• تاریخ انتشار : 1402/09/12 - 11:44
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 388
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

در آستانه روز دانشجو:

مصاحبه با دکتر نسیمه ستایش دانش آموخته برتر مقطع دکتری 1402 دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بمناسبت روز دانشجو با دکتر نسیمه ستایش بعنوان یکی از دانش آموختگان برتر 1402 دانشکده مصاحبه کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی،  به مناسبت روز دانشجو با دانش آموختگان برتر 1402 دانشکده مصاحبه شد که دکتر نسیمه ستایش دانش آموخته برتر مقطع دکتری بود که به سوالات واحد روابط عمومی اینگونه پاسخ داد: 

خودتان را معرفی نمایید و درباره سوابق تحصیلی خود توضیح دهید؟

دکتر نسیمه ستایش هستم. دانش آموخته مقطع دکترای دانشگاه علوم پزشکی تهران، که مقطع کارشناسی ارشد مامائی با گرایش آموزش مامائی هم از  همین دانشکده فارغ التحصیل شدم.

درباره افتخارات و مقام‌هایی که در ‏رشته خودتان به دست آورده‌اید توضیح دهید؟

اغلب فعالیت های بنده در حوزه کار تخصصی و صنفی در مقطع دکترا اتفاق افتاد.در زمینه حقوق ماهینگی (قاعدگی) زنان کار کردم و در این زمینه تمام تلاشم برای به نتیجه رساندن برنامه های به دست امده، شواهد محور انجام داده و ادامه میدهم. به دلیل اینکه موضوع ماهینگی موضوعی است که اغلب با تابو همراه بوده در حالیکه از حقوق و نیازهای زنان در این دوران  محسوب می شود، در این مقطع از تحصیل دو وبینار در روز جهانی سلامت ماهینگی از طرف دانشکده پرستاری و مامائی برگزار کردم که در آن به نیازهای زنان و دختران و اهمیت این دوران و مورد توجه قرار گرفتن آن در سیاست ها صحبت شد. در سال 1402 نیز این برنامه به صورت همایش کشوری حقوق قاعدگی به مثابه حقوق بشر که به ارائه برنامه های حاصل از نتایج پایان نامه در حضور سیاست گذاران و برنامه ریزان و همچنین کارشناسان حوزه سلامت برگزارشد.همچنین به مناسبت روز جهانی سلامت ماهینگی در برنامه زنده تلویزیونی در خصوص این روز و اهمیت این موضوع حضور یافتم.

بخشی از امتیاز دانشجویان نمونه، به فعالیت های فرهنگی و فوق برنامه تعلق دارد، شما چه میزان در این زمینه فعالیت داشته اید؟

در راستای نتایج پایان نامه در جهت کرامت محور بودن این بخش زیستی زنان  تغییر اسم قاعدگی به ماهینگی بر اساس دلایل علمی و فرهنگی به فرهنگستان زبان و ادب پارسی پیشنهاد شد و این عنوان از قاعدگی به ماهینگی تغییر نام یافت.

 از همان ابتدای شروع کووید، مشارکت فعال در سامانه پاسخ گوئی صدای ماما داشتم که در این خصوص تقدیر نامه ریاست دانشکده را نیز دریافت کردم.

می‌توانید بخشی از سوابق اجرایی خود را ذکر کنید؟

علاوه بر کار کردن در یکی از بخش های زایمان بسیار شلوغ در استان تهران، مدتی سرپرستار بخش زایمان و مسئول بهبود کیفیت بیمارستان بوده ام، همچنین نماینده گروه مامائی در هیئت مدیره نظام پزشکی نیز هستم.

 به مقالات، کتب و یا طرح های مطالعاتی که انجام داده اید اشاره بفرمائید؟

در حقیقت در مقطع دکترا اغلب دانش آموختگان مقالات و کتب و طرح های زیادی دارند و من هم طبیعتا از این قانون مستثنی نیستم. در زمینه حقوق ماهینگی نیز مقالات انگلیسی بنده هم چاپ شده ولی چیزی که برایم ارزشمند است مقاله چاپ شده فارسی بنده در زمینه فلسفه پیشنهاد واژه ماهینگی است که در مجله اخلاق پزشکی چاپ شده است، امیدوارم همه ایرانی ها ان را بخوانند و استفاده از این واژه یک فرهنگی عمومی شود.

اگر دوباره به زمان انتخاب رشته برمی گشتید باز هم همین رشته و همین دانشگاه را انتخاب می کردید؟

بعد از این که وارد مقطع دکترا شدم و با ابعاد اجتماعی و فرهنگی سلامت باروی آشنا شدم، دقیقا زمانی که موضوع پایان نامه ام را انتخاب کردم،در این بخش از زندگی ام متوجه شدم که تبیین مفهوم حقوق ماهینگی زنان و دختران به خصوص بر اساس شرایط بومی کشورم و ارائه برنامه شواهد محور برای دستیابی به این حقوق موضوع رسالت زندگی ام بوده، قطعا بار دیگر این مسیر را انتخاب می کنم.

اگه بخواهید رشته خود را در چند جمله معرفی کنید، چه می گویید؟

رشته سلامت باروی و جنسی، الفبای حقوق سلامتی زنان و دختران و همچنین سلامت باروری مردان و پسران  را در بر می گیرد گرچه در سطح بندی نیاز سلامتی کاملا فراموش شده است. دانشی که در سطح مدیریت سلامت می تواند به باز کردن بسیاری از گره های کور سلامتی و بهداشتی تک تک جامعه در کنار دیگر سیاست گذاران سلامت یاری برساند.

در پایان زیباترین جمله ای راکه می توانید به دانشجویان هدیه دهید چیست؟

ابتدا در زمینه تحصیلی و دانشی خود رسالتی را پیدا کنید و آنرا به اصول زندگی تان گره بزنید و هرگز برای رسیدن به آن از تلاش خسته نشوید. هر کدام از ما در این دنیا رسالتی داریم که مانند اثر انگشت ما خاص ماست و با انجام و به نتیجه رسوندنش ما می توانیم این دنیا را جای بهتری برای زندگی کردن کنیم.

  • گروه خبری : آموزش مامایی و سلامت باروری,ویژه دانشگاه,مناسبت ها
  • کد خبر : 252710
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی