• تاریخ انتشار : 1399/12/29 - 14:21
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

برگزاری دوره کوتاه مدت بین المللی و آنلاین اصول انفورماتیک پرستاری

اولین بخش از دوره آموزشی کوتاه مدت بین المللی" انفورماتیک پرستاری" با تدریس دو نفر از اساتید داخلی این حوزه و سه تن از اساتید ممتاز جهانی در رشته انفورماتیک پرستاری با هدف تقویت توسعه حرفه ای رشته، از سوی گروه پرستاری داخلی جراحی و علوم پایه دانشکده و حمایت های علمی و اجرایی معاونت بین الملل دانشکده پرستاری و مامایی و مدیریت روابط بین الملل دانشگاه در چهار جلسه برگزار و با موفقیت کامل در 25 اسفند 1399 تکمیل شد.


ویدیوی جلسات 

طول این دوره کوتاه مدت دو ماه بود که از 20 فوریه 2021 آغاز شد و محتوای تدریس در چهار جلسه هفتگی بصورت آنلاین و در فضای زوم  به مخاطبین ارایه شد. در حال حاضر  تا  15 آپریل به مخاطبین دوره فرصت داده شده است  با مرور مجدد مطالب  تدریس شده که در سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران، قسمت دوره های آموزشی کوتاه مدت در دسترس است، به سوالات باز مطرح شده درباره ی دوره پاسخ دهند. هر جلسه  آموزشی حداقل دو ساعت به طول انجامید که  شامل دو سخنرانی و یک بازه زمانی 10 دقیقه  break و حداقل 15 دقیقه برای پرسش و پاسخ بود.

هدف اختصاصی برگزاری این دوره، معرفی و تعریف رشته انفورماتیک پرستاری (Nursing Informatics) و بیان اصول این رشته، کاربردها و ضرورت آن برای پرستاران قرن 21 بود. علاوه بر این، از دیگر اهداف این دوره آشنایی مخاطبان با صلاحیت های اصلی این رشته، اصطلاحات استاندارد پرستاری، روند انفورماتیک پرستاری، آینده دیدگاه ها و تغییر پارادایم انفورماتیک پرستاری بود. برگزاری این دوره با استقبال چشم گیر مخاطبین خارجی و داخلی روبرو شد.  اولین جلسه این دوره کوتاه مدت آنلاین با عنوان «اصول انفورماتیک پرستاری» با سخنرانی دکتر تانیا آزادی، فارغ التحصیل دکترای تخصصی مدیریت اطلاعات سلامت از دانشگاه علوم پزشکی ایران و از معاونت بین­الملل دانشگاه، در روز شنبه دوم اسفند ماه 1399 و با حضور 197 شرکت کننده از 14 کشور مختلف از جمله ایالات متحده، انگلیس، اسپانیا، برزیل، قطر، عراق، ترکیه، فلسطین، نیجریه، غنا، پاکستان، افغانستان، لیتوانی و ایران برگزار شددومین جلسه با عنوان «صلاحیت های انفورماتیک پرستاری» با سخنرانی پروفسور تونی هبدا، استاد دانشگاه چمبرلین امریکا شنبه نهم اسفند ماه و با حضور 159 شرکت کننده از 25 کشور شامل امریکا، انگلستان، عراق، ترکیه، نیجریه، غنا، جورجیا ، برزیل، اسپانیا، قطر، لیتوانیا، افغانستان، فلسطین وGaza، تانزانیا، لبنان، آلمان، چین، قبرس، سریلانکا، سنگاپور، لهستان، هند، تاجیکستان، پاناما و  امارات متحده عربی  برگزار شد.جلسه  سوم  دوره با عنوان «سیستم های طبقه بندی در انفورماتیک پرستاری» با سخنرانی دکتر ملودی رز، استاد وابسته دانشگاه فرانکلین کشور امریکا شنبه 16 اسفند ماه و با حضور 167 شرکت کننده از 25 کشور  برگزار شد.

 جلسه پایانی این دوره با سخنرانی پروفسور کارولین سایپس از دانشگاه والدن کشور امریکا درباره «چشم انداز آینده انفورماتیک پرستاری» و همچنین سخنرانی دکتر آسیه درویش، عضو هیئت آموزشی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه درباره «تغییر پارادایم در انفورماتیک پرستاری» در دوشنبه مورخ 25 اسفند ۹۹ و با حضور 137 شرکت کننده از 25 کشور برگزار شد.

 گروه هدف و مخاطبین این دوره کوتاه مدت پرستاران و سایر فارغ التحصیلان علاقه مند در رشته های مراقبت های بهداشتی بودند و دارای  مدرک کارشناسی بودند. همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی، و پرستاران شاغل در بیمارستانها توانستند از این دوره منتفع شوند.  

مطابق با برنامه ریزی های آموزشی قبلی و با هدف کلی ارزیابی واکنش فراگیران از دوره آموزشی مربوطه از روش پیش آزمون و پس آزمون در هر جلسه استفاده شد. در ابتدای برگزاری هر جلسه، پیش آزمون شامل طراحی و اجرای پنج پرسش چهار گزینه ای به زبان انگلیسی از محتوای آموزشی همان جلسه با استفاده از قابلیت Polling در محیط زوم انجام شد. همان سوالات یکبار دیگر در پایان جلسه و بعد از ارائه محتوای آموزشی اجرا شد تا دانش فراگیران نسبت به اطلاعات ارائه شده و اثربخشی آموزش مورد ارزیابی قرار گیرد. در هر جلسه بیش از 60 درصد از شرکت کنندگان در آزمون ها شرکت کردند. شرکت کنندگان در پرسش و پاسخ و تست های پیش ازمون و پس ازمون بطور فعال و چشمگیر مشارکت داشتند. در انتهای جلسه آخر پنج سوال باز پاسخ برای  بحث  مطرح گردید و علاوه بر اینکه تعدادی از مخاطبین پاسخ های و نظرات خود را بیان نمودند و به بحث گذاشتند لینک تکمیل پاسخ به این سوالات و چند سوال دیگر در فرم گوگل به مخاطبین داده شد تا طی یک ماه اینده به مطالعه و بازبینی محتوای ارائه شده بپردازند و پاسخ ارسال نمایند. داده های بخش کمی و کیفی این برنامه درسی متعاقبا تحلیل می شود و نتایج در قالب یک مقاله بین المللی در مجلات معتبر مربوطه و همچنین یک مقاله برای ارائه در یک کنفرانس بین المللی به انتشار خواهد رسید.

در مجموع 506 شرکت کننده از 25 کشور مختلف از جمله ایالات متحده امریکا، انگلستان، عراق، ترکیه، نیجریه، غنا، جورجیا ، برزیل، اسپانیا، قطر، لیتوانیا، افغانستان، فلسطین و Gaza، تانزانیا، لبنان، آلمان، چین، قبرس، سریلانکا، سنگاپور، لهستان، هند، تاجیکستان، پاناما، امارات متحده در بخش اول این دوره  شرکت کردند. این رقم شرکت کننده علاوه بر آن که مرهون کیفیت بالای برگزاری دوره است، به دلیل اطلاع رسانی گسترده دوره در انجمن ها و شبکه های تخصصی دوره شامل HIMSS، ISfTeH، EFMI، ارسال 1000 ایمیل به دانشگاه های کشورهای همسایه، منطقه و اروپا، بهره گیری از شبکه های ارتباطی شخصی اساتید نظیر لینکداین و ارسال تبلیغات در گروه­های داخلی و ملی نظیر معاونت بین الملل دانشکده و مراکز تحقیقاتی دانشگاه، و دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده است. 
 
در حال حاضر هیچ برنامه آموزشی رسمی در انفورماتیک پرستاری برای پرستاران در ایران وجود ندارد و اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی امیدوار بودند که برگزاری چنین دوره های کوتاه مدت راهی برای ارزیابی اقبال مخاطبین کشورهای همسایه و منطقه به این حوزه ی جدید و روزآمد باشد که آمار و ارقام شرکت کنندگان خارجی بسیار عالی بود و  ترکیب شرکت کنندگان نشان داد نه تنها این رشته در منطقه مخاطبین بسیار علاقمندی دارد بلکه حضور مخاطبینی از اروپا، آفریقا و آمریکا نشان داد چشم انداز بسیار روشنی برای دانشکده برای کار جدی تر در این حوزه متصور است. لذا دستور کار بر طراحی مقطع کارشناسی ارشد انفورماتیک پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای پرداختن به موضوعات مربوط به عملکرد بالینی و پرستاری تحت تأثیر ظهور فناوری های جدید ICT با هدف تصمیم گیری بهتر بالینی و بهبود مراقبت از بیماران قرار گرفت  و گروه هدف، مخاطبین منطقه و بین الملل خواهند بود .

  • گروه خبری : پرستاری داخلی جراحی و علوم پایه
  • کد خبر : 255481
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی