• تاریخ انتشار : 1400/02/17 - 09:23
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

مصاحبه تلویزیونی دکتر فرناز فرنام دانشیار گروه مامایی و سلامت باروری دانشکده پرستاری و مامایی به مناسبت روز جهانی ماما

همزمان با روزجهانی ماما، دکتر فرناز فرنام، دانشیار گروه مامایی و سلامت باروری، در مصاحبه تلویزیونی برنامه سیمای خانواده، شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران حاضر شدند.

همزمان با روزجهانی ماما، دکتر فرناز فرنام، دانشیار گروه مامایی و سلامت باروری دانشکده پرستاری و مامایی، روز جمعه 15 اردیبهشت سال 1400 در مصاحبه تلویزیونی برنامه سیمای خانواده، شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران حاضر شدند و خدمات ارزشمند ماماها مخصوصا در دوران کرونا را برشمردند. برخی از نکات برجسته این مصاحبه به شرح زیر است:
 ماما یکی از ارکان اساسی سلامت جامعه است و شعار امسال روز جهانی ماما، تاکید دارد که مدارک و شواهد، نشاندهنده تاثیر شگرف  سرمایه گذاری در مامایی، بر کاهش قابل توجه مرگ و میر مادران و نوزادان می باشد.
 در ایران دکترای بهداشت باروری و مامایی در حیطه آموزش نقش مهمی در پرورش دانشجویان داشته، در پژوهش یکی از توانمندترین رشته ها با مقالات بسیار سرآمد بوده و در درمان در سه حیطه بیمارستان ها و زایمان؛ درمانگاه ها و بهداشت مادر و کودک؛ و مطب‌های خصوصی ایفای نقش می‌کند.
 از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون، ماماها در کاهش مرگ و میر مادران و کودکان؛ رسیدن به پوشش واکسیناسیون ۱۰۰٪  حتی در روستاها و مناطق صعب العبور؛ رسیدن به اهداف تنطیم خانواده؛ بهداشت مدارس و سالمندان و ... نقش اساسی داشته‌اند.
 در دوران پاندمی کرونا، نقش ماما بسیار برجسته بوده و با تقدیم ۱8 مامای شهید به اوج خود می‌رسد. دراتاق زایمان که زدن ماسک برای مادر در حال زایمان غیر ممکن است؛ ماما بی ترس و واهمه، سختی لباس‌های سنگین و طاقت فرسا را به جان می‌خرد ودر کنار مادر می ایستد؛ در مراکز ۱۶ ساعته کرونا در تشخیص، پیگیری و مدیریت موارد غیر بستری از زن و مرد نقش کلیدی ایفا می‌کند و هم اکنون نیز با کار طاقت فرسا در واکسیناسیون توده مردم ایران قدم برمی‌دارد.
 جا دارد که این همه فداکاری با سرمایه گذاری مناسب و تامین حداقل نیازهای این گروه پاسخ داده شود. این در حالی است که مامایی که حداقل روزی ۸ ساعت به مدت ۲۵ سال در اتاق زایمان صدای درد و فریاد مادر را یاور بوده همچنان از قرار گرفتن در مشاغل سخت بی بهره است.

  • گروه خبری : آموزش مامایی و سلامت باروری
  • کد خبر : 255418
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی