• تاریخ انتشار : 1403/03/12 - 11:47
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 145
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما در دانشگاه علوم پزشکی تهران

مراسم بزرگداشت روز ماما، روز چهارشنبه 9 خرداد 1403 با حضور دکتر علی گنجعلی خان حاکمی، مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستانی دانشگاه، دکتر فرح بابایی، رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، دکتر مهرزاد ناصری، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه و مژگان اکبری، رئیس اداره مادر، نوزاد و مامایی معاونت درمان در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، مراسم بزرگداشت روز ماما، دکتر علی گنجعلی خان ضمن تسلیت شهادت شهدای خدمت گفت: مامایی شغل بزرگی است. مراقبت های قبل از بارداری، حین بارداری و پس از آن بسیار با اهمیت است. در سال های اخیر انرژی زیادی گذاشته شد تا بحث مامایی و زنان و زایمان در دانشگاه علوم پزشکی تهران توسعه یابد و برنامه ریزی های زیادی برای آن صورت گرفت.
وی افزود: تعداد مرگ مادر در دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین تر است و این مهم با زحمات ماماها و برنامه ریزی درست، به دست آمده است. مادران باردار سخت کل کشور به دانشگاه علوم پزشکی تهران ارجاع داده می شوند و با اینکه دانشگاه بدحال ترین بیماران را از سراسر کشور می پذیرد، اما با این حال میزان مرگ مادر در آن از سایر نقاط کشور کمتر است. در دانشگاه علوم پزشکی تهران سیستمی در هم پیوسته وجود دارد که از مادر باردار حمایت می کند تا به نتیجه برسد.

مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستان های دانشگاه به آموزش مادر باردار، پیگیری های پس از زایمان و آموزش شیردهی تاکید کرد و گفت: فرهنگی نادرست در جامعه وجود دارد که مادران باردار تمایل به سزارین دارند و ما باید شرایط زایمان طبیعی را خوشایندسازی کنیم. ما باید اطلاعات درست را از منابع درست به مادران باردار برسانیم. امید است از طریق پرونده الکترونیک مادران باردار بتوانیم نتایج خوبی در زمینه ترویج زایمان طبیعی در دانشگاه علوم پزشکی تهران به دست آوریم.

دکتر گنجعلی خان افزود: برای اینکه موفقیت حاصل شود، باید کا گروهی انجام شود؛ چراکه کار فردی نتیجه دائمی ندارد ولی کار تیمی نتایج خوبی به دست می آورد. همه کسانی که در بیمارستان ها کار می کنند در جهت پیشبرد اهداف بیمارستان، ارتقای سلامت و ارائه خدمت مناسب به بیماران قدم برمی دارند.

دکتر بابایی سخنان خود را با جمله ای از مقام معظم رهبری آغاز کرد و گفت: جمعیت مامایی کشور با صبر، دانش، تجربه، وظیفه شناسی و احساس مسئولیت حرفه ای، مهمترین نقش را در حفظ سلامت مادر و کودک ایفا می کنند. تمام مادران و زنان مدیون همت ماماها هستند. افتخار می کنم که قدمت آموزش آکادمیک مامایی ایران بیش از صدسال است و شاید از معدود کشورهایی هستیم که سابقه آموزش آکادمیک را در دنیا دارد. مامایی ایران از نظر آموزشی در دنیا رتبه سوم را دارد.

وی افزود: خدمات مامایی می تواند در پیشگیری از موربیدیتی ها، مورتالیتی ها و مرده زایی ها تا هشتاد درصد تاثیرگذار باشد و خدمات ماما بر پنجاه نوع شاخص سلامت تاثیرگذار است.

https://treatment.tums.ac.ir/Zc1to

  • گروه خبری : آموزش مامایی و سلامت باروری,مناسبت ها
  • کد خبر : 267407
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی