هستند پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده است و متقاضیان نمی‌توانند برای استفاده از بورس تحصیلی بدرستی تصمیم بگیرند که امیدواریم با رفع موانع،  بستر مناسبی برای بورسیه شدن تعداد بیشتری از دانشجویان فراهم شود.

برای بهره وری بهینه از این آیین نامه ها  در صدد رفع مشکل اسکان دانشجویان بورسیه و اعضای هیئت علمی در فراخوان ها هستیم تا  فرصت بهتری را برای این متقاضیان فراهم کنیم. گاهی از نیروی متخصص و توانمند فارغ التحصیل دانشکده به خاطر مشکلات معیشتی و عدم اسکان در تهران محروم می‌مانیم و برای آنکه بتوان از نیروی افراد فرهیخته فارغ التحصیل استفاده کرد پیشنهادات و مکاتباتی در بحث مسکن هیئت علمی انجام شده است که امیدواریم با حمایت های دانشگاه و مشارکت خیرین در ساخت این مسکن ها اقداماتی  انجام  شود تا بتوانیم جذب  بهتر ی داشته باشیم.

 

  • گروه خبری : حوزه ریاست ,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 278817
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
نویسنده

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *