• تاریخ انتشار : 1402/06/11 - 00:51
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 103
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

دکتر حسین قناعتی: رویکرد دانشگاه علوم پزشکی تهران به سمت پژوهش سلامت‌ محور است

دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در جلسه هیئت‌رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی که پیرامون بررسی مشکلات آموزشی، پژوهشی و بالینی و عمرانی این دانشکده برگزار شد، بر پژوهش سلامت‌ محور تأکید کرد.

گالری تصایر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در جلسه 24 مرداد 1402، هیئت‌رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی، به جایگاه پرستاری اشاره کرد و گفت: حرفه پرستاری یک حرفه معمولی نیست که فقط به‌عنوان یک ادای دین به آن نگریسته شود؛ بلکه پرستار، با نگاه مقدسی که به خدمت خلق و التیام درد بیماران است، در این حرفه ایفای نقش می‌کند و اگر این نقش و جایگاه به‌درستی به پرستاران آموزش داده شود پرستارانی تربیت خواهند شد که با هوشمندی و درایت و با به‌کارگیری تجربیات علمی و حرفه‌ای اساتید خود در راستای بهبود سلامت جامعه خدمت خواهند کرد. این دانشکده ظرفیت آن را دارد که در این مسیر به‌عنوان یک الگو برای دانشکده‌های دیگر راهنما باشد تا درنهایت رسالت حرفه پرستاری به منصه ظهور برسد.
دکتر قناعتی در ادامه به اهمیت پژوهش در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: دانشگاه باید در پی تولید علم‌ نافع باشد و در سایه آموزش مؤثر و پژوهش بر روی حل مشکلات جامعه تمرکز و در رفع نیازها و مسائل حوزه سلامت مردم تلاش کند. رویکرد دانشگاه به سمت پژوهش «سلامت‌محور» است که این رویکرد نسبت به پژوهش «درمان محور» از ارزش و اهمیت بالاتری برخوردار است و محصول منتج شده از آن می‌تواند نیاز سلامت جامعه را برآورده کند.
رئیس دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و مرور اتفاقات سال گذشته تأکید کرد: در سال پیش شاهد حوادث ناگواری بودیم که نقشه‌های شوم دشمن در آن به‌خوبی هویدا بود. باید این بحران برای دانشجویان به‌درستی تبیین و سهم دشمنان معاند بر متشنج شدن شرایط بحرانی جامعه به‌خوبی نمایان شود. باید به دانشجویان رخصت سخن گفتن داد و با آنان گفتمان مؤثر داشت و با نارضایتی آنان تقابل نداشت. با تعاملات دوطرفه می‌توان در راستای روشنگری و رفع ابهامات آنان تأثیرگذار بود و از ایجاد دوقطبی شدن جلوگیری کرد.
وی در ادامه به رعایت پوشش حرفه‌ای تأکید کرد و گفت: پوشش حرفه‌ای مسئله‌ای است که باید نسبت به آن دقت و درایت بیشتری داشت و فرهنگ آن رادر  دانشکده نهادینه کرد.
دکتر قناعتی از استخدام قراردادی پرستاران خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ۴۰ درصد به تخت‌های بیمارستان‌ها اضافه‌شده، برای پوشش بهتر و خدمات مطلوب‌تر به بیماران، به نیروی پرستاری نیاز داریم و در صدد جذب دانشجویان پرستاری به‌صورت قراردادی هستیم.
رئیس دانشگاه درباره بورسیه دانشجویان گفت: برای کاهش فشار هزینه‌های آموزشی دانشجویان، دانشگاه پیگیر برقراری بورسیه دانشجویی است تا دانشجویان بتوانند با گذراندن مدارج عالی در حرفه خود، به‌عنوان یک فرد متخصص در کشورشان خدمت کنند.
دکتر شهرزاد غیاثوندیان رئیس دانشکده ، ضمن خیر مقدم به حضور دکتر قناعتی در جمع خانواده دانشکده پرستاری و مامایی بیان کرد: بحث حجاب و عفاف یکی از مسائل مهمی است که در چندین جلسه شورای فرهنگی به طور مجدانه درباره آن پیگیری شده و نتایج خوبی نیز برای عملیاتی شدن آن فراهم شده است  که بر اساس نیاز هر یک از بدنه اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان پکیج مناسبی طراحی شده که امیدواریم با اجرایی شدن آن در مسئله حجاب و پوشش حرفه‌ای بتوانیم تاثیرگذار باشیم .
رئیس دانشکده ضمن اشاره به ساختار سازمانی دانشکده  بیان کرد:  در حال حاضر دانشکده نزدیک به 1300 دانشجوی داخلی و بین المللی در حال آموزش دارد که تعداد اعضای هیئت علمی آن 54  نفر می باشد که با توجه به پیشی گرفتن سرعت روند بازنشستگی نسبت به جذب اساتید با کمبود استاد مواجه است که برای اصلاح نسبت استاد به دانشجو برای رسیدن به اهداف آموزشی وپژوهشی مطلوب نیاز به جذب تعداد بیشتری از اعضای هیئت علمی را دارد.
وی همچنین اذعان داشت برای اجرای طرح ها و برنامه های دانشکده با هدف نزدیک شدن آموزش به بالین و بکار بستن نتایج اثربخش آموزش های علمی و عملی در دانشجویان و ارتقا کمی و کیفی عرصه ارائه خدمات پرستاری از نظر تشکیلات سازمانی نیازمند اصلاح و ایجاد پست معاونت بالینی برای دانشکده هستیم که امیدواریم شرایط آن نیز فراهم شود و شاهد اثرات مطلوب آن در عرصه بالین باشیم.
لازم بذکر است که مسائل حفاظت فیزیکی و اصلاح سردرب ورودی دانشکده، جایگاه مناسب برای استقرار دانشجویان و اساتید در بیمارستان، اعتباربخشی مالی برای تجهیزات مرکز مهارت‌های بالینی و مسائل مربوط به پارکینگ دانشکده، مشکلات مربوط به مترو شهری از دیگر مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد و به دستور رئیس دانشگاه برای تسهیل در رفع موانع موجود در دستور کار اداری دانشگاه قرار خواهد گرفت.
https://pr.tums.ac.ir/ZTTko

  • گروه خبری : حوزه ریاست
  • کد خبر : 245441
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *