• تاریخ انتشار : 1402/11/25 - 15:53
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 172
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

بحث و بررسی پیرامون رفع چالش های موجود در حوزه پژوهشی و فناوری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جلسه هیئت رئیسه دانشکده

دکتر غیاثوندیان رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران: ترسیم نقشه راه و شناسایی گلوگاه‌های مسیر پژوهش و اصلاح فرآیندهای موجود می تواند در ارتقا وضعیت پژوهشی اثرگذار باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر شهرزاد غیاثوندیان بر تشکیل کارگروه حمایتی دانشجویان که حوزه‌های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و روانشناختی را پوشش می دهد را یک امر ضروری دانست و بیان کرد:  باید این سیستم حمایتی علاوه بر دانشجویان برای اساتید نیز در نظر گرفته شود تا اساتید بدون دغدغه ها و چالش ‌های موجود در  آموزش، بالین و پژوهش بتوانند با کیفیت و کمیت دوچندان در زمینه آموزشی و پژوهشی اهتمام ورزند. وی در تکمیل این بخش از سخنانش با بیان اینکه استاد همیار می‌تواند همراه خوبی برای دانشجویان باشد گفت: باید این چتر حمایتی اساتید فقط به سال‌های ابتدایی ورود دانشجویان محدود نشود و تا زمان فارغ التحصیلی این حمایت‌ها ادامه یابد.

دکتر غیاثوندیان با بیان اینکه برای رفع چالش های موجود در حوزه پژوهشی و بازگشت به روند صعودی در شاخص های دانشگاهی، کشوری و جهانی، باید با ترسیم یک نقشه راه و شناسایی گلوگاه‌های این مسیر و اصلاح فرآیندهای موجود، بتوانیم در سال‌های آتی شیب صعودی در تعداد مقالات منتشر شده، همکاری های دانشگاهی و فرادانشگاهی، تعاملات بین المللی و...را شاهد باشیم. از سوی دیگر برای تسریع و پیشرفت در پژوهش باید منافع مجریان و حمایت آنان را نیز مد نظر داشت.

دکتر مهرناز گرانمایه معاون پژوهشی دانشکده گزارشی از نشست حوزه پژوهش دانشگاه در راستای بررسی وضعیت پژوهشی و فناوری دانشکده ارائه داد و به چالش‌های موجود از قبیل روند کاهشی انتشارات مقالات، کاهش همکاری بین المللی و فرادانشگاهی، انتشار خبرهای مقالات در مدیا های معتبر و انتشار مقالات در مجلات Q1 اشاره کرد وی در ادامه با نگاه اجمالی به مباحث مطروحه در جلسه شورای پژوهشی دانشکده در خصوص ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات پژوهشی، به پیشنهادات مطرح شده در این شورا پرداخت که برگزاری کارگاه‌هایی در زمینه متدولوژی تحقیقاتی، حمایت‌های مالی در نگارش مقالات ، توانمندسازی اعضای هیئت علمی در راستای چاپ مقالات، تسریع و تسهیل مشکلات نمونه گیری در بالین، مساعدت بیشتر با مجری مقالات، استفاده از اطلاعات ثانویه مطالعات برای  انتشار مقالات جدید، بازدید حضوری اساتید دانشگاه‌های بین المللی برای تعاملات و مراوادت دو جانبه، الزام دانشجویان بر انتشارمقالات از پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و... از پیشنهادات مطروحه در این شورا بود.

دکتر پاشایی پور معاون آموزشی دانشکده بر افزایش واحد درسی مهارت های زندگی به 40 ساعت خبر داد که 10 مهارت بصورت تم طولی در 3 ترم ارایه خواهد شد که این مصوبه نیز می تواند همراستا با برنامه جوانی جمعیت نیز باشد. وی استفاده از مترجمان و موسسات معتبر برای ترجمه مقالات و اساتید برجسته در حوزه پژوهش را  از راه های موثر برای افزایش انتشار مقالات در مجلات معتبر بین المللی دانست.

تصویب طرح دریافت درفت مقالات از پایان‌نامه دانشجویانی که تا دو ماه بعد از دفاع، تمایلی به انتشار مقاله ندارند در شورای تحصیلات تکمیلی و پژوهشی و دریافت خلاصه فارسی و انگلیسی مقالات منتشر شده اساتید از سال 2022 به بعد و انتشار آن در مدیاهای معتبر و پرمخاطب در این جلسه مصوب شد و همچنین الزام ارائه مقاله منتج شده از پایان نامه دانشجویان به مجله حیات دانشکده از دیگر مصوبات این جلسه بود. تشکیل کمیته حمایتی چند جانبه دانشجویان با حضور اساتید در حوزه های مربوطه و معاونت های درمان و پرستاری، نیزاز مصوبات مطروحه بود.

  • گروه خبری : حوزه ریاست ,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 259277
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی