• تاریخ انتشار : 1401/03/24 - 14:25
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 10
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

پیام تبریک هیئت رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی

افتخاری دیگر از دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی تهران، این بار علیرضا سلمانی

علیرضا سلمانی دانشجوی شاهد و ایثارگر نخبه دانشکده پرستاری و مامایی و تیم همراهش موفق به کسب دو مدال طلا (در دو حیطه مستقل) مسابقات جهانی اختراعات و خلاقیت اروپا و جایزه ویژه مسابقات جهانی اختراعات جایزه بزرگ اروپا به میزبانی کشور رومانی شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، علیرضا سلمانی دانشجوی شاهد و ایثارگر نخبه در کارشناسی ارشد روان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و تیم همراهش موفق به کسب دو مدال طلا (در دو حیطه مستقل) مسابقات جهانی اختراعات و خلاقیت اروپا و جایزه ویژه مسابقات جهانی اختراعات جایزه بزرگ اروپا به میزبانی کشور رومانی شدند.
این مسابقات به میزبانی کشور رومانی ۵ تا ۷ خردادماه ۱۴۰۱ برگزار شد و در جریان آن بیش از 600 مخترع از 35 کشور از جمله فرانسه، آلمان، کانادا، آمریکا، هلند، روسیه، اسپانیا، کره جنوبی، چین و … شرکت داشتند.
دو اختراع علیرضا سلمانی و تیم همکارش به نام‌های " هاجر صادقی دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی تهران، سید رضا موسوی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مائده فخرالدینی، دانشجوی کارشناسی مامایی دانشگاه آزاد اردبیل، لیلا حسنقلی زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد هوشبری دانشگاه علوم پزشکی ایران" و چند نفر دیگر از دانشجویان فعال در زمینه پژوهش سایر دانشگاه‌ها که ازنظر نوآوری، ماهیت طرح، کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه بودن، تأثیر اجتماعی و اقتصادی، فرصت‌های بازار و غیره، مورد ارزیابی و نمره دهی هیئت‌داوران جشنواره قرار گرفت و مدال طلا و جایزه ویژه این جشنواره جهانی را از آن خود کرد.

پیرامون این موفقیت، با این دانشجوی نخبه مصاحبه کردیم.

چه اختراعاتی را در رومانی ارائه دادید؟
اختراع اول «طراحی سیستم توان‌بخشی باقابلیت کنترل از راه دور» است که درزمینه فنی مرتبط با تجهیزات پزشکی (بخش نیازهای انسانی و زیر بخش سلامتی و بهداشتی) و به‌طور ویژه مرتبط با سیستم‌های توان‌بخشی در نقاط مختلف بدن همچون دست، پا، کمر، زانو، آرنج و سر است. بدین منظور از گرما درمانی، سرما درمانی، ایجاد لرزه (Vibration)، کنترل دما، کنترل حرکات انگشتان، مغناطیس و فروسرخ درمانی و اصلاح حرکت انگشت به جهت پیشگیری از عوارض ناشی از آسیب‌های بالقوه و کنترل این آسیب‌ها در بیماران دچار محرومیت حسی و سایر افراد همچون تنیس‌بازان، بازیکن‌های بازی رایانه‌ای و مردم عادی جامعه کاربرد دارد.
از مراحل درمان قبل از بهبودی کامل، توان‌بخشی یا بازتوانی نیروی ازدست‌رفته است که به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از عمده روش‌های توان‌بخشی فیزیوتراپی است که به‌عنوان یک بخش کلینیکی برای بازتوانی نیروی ازدست‌رفته مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد. سیستم هوشمند توان‌بخشی که به‌صورت قابل‌حمل طراحی‌شده است، همانند یک مرکز فیزیوتراپی عمل کرده و موجب بازتوانی نیروی ازدست‌رفته در ناحیه مدنظر و تقویت آن ناحیه می‌شود. سیستم هوشمند به‌طورکلی از یک پردازنده، مانیتور و المان­های توان‌بخشی، قابلیت شارژی بودن، ریموت کنترل و یک پنل کنترل کاربری تشکیل‌شده است؛ که به‌صورت پرتابل و قابل‌برنامه‌ریزی است و جهت بازتوانی نیروی عضلانی دست و تحریک عضلات، افزایش گردش خون و کاهش التهاب در محل استفاده می‌شود؛ که با راه‌حل این سیستم می‌تواند در کنترل این عوارض مؤثر باشد. تولید انبوه این سیستم می‌تواند به افراد جهت پیشگیری و کنترل مشکلات عضلانی استخوانی و تنش‌های روزمره به جهت رفع خستگی و استرس، چه در بیماران چه افراد عادی کمک بسیار بزرگی کند.
اختراع دوم کیت تشخیصی آزمایشگاهی لیشمانیوز جلدی به همراه میکروتیوب های بدون درب.
کیت تشخیصی آزمایشگاهی (لیشمانیوزیس انسانی) به روش مولکولی برای آزمایش‌های پزشکی و انگل‌شناسی استفاده می‌شود که بسیار سریع، مقرون‌به‌صرفه است. لیشمانیوز پوستی (سالک) به‌عنوان یکی از معضلات بهداشتی کشورهای جهان ازجمله ایران به‌حساب می‌آید به‌طوری‌که موارد جدید سالانه بیش از یک و نیم میلیون نفر بوده و حدود 350 میلیون نفر در معرض ابتلا قرار دارند لیشمانیوز، انگل تک‌یاخته‌ای داخل سلولی از خانواده تریپانوزوماتیده و جنس لیشمانیا است؛ که به علت وقت‌گیر بودن و همچنین خطرناک بودن سایر روش‌های شناسایی این انگل بر آن شده تا این کیت را اختراع کنیم. امروزه روش‌های مولکولی مانند انواع PCR برای تعیین مقدار کم انگل در زخم‌های مزمن لیشمانیا و تعیین گونه کاربرد فراوان دارد. کیت شناسایی لیشمانیا به روش PCR‌ محصولی است که از چند محلول مجزا تشکیل‌شده است؛ که به‌واسطه‌ی روش PCR و استفاده از این مواد لیشمانیا شناسایی می‌شود که روش ارزان بی‌خطر و سریع و دقیق جهت شناسایی لیشمانیا مطابق نقشه کار است. این کیت شامل ویال پرایمر، میکروتیوب طراحی‌شده دارای جایگاه نگهداری آب مقطر و مسترمیکس است و دارای ویال استخراج (کو پلیمر استایرن ـ دی وینیل بنزن سولفونه) تشکیل‌شده است که به روش استاندارد PCR‌ لیشمانیا شناسایی خواهد شد.

آیا کار تیمی بوده یا هرکدام کار مستقلی انجام دادند؟
این پروژه‌ها به‌صورت تیمی انجام و حاصل ماه‌ها تلاش، مطالعه، کسب دانش در حوزه مالکیت فکری و محوریت پتنت، تجاری‌سازی، مالکیت صنعتی و پیگیری مداوم است.

این اختراعات در چه مرحله‌ای هستند (ثبت‌شده یا در شرف ثبت است) و آیا به بازار عرضه‌شده یا خیر؟
اختراع قبل از ارائه در جشنواره ثبت‌شده و تاکنون به بازار عرضه نشده است ولی نمونه اولیه ساخته‌شده است.

آیا خود فن‌آوران مستقیماً اختراع خود را به رومانی ارائه دادند و یا دانشگاه یا جای دیگری از آنان حمایت کرده است؟
ارائه اختراعات به جشنواره توسط مخترعین و باراهنمایی دفتر نمایندگی WIPA در ایران انجام‌شده است.

توضیح مختصری در مورد سطح تخصصی جایزه دریافت شده و اهمیت آن بدهید.
در جریان این مسابقات جهانی (Euroinvent)، بیش از 600 اختراع از بیش از 35 کشور دنیا شرکت کرده بودند. این مسابقات در تاریخ 26 الی 28 می سال 2022 به میزبانی کشور رومانی برگزار شد. حامی اصلی این جشنواره فدراسیون بین‌المللی مخترعان (IFIA) و زیر نظر سازمان مالکیت فکری اختراعات جهان بوده است. سطوح مختلفی از جوایز در این جشنواره از قبیل جایزه بزرگ، جایزه جوان‌ترین مخترع، جایزه زن مخترع، جایزه ویژه، مدال طلا، مدال نقره، مدال برنز وجود داشت که این اختراع موفق به اخذ مدال طلا و جایزه ویژه شد.

لطفاً در مورد جایزه و محتوای جایزه اگر غیر نقدی است، توضیح دهید.
جایزه این جشنواره بین‌المللی مدال طلا و سرتیفیکیت است و جایزه ویژه گواهی و تندیس اختصاصی جشنواره است؛ که به امضای رئیس WIIPA (Word Invention Intellectual property Association) رسیده است. امضای جناب آقای Mohd Mustafa Al Bakri Abdullah و پروفسور prof Jon SANDU ضمیمه است. اهدای جوایز توسط نمایندگان WIIPA در ایران و با حضور مسئولین کشوری اهدا خواهد شد.
همچنین اختراع دوم موفق به کسب مدال طلای این مسابقات شد.
لینک خبر




هیئت رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی طی پیامی کسب دو مدال طلا و جایزه ویژه مسابقات جهانی اختراعات جایزه بزرگ اروپا را به علیرضا سلمانی تبریک گفت.
متن پیام تبریک هیئت رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی به شرح زیر است:

علیرضا سلمانی
دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری


با سلام و احترام
با کمال مسرت، افتخارآفرینی شما به همراه تیم همراهتان را در کسب دو مدال طلا مسابقات جهانی اختراعات و خلاقیت اروپا و جایزه ویژه مسابقات جهانی اختراعات جایزه بزرگ اروپا به میزبانی کشور رومانی که بی تردید این موفقیت نشان از همت والا وعزم جدی شما دارد را صمیمانه تبریک عرض نموده وبرایتان توفیقات روزافزون در تمام عرصه های زندگی را 
از خداوند متعال خواستاریم. 

 

  • گروه خبری : روان پرستاری,دستاوردهای علمی
  • کد خبر : 252734
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی