• تاریخ انتشار : 1402/08/07 - 09:14
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 884
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

انتصاب دکتر آرپی مانوکیان به عنوان استاد وابسته دانشگاه لاهور پاکستان

اعضای هیئت‌علمی اعزامی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سفر علمی برنامه‌ریزی‌شده به کشور پاکستان، ضمن ارائه سخنرانی علمی در دانشگاه لاهور(UOL University)، از دانشکده‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه‌های لاهور و داو(Dow University of Health Sciences) کراچی بازدید کردند و هر یک از اعضای هیئت‌علمی اعزامی دانشگاه، به‌عنوان استاد وابسته دانشگاه لاهور دعوت به همکاری شده و در مراسمی گواهی مربوطه به آنان اعطا شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، اعضای هیئت‌علمی اعزامی دانشگاه علوم پزشکی تهران متشکل از دکتر محسن امین، مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور پاکستان و عضو هیئت‌علمی دانشکده داروسازی، دکتر آرپی مانوکیان، معاون بین‌الملل و عضو هیئت‌علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر سیامک بشردوست، عضو هیئت‌علمی دانشکده توانبخشی، دکتر علی کوهی، عضو هیئت‌علمی دانشکده پزشکی، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشکده دندانپزشکی، از 26 الی 28 مهر 1402 در قالب سفر علمی برنامه‌ریزی‌شده، به پاکستان سفر کردند.
 این سفر و برنامه علمی، پیرو بازدید رئیس دانشگاه لاهور پاکستان و هیئت همراه از دانشکده‌ها و واحدهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران و برگزاری جلسات مشترک با دانشکده‌های پرستاری و مامایی، داروسازی و توانبخشی و در پی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری به امضا رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس دانشگاه لاهور در آبان ماه 1401 صورت گرفت.
پس‌ازاین دیدار و در پی اظهار علاقه‌مندی و پیگیری دانشگاه لاهور برای گسترش همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران و دعوت این دانشگاه از رئیس و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران، این موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار و پیگیری مجموعه همکاران مدیریت روابط بین‌الملل و مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور پاکستان قرار گرفت و برنامه همکاری و طرح پیشنهادی برای این سفر به دانشگاه لاهور ارائه و در ادامه برای پیشبرد برنامه‌های همکاری تعریف‌شده، سفر برنامه‌ریزی‌شده‌ای طراحی شد.
قبل از سفر اعضای هیئت‌علمی دانشگاه به پاکستان، بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده، عناوین سخنرانی‌های هیئت اعزامی دانشگاه در دانشکده‌های متناظر دانشگاه لاهور مشخص و به‌صورت گسترده توسط دانشگاه لاهور اطلاع‌رسانی شد.
برنامه این سفر پس از ورود اعضای هیئت‌علمی دانشگاه به پاکستان در بامداد چهارشنبه 26 مهر 1402 و با استقبال رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه لاهور و وابسته فرهنگی ایران در فرودگاه لاهور و اسکان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در اقامتگاه دانشگاه لاهور آغاز شد.
صبح چهارشنبه 26 مهر 1402، نشستی با حضور اویس رئوف، مؤسس و دکتر محمد اشرف، رئیس دانشگاه و روسای دانشکده‌های دانشگاه لاهور و اعضای هیئت‌علمی اعزامی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد که پس از اجرای مراسم استقبال رسمی توسط مسئولان دانشگاه لاهور، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، به معرفی دانشگاه و پتانسیل‌های علمی آن، همکاری‌های دانشگاه در سطح بین‌الملل و تولید محصولات و فناوری در زمینه پزشکی توسط دانشگاه پرداخت که این موضوع به‌صورت ویژه مورد توجه مسئولان دانشگاه لاهور قرار گرفت.
طی این نشست، عناوین مختلف همکاری ازجمله ایجاد شعبه مشترک دانشگاه لاهور و دانشگاه علوم پزشکی تهران، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری کارگاه‌های تجاری‌سازی و بازاریابی، برگزاری کنگره‌های سالانه مشترک، برگزاری کارگاه‌های علمی به‌صورت مجازی، استقرار یک نفر رابط از سوی دانشگاه لاهور در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای سرعت بخشیدن به پیگیری‌ها و انجام فعالیت‌های مرتبط پس از اخذ تائیدیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، مورد بحث و بررسی و توافق همکاری قرار گرفت.
همچنین رئیس دانشگاه لاهور ضمن اشاره به پیشرفت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در تولید محصولات پزشکی طراز اول، درخواستی مبنی بر انتقال تجارب در زمینه فنّاوری‌های مرتبط مطرح نمود.
بر این اساس مقرر شد در اولین اقدام، با همکاری اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارگاه‌های مجازی با موضوع چگونگی تبدیل علم به محصول، طی چهار هفته متوالی، برای اعضای هیئت‌علمی و علاقه‌مندان در دانشگاه لاهور برگزار شود.
برگزاری کنگره‌های مشترک بین دو دانشگاه از دیگر موضوعات مورد توافق بود که در همین نشست، برنامه‌ریزی شد تا در ابتدای نوروز 1403 اولین کنگره مشترک دندانپزشکی با حضور 5 نفر از اساتید گروه‌های مختلف دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دانشگاه لاهور و با حمایت مالی آن دانشگاه برگزار شود.
همچنین برگزاری سالیانه کنگره بین‌المللی علوم بهداشت و توانبخشی(International Congress of Health Sciences and Rehabilitation) به‌صورت مشترک با دانشکده‌های پرستاری و توانبخشی در اکتبر 2024 و برنامه اعزام اساتید برای تدریس در دوره دکتری پرستاری دانشگاه لاهور، از دیگر موضوعات مهم مورد بررسی و توافق بود.
در ادامه این نشست، قرارداد رسمی توافق‌های همکاری انجام‌شده تنظیم و توسط رئیس دانشگاه لاهور به نمایندگی از این دانشگاه و دکتر محمدحسین نکوفر، به نمایندگی از دانشگاه علوم پزشکی تهران به امضا رسید.
بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پس‌ازاین نشست، هر کدام از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشکده‌های متناظر خود در دانشگاه لاهور حضور یافته و پس از مراسم استقبال گسترده‌ای که توسط مسئولین این دانشکده‌ها انجام شد، به ارائه سخنرانی علمی برای اساتید و دانشجویان پرداختند.
دکتر امین با موضوع "Therapeutic Effects of Bacterial Derived Products"، دکتر نکوفر با موضوع "Paradigm Shift in Root Canal Obturation: Sealer Based Root Canal Filiing"، دکتر مانوکیان با موضوع "Palliative Care and Dignity Therapy"، دکتر کوهی با موضوع "Management of ET Dysfunction" و دکتر بشردوست با موضوع "Photonics in Physio Applications; A New Hope or Phantom Menace" برای اساتید و دانشجویان دانشگاه لاهور سخنرانی کردند و در پایان سخنرانی نیز به سؤالات اساتید و دانشجویان پاسخ دادند.
پس از سمینار و ارائه سخنرانی‌ها، بازدید از دپارتمان‌های مختلف دانشگاه لاهور و مذاکره و تبادل نظر با رؤسا و اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌ها و مسئولان دانشگاه لاهور توسط هیئت اعزامی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
همچنین هر یک از اعضای هیئت‌علمی اعزامی دانشگاه، به‌عنوان استاد وابسته دانشگاه لاهور دعوت به همکاری شده و در مراسمی گواهی مربوطه به آنان اعطا شد.
دیدار با دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه لاهور، سخنرانی در جمع دانشجویان و پاسخ‌گویی به سؤالات آنان از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در این سفر بود.
دانشگاه لاهور، بزرگ‌ترین دانشگاه خصوصی پاکستان است که از نظر تعداد هیئت‌علمی، دانشجویان و دانشکده‌ها، جز پنج دانشگاه برتر پاکستان شناخته می‌شود.
این دانشگاه در سال 1999 میلادی تأسیس شد و مشتمل بر 11 دانشکده، 42 گروه آموزشی و 3 بیمارستان است و بیش از 200 برنامه آموزشی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارد.
روز اول و دوم این سفر در دانشگاه لاهور گذشت و در روز سوم، نمایندگان دانشگاه بر اساس هماهنگی قبلی انجام‌شده توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سعید طالبی نیا، وابسته فرهنگی ایران در کراچی، از دانشگاه داو کراچی (Dow University of Health Sciences) بازدید و با مسئولان این دانشگاه ملاقات کردند.
در نشستی که به‌منظور آشنایی بیشتر مسئولان و اساتید دو دانشگاه صورت گرفت؛ مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه به معرفی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی این نشست پرداخت و پیشنهادات همکاری در زمینه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی توسط دو طرف مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
هیئت دانشگاه علوم پزشکی تهران پس‌ازاین نشست، از دانشکده‌های متناظر با دانشکده خود، آزمایشگاه ژنتیک، مرکز سرم‌سازی، پردیس پزشکی و امکانات مختلف این پردیس بازدید کردند.
دانشگاه داو کراچی یک دانشگاه پزشکی و تجاری است که در سال 1945 تأسیس شده و دانشجویان بسیاری دارد
این دانشگاه در دو موضوع آموزش و تحقیقات فعال است و در زمینه محتوای مدرن آموزشی به‌ویژه انجام تحقیقات پایه، سرمایه‌گذاری و هدف گزاری کرده است.
آزمایشگاه‌های شبیه‌سازی این دانشگاه بسیار پیشرفته است و به نظر می‌رسد موضوع آموزش دوره‌های تخصصی و فلوشیپ در زمینه گوش و حلق و بینی، برای شروع همکاری مشترک، یکی از مؤثرترین برنامه‌های پیش رو باشد.
ضمن این بازدید، دکتر کوهی، عضو هیئت‌علمی گروه گوش و حلق و بینی دانشکده پزشکی دانشگاه، دستگاه سیمولاتور جراحی لاپاراسکوپی موجود در لابراتوار این مجموعه را مورد آزمایش قرار داد.
دانشکده دندانپزشکی دانشگاه داو کراچی نیز، دارای سه پردیس مجزا و رؤسا و کادر هیئت‌علمی جداگانه است که بخش‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای در زمینه بایومتریال، کشت سلولی، جداسازی پروتئین‌ها، تست PCR و انواع تست‌های مولکولی دارد و این زمینه‌ها و موضوعات می‌تواند در برنامه‌های همکاری مشترک، مورد بررسی قرار گیرد.
در پایان، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه به نمایندگی از گروه اساتید اعزامی در این سفر، از تلاش‌ها و هماهنگی‌های جعفر روناس و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سعید طالبی نیا، وابستگان فرهنگی و روسای خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران به ترتیب در شهرهای لاهور و کراچی، برای سرعت بخشیدن به تحقق این سفر علمی برنامه‌ریزی‌شده،تقدیر کردند.
  • گروه خبری : رخدادهای علمی,معاونت بین الملل
  • کد خبر : 249610
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *