نشست تخصصی بررسی چالشهای آموزشی و توسعه طرحهای نوین در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
نشستی تخصصی با حضور دکتر سریه پورتقی، معاون آموزشی، دکتر زهرا بهبودی مقدم، مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری و مامایی و دکتر محبوبه مافینژاد، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران و تیم همراه، در راستای بررسی چالش های توسعه آموزش، روشهای ارزشیابی، ارتقای توانمندیهای اساتید و دانشجویان، و همچنین پیادهسازی طرحهای نوآورانه آموزشی برگزارشد.
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، در این نشست که 16 بهمن 1403 در سالن شورای یک برگزار شد، موضوعات مهمی پیرامون توسعه آموزشی، ارزشیابی، توانمندسازی اساتید و دانشجویان و اجرای طرحهای نوین آموزشی مطرح شد.
دکتر سریه پورتقی معاون آموزشی دانشکده با اشاره به ساختارهای موجود و تغییرات جدید در دفاتر توسعه و ارزشیابی دانشکده، بیان کرد: دفتر توسعه آموزش و دفتر پایش و ارزشیابی بهعنوان دو بازوی اساسی دانشکده، مسئولیتهای مهمی در اعتباربخشی آموزشی و بهبود کیفیت فرآیندهای آموزشی بر عهده دارند. در این راستا، با واگذاری مسئولیتهای مرتبط به متخصصان این حوزه، شاهد پیشرفتهای چشمگیری بودهایم.
ضرورت تسهیل فرآیندهای طرحهای توسعهای
ایشان همچنین از تشکیل کمیتهای بهمنظور حمایت از طرحهای توسعهای خبر دادند که هدف آن تسهیل روند پیشبرد طرحهای آموزشی است.حمایت از طرحهای توسعهای، تسهیل در فرآیندهای اداری و افزایش همکاریهای علمی، از اولویتهای اصلی دانشکده خواهد بود تا به این طریق، تمامی اعضای دانشکده بتوانند در مسیر ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش گامهای مؤثری بردارند.
یکی از مهمترین چالشهایی که در این جلسه مطرح شد، پیچیدگی و طولانی بودن فرآیندهای مربوط به طرحهای توسعهای، بهویژه در دریافت کد اخلاق و سایر مجوزهای پژوهشی بود. دکتر پورتقی اظهار داشت: برای افزایش انگیزه اساتید و دانشجویان در اجرای طرحهای توسعهای، باید روندهای اداری تسهیل شوند. از این رو، پیشنهاد شده است که با تعامل بیشتر بین واحدهای مرتبط، موانع موجود برطرف شوند.
حرکت بهسوی روشهای نوین آموزش پزشکی
دکتر مافینژاد ضمن تأکید بر دانش و تخصص بالای اساتید در حوزه آموزش، بیان کرد که این ظرفیت غنی باید به درستی مورد بهرهبرداری قرار گیرد تا جو مثبت و احساس تعلق در میان گروههای آموزشی ایجاد شود. ایشان همچنین به اهمیت استفاده از روشهای نوین در تدریس دورهها اشاره کردو این اقدام را گام مثبتی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی دانست.
دکتر مافی نژاد در این خصوص گفت: برای مدیریت بهتر فرآیندهای آموزشی، نیاز به استفاده از شیوههای نوین یاددهی و یادگیری داریم تا بتوانیم آموزش را بهینهسازی کرده و از ظرفیتهای موجود حداکثر استفاده را ببریم. وی در ادامه به نکات مهمی در راستای بهبود روندهای آموزشی نیز اشاره کرد.
بهبود سیستم ارزشیابی و بازخورد آموزشی
در بخش دیگری از این نشست، موضوع ارزشیابی اساتید و نحوه دریافت بازخورد از دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. پیشنهاد شد که سیستمهای ارزشیابی بهگونهای بهینهسازی شوند که علاوه بر سنجش عملکرد، بازخوردهای مشخص و مؤثر برای بهبود فرآیندهای آموزشی ارائه شود.
در ادامه دکتر زهرا بهبودی مقدم مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده، به تشریح فعالیت ها و اقدامات انجامشده در یک سال اخیر پرداخت و مهمترین برنامههای اجرایی این دفتر را شرح داد .
همچنین دبیر کمیته دانشجویی دفتر توسعه آموزش نیز گزارش اجمالی از عملکرد این کمیته ارائه داد.
پس از این نشست، بازدیدی از دفتر توسعه آموزش دانشکده نیز صورت گرفت. این بازدید فرصتی بود تا اعضای حاضر در جلسه از نزدیک با فرآیندها و فعالیتهای جاری دفتر آشنا شوند و در جریان برنامهها و پروژههای در دست اجرا قرار گیرند.
ارسال نظر