• تاریخ انتشار : 1402/08/18 - 17:35
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 218
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

نشست تخصصی طرح توانمندسازی کارشناسان آموزشی در سطوح ستاد، دانشکده ها و مراکز آموزشی درمانی در دانشکده پرستاری و مامایی

نشست تخصصی طرح توانمندسازی کارشناسان آموزشی در سطوح ستاد، دانشکده ها و مراکز آموزشی درمانی با حضور روسا، مدیران دانشکده‌ها و بیمارستان‌های دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری ومامایی، در این نشست تخصصی که در راستای اجرای طرح توانمندسازی کارشناسان آموزشی در همه سطوح آموزشی 17 آبان ماه 1402 در سالن شورای یک  برگزار شد، دکتر شهرزاد غیاثوندیان با اشاره به اینکه این طرح می‌تواند تحولی در حوزه آموزش برای ارتقاء بهره‌وری، مهارت و توانایی منابع انسانی این حوزه باشد، توضیحاتی درخصوص چگونگی روند این طرح بیان کرد و گفت: این طرح که در سال گذشته در معاونت آموزش، مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه مصوب شد، به روش چند مرحله‌ای به صورت کمی و کیفی‌ طراحی شده که مرور متون آن پیرامون انواع مدل های مرتبط با این طرح انجام شده است.

وی در ادامه گفت: مصاحبه های کیفی با کارشناسان این حوزه در حال انجام است و بدلیل لزوم داشتن نگاه چند جانبه ای به این طرح ضروری است که از دید مسئولان، مدیران، کارشناسان، رابطین و گیرندگان خدمات آموزشی در همه سطوح موضوع توانمند سازی مورد توجه  قرار گیرد تا بتوان از تجمیع مشاهدات و نتایج آن به یک مدل اجرایی دست یافت که باعث افزایش بهره وری و شایستگی حرفه ای  و کارآمدی کارشناسان آموزش  برای ارائه خدمت به مراجعین  باشد.

دکتر غیاثوندیان در ادامه با طرح این سوال که از نگاه یک مسئول و مدیر حوزه آموزش کارشناس توانمند چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد خواستار آن شد که هر یک از اعضا نظرات دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

دکتر شهزاد پاشایی پور معاون آموزشی دانشکده با اشاره به جایگاه حوزه آموزش و چالش‌های موجود بیان کرد: افرادی که در حوزه آموزش فعالیت می‌کنند باید حساسیت کار در این حوزه را درک کرده باشند و پس از طی مصاحبه های حرفه ای جذب این حوزه به عنوان کارشناس آموزشی شوند.

دکتر پاشایی پور بیان کرد : مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی، داشتن روحیه انتقاد پذیری و دغدغه‌مند بودن برای رفع مشکلات مراجعین از مشخصات یک کارشناس حرفه‌ای است. همچنین خلاقیت و نوآوری در این حوزه یک امر ضروری است تا کارشناسان بتوانند با درایت و با تسلط به قوانین در رفع نیاز مراجعین خود به خوبی عمل کنند.

در ادامه هر یک از مسئولان، مدیران و سوپروایزهای دانشکده ها و بیمارستان‌ها نظرات و پیشنهادات خود را ارائه و به سوال مطرح شده پاسخ هایی دادند و بیان کردند: کارشناس حوزه آموزش باید علاقمند به حرفه خود باشد تا بتواند به عنوان یک فرد کارآمد، با درایت و ذکاوت در بحران‌های حرفه‌ای خود به خوبی عمل کند. همچنین افراد فعال در این حوزه باید به دور از هرگونه آمیختگی مسائل سیاسی، اجتماعی اقتصادی با حرفه خود، بر طبق قوانین و آیین نامه های آموزشی مشکلات مراجعین را مرتفع سازد.

مدیران این حوزه عوامل فردی مانند آگاهی و تسلط کافی به قوانین آموزشی، حسن خلق ، سعه صدر، تعهد و وجدان کاری، توانایی مدیریت بحران ، دقت و ظرافت در کار و مسئولیت پذیری  را از مشخصه های یک کارشناس حرفه ای کارآمد و توانمند دانستند، همچنین بیان کردند عوامل زمینه‌ای چون تعدیل در حجم کاری کارکنان، ایجاد انگیزه و روحیه مثبت، حمایت معنوی، تشویق و دیده شدن فعالیت‌های کارکنان می‌تواند در پویایی هرچه بیشتر موثر باشد.

آنان به این نکته تاکید داشتند که برای اجرای مسئولیت حرفه‌ای نیاز به اعتماد سازمانی و بین سازمانی است تا مسئولیت در کنار اختیارات معنا یابد و باعث انجام کار به بهترین نحو ممکن شود.

مدیران این حوزه ضمن اشاره به اهمیت آیین نامه های آموزشی گفتند:  تسلط کامل به آیین نامه و دستورالعمل‌های آموزشی مهم‌ترین ابزار یک کارشناس توانمند است که بتواند تفسیر درستی از قوانین وضع شده داشته باشد تا در مواقع ضروری بتواند موانع پیش رو را با ارائه راهکارهایی منطبق بر آیین نامه مرتفع سازدکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره های آموزش ضمن خدمت با موضوعات مرتبط با حرفه و  تفسیر دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های آموزشی میتواند در توانمندی و بهره‌وری مطلوب کارکنان موثر باشد. اگر کارشناسان نسبت به وظایف خود آگاهی کامل داشته باشند و اشراف به آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها داشته باشند سلسله مراتب اداری نیز رعایت می‌شود و ارجاعات بی مورد حذف می شود.

همچنین حضور یک کارشناس متخصص در تمام سطوح نیز می‌تواند با ارائه راهکارها و همراهی با دیگر کارشناسان در تسریع اجرای درخواست‌های مراجعین کمک کننده باشد.

در این نشست همچنین درباره چالش‌های سیستمی و غیر سیستمی دانشگاهی بحث و تبادل نظر شد و هر یک از حاضرین درباره مشکلات این حوزه نکاتی را ارائه دادند.



 

  • گروه خبری : حوزه ریاست ,ویژه دانشگاه,معاونت آموزشی
  • کد خبر : 250845
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *