برگزاری دومین جلسه از سلسله نشستهای علمی راهکارهای کاربست مفاهیم نظری با عنوان اهمیت و جایگاه ارتباط استاد و دانشجو
دومین جلسه از سلسله نشستهای علمی راهکارهای کاربست مفاهیم نظری با عنوان اهمیت و جایگاه ارتباط استاد و دانشجو برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی این نشست که 15 آبان ماه 1402 در سالن شورای یک با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی دانشکده برگزار شد، دکتر معصومه ایمانی پور مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده هدف از برگزاری این سلسله نشستهای علمی را عملیاتی کردن مفاهیم تئوری و یافتههای پژوهشی در حوزه آموزش بیان کرد و گفت : با بکارگیری مفاهیم نظری و یافته های بدست آمده از پژوهش های علمی می توان با ارائه راهکارهای کاربردی موانع موجود را رفع و در مسیر توسعه و بهینه سازی مطلوب حرکت کرد.
در این نشست دکتر هومن شهسواری عضو هیئت علمی گروه آموزش پرستاری داخلی و جراحی دانشکده پیرامون اهمیت و جایگاه ارتباط استاد و دانشجو توضیحاتی را ارائه و بیان کرد : تعاملات با دانشجو نباید به عنوان یک ارتباط روتین محسوب شود بلکه در هر زمینه و در هر سطحی ارتباط بین استاد و دانشجو یک فرصت دوسویه برای یادگیری است.
وی در ادامه به اهم ویژگیهای ارتباط استاد و دانشجو در علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در تعاملات با دانشجو از ارتباط به عنوان یک ابزار استفاده میشود تا بتوان به اهداف آموزشی سازمان دست یافت؛ اثرگذاری، لازمه آموزش اثربخش است و اثرپذیری فعال، پیش نیاز اثرگذاری است که در این زمینه نقش اعتماد دانشجو به استاد برای اثربخشی آموزش بسیار پررنگ و قابل تامل است، همچنین تبدیل شدن استاد به الگوی نقش مثبت، تصادفی نیست و نیاز به آگاهی و ارتقاء فردی دارد که بتواند تاثیرگذاری مثبتی روی دانشجویان داشته باشد.
دکتر شهسواری درباره فرایند ارتباط استاد و دانشجو، شکلگیری ارتباط سازنده ، غیر سازنده، تعامل بدون توسعه، اثرگذاری و اثرپذیری بهینه و وارونه توضیحاتی را بیان کرد و از منافع ارتباط سازنده استاد و دانشجو به رشد روانی، اجتماعی ،رشد و پیشرفت تحصیلی، ارتقا مهارتهای علمی و کاربردی، تقویت روحیه و اعتماد به نفس، انتقال ارزش و اخلاق و فرهنگ حرفهای، افزایش خلاقیت و نوآوری، ایجاد حس امنیت و... اشاره کرد.
سپس هر یک از اساتید نظرات و تجارب و پیشنهادات خود را به اشتراک گذاشتند و درباره هریک از آنها بحث و تبادل نظر شد.
ارسال نظر