• تاریخ انتشار : 1399/10/29 - 11:43
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی، دوران سخت اما شیرین دکتری تخصصی را فرصتی برای کسب اجتهاد علمی همراه با اخلاق محوری دانست

جلسه معارفه دانشجویان دکتری پرستاری و بهداشت باروری ورودی جدید ۲۹ دی ماه ۹۹ در اسکای روم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر سریه پورتقی، سرپرست امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده در ابتدای جلسه با گرامیداشت و تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) موفقیت دانشجویان در ورود به مقطع دکتری پرستاری و بهداشت باروری را تبریک گفت.
وی هدف از تشکیل این جلسه را آشنایی با فرایندهای آموزشی،‌ محیط دانشکده و گروه های آموزشی و انتظاراتی که از دانشجویان دکتری می رود دانست و در ادامه صحبت هایش به معرفی دانشکده، گروه های آموزشی و ساختار اصلی واحدهای مختلف معاونت آموزشی و اداره تحصیلات تکمیلی پرداخت و با به اشتراک گذاری صفحه وب سایت دانشکده تور مجازی، میز خدمت، سامانه نوید، دستورالعمل های تحصیلات تکمیلی، مشخصات کلی و سرفصل دروس، برنامه کلاس ها، مسئول ارتقای کیفیت آموزش مجازی، دفتر منتورینگ، دفتر توسعه آموزش، کمیته دانشجویی دفتر توسعه آموزش و دفتر مشاوره تحصیلی را معرفی کرد و در ادامه دستورالعمل دانشجویان دکتری ورودی 98  به بعد را به اختصار توضیح داد.

دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نیز ورود دانشجویان به مقطع دکتری پرستاری و بهداشت باروری در دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نماد آموزش عالی در کشور و دانشکده پرستاری و مامایی به عنوان اولین و معتبرترین دانشکده پرستاری و مامایی از بین ۲۰۶ دانشکده پرستاری و مامایی در سطح کشور تبریک گفت و با تاکید بر سطح انتظار از دانشجویان دکتری از آنها خواست تا قدر این لحظات را دانسته و خود را برای انجام کارهای بزرگ آماده کنند.
وی دوره دکتری تخصصی را دورانی سخت اما شیرین توصیف کرد و گفت: سخت، به لحاظ حجم کارهای آموزشی و پژوهشی و خدماتی گروه و سطح انتظارات بالای دانشگاه از دانشجویان دکتری و شیرین، به لحاظ کسب شایستگی های بالای حرفه ای و آمادگی برای دوره ای متکامل تر.
وی با پناه بردن به خداوند از علم غیرسودمند، بر لزوم کاربردی بودن و اخلاق مدار بودن این دوره و هماهنگی بیشتر دانشجویان با مدیران گروه های آموزشی و اهداف و برنامه های دانشکده تاکید کرد.
تاکید بر ضرورت استفاده مطلوب از پتانسیل های آموزشی و پژوهشی دانشکده همراه با تقویت قدرت استنباط و نظریه پردازی با تاکید بر اخلاق مداری حرفه ای از تاکیدات رئیس دانشکده در این نشست بود.

حجت الاسلام و المسلمین شیرعلی پور، رابط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه در دانشکده نیز ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س)؛‌ ورود دانشجویان به عرصه جدید تحصیلی را خیر مقدم گفت و ابراز امیدواری کرد که ورود در عرصه جدید برای دانشجویان پر از خیر و برکت باشد.
وی افزود: هر جا که انسان قدم می گذارد و هر عرصه ای که پیش رو دارد و در هر برهه از زندگی برای انسان نشان دهنده هدفی است که انسان برای خودش ترسیم می کند. اما آن چشم انداز و هدف صرفا نباید مادی و زمینی باشد. اگر می خواهیم این رویداد جدید و چشم انداز جدید اثر بیشتری داشته باشد و بتوانیم از آن بهره بیشتری ببریم؛ نیاز هست که یک نگاه معنوی و معرفتی هم داشته باشیم. آن نگاه؛ نگاه الهی است.
حجت الاسلام و المسلمین شیرعلی پور تاکید کرد: باید بدانیم که هدف از ورود به این عرصه چیست؟ ما نیاز داریم که حتما در جهت معنوی هم رشد کنیم و صرفا نگاهمان دنیایی نباشد. اگر می خواهیم کاری که انجام می دهیم اثرش چند برابر شود باید آن را برای خدا انجام دهیم. اگر در قدم برداشتن ما در علم بعد الهی و معنوی نباشد؛ کمکی به ما در زندگی ابدی نخواهد داشت. اگر علم برای خداوند باشد؛ خدا برای عمر، زندگی، توان، امیدواری و معنویت شما برکت می دهد. برکتی که این نگاه خالصانه و معرفتی ایجاد می کند جایگزینی ندارد.

دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده نیز ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) و تبریک به دانشجویان دکتری، با اشاره به اشتغال به تحصیل 1360 دانشجو در سه مقطع و  13 رشته تحصیلی پرستاری و مامایی در دانشکده پرستاری و مامایی تهران گفت: خوشحالم که شما به خانواده دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه شدید. این دانشگاه بهترین دانشگاه علوم پزشکی کشور است و سعی کرده در سال های متمادی این رتبه را حفظ کند.
دکتر شهسواری با اشاره به وجود ۵۵ عضو هیات علمی در رتبه های علمی مختلف و هرم قابل قبول آن در گروه های آموزشی دانشکده گفت: ما به اساتید گروه ها افتخار می کنیم و شما هم از امروز عضوی از گروه آموزشی مربوط به خود هستید.
وی افزود: عملکرد شاخص دانشجویان دکترا در طی تحصیل به ما در انتخاب و جذب بهتر هیات علمی از بین آنها کمک کرده و ما سعی خواهیم کرد که دانش آموختگان برجسته خود را به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه نگه داریم.
وی افزود سعی مان این است که در حد توان امکانات و شرایطی که لازم است را برای رشد شما فراهم کنیم. اما رشد افراد فقط توسط فاکتورهای بیرونی صورت نمی گیرد؛ اگر شما نخواهید ما هر کاری بکنیم شما به جایی نخواهید رسید و برعکس اگر کسی برای رسیدن به تعالی خودش تلاش کند حتی در شرایط عدم وجود امکانات هم به آن دست پیدا می کند.
وی همچنین از دانشجویان خواست در خصوص منع همزمان تحصیل و اشتغال طبق آیین نامه آموزشی دقت لازم را داشته باشند که دچار مشکلات آموزشی نشوند.

دکتر مهرناز گرانمایه، معاون پژوهشی دانشکده نیز با تبریک ورود دانشجویان به دوره دکتری با اشاره به شرایط پاندمی کووید 19 از امکان ثبت نام و عضویت در کتابخانه به صورت حضوری و مجازی خبر داد و گفت: دستور العمل عضویت مجازی در کتابخانه در زیر لینک معاونت پژوهشی بخش کتابخانه در وب سایت دانشکده موجود است.
وی همچنین از وجود کتاب های الکترونیک و فایل تمام متن پایان نامه ها در کتابخانه دانشکده خبر داد.
معاون پژوهشی دانشکده از مرکز پژوهش های دانشجویی به عنوان یکی از فرصت های پژوهش یاد کرد و گفت: دانشجویان در این مرکز برای انجام پژوهش آموزش می بینند و هم می توانند پژوهش هایی را با کمک اساتیدشان به صورت مشترک طراحی کنند و انجام دهند. این پژوهش ها علاوه بر پایان نامه ای است که در مقطع دکتری دارند.
وی ادامه داد: خوشبختانه دانشکده ما توانسته است از سال 99  دیپلم پژوهشی مرکز پژوهش های دانشجویی را نیز راه اندازی کند. دانشجویان می توانند این دوره را بگذارنند؛ این دوره مثل یک دوره آموزشی واحدهای مشخص و پایان نامه دارد و در آخر دانشجویان موفق به اخذ دیپلم پژوهشی می شوند. دانشجویان دکتری ما هم می توانند در این دوره ها شرکت و یا با توجه به توانمندی هایشان در این دوره ها به صورت مدرس و یا منتور مشارکت کنند.
امکان انجام پژوهش برای دانشجویان به عنوان مجری دوم در طرح های مشترک با اساتید، استفاده از شرکت های دانش بنیان و مرکز رشد فناوری های سلامت برای راهنمایی از اساتید برای انجام پایان نامه های محصول محور و تشویق دانشجویان به انجام پژوهش های بین المللی از دیگر محورهای مطرح شده از سوی معاون پژوهشی دانشکده بود.

دکتر خاطره سیلانی، معاون بین الملل دانشکده ورود به دانشکده پرستاری و مامایی تهران به عنوان برترین دانشکده پرستاری و مامایی کشور را ارزشمند توصیف کرد و خطاب به دانشجویان گفت: امیدوارم درک عمیقی از شرایط استثنایی و عالی خود داشته باشید و چشم انداز ۴-۵ سال اینده خود را متناسب با دانشکده ای که در آن پذیرفته شده اید، تنظیم نمایید.
معاون بین الملل دانشکده افزود: با توجه به پیشرو بودن این دانشکده در فعالیت های بین المللی چشم اندازتان را باید فراتر از صرفا فعالیت های داخلی تنظیم کنید.
دکتر سیلانی گفت: معاونت بین الملل دانشکده با پذیرش سه دانشجوی بین الملل در سال ۲۰۱۱ به عنوان اولین دانشکده در سطح دانشگاه به صورت جدی و رسمی  در زمینه آموزش به دانشجویان بین الملل شروع به کار کرد و تا به حال در طول این یک دهه فعالیت های متعددی داشته است.
وی تصریح کرد: آنچه در مورد شما مدنظر است توسعه فعالیت های پژوهشی شما به سطح بین المللی و استفاده از اساتید راهنما و مشاور خارجی به نام و مطرح در زمینه تحقیقاتی تان است.
او تاکید کرد: از زمان فکر کردن به موضوع رساله دکتری به دنبال انتخاب راهنما یا مشاور خارجی مرتبط با موضوع رساله خود باشید.
دکتر سیلانی خاطرنشان کرد: اگر استاد راهنمای دوم و یا استاد مشاور شما از یک کشور دیگر باشد و در موضوع تحقیق شما صاحب نظر باشد مزایای بسیار زیادی برای شما و تیم تحقیقتان خواهد داشت از جمله این که ضریبی که برای انتشار مقالات منتج از این همکاری بین المللی در نظر گرفته شده است یک و نیم است.
وی شرکت در دوره ها و فرصت های مطالعاتی، استفاده از اساتید راهنما و مشاور خارجی و شرط ورود به عنوان هیات علمی به خانواده علوم پزشکی تهران را توانمندی در زبان انگلیسی دانست و از دانشجویان خواست تا از ترم یک کنار تمام فعالیت ها بحث زبان انگلیسی را جدی بگیرید و از کلاس های زبان انگلیسی کالج بین الملل دانشگاه استفاده کنند.

دکتر حسن برکتی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده نیز موفقیت در ورود به دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان بزرگترین و معتبرترین دانشگاه کشور و دانشکده فعال و پویای پرستاری و مامایی را تبریک گفت و اظهار داشت: این دانشکده به حق محل رشد و تعالی و مهارت حرفه ای در امداد و درمان بیماران است که جایگاه ویژه خود را در دوره اپیدمی کرونا بیش از پیش نمایان کرده است.
دکتر برکتی گفت: معاونت دانشجویی و فرهنگی در تلاش است با فراهم آوردن شرایط رفاهی و فضای مناسب فرهنگی، بستر لازم را جهت هموار سازی امور آموزشی و پژوهشی دانشجویان فراهم کند.
وی در ادامه به توضیح امور رفاهی از جمله اسکان در خوابگاه مناسب دانشجویان دکترا ، پرداخت وام شهریه ویژه دانشجویان شهریه پرداز ، پرداخت وام ضروری دستیاری  و بیمه مخصوص دانشجویانی که بیمه نیستند سخن گفت.
معاون دانشجویی و فرهنگی خاطر نشان کرد: دانشجویان متقاضی می توانند با مراجعه به سایت رفاه دانشجویان دانشگاه درخواست امور رفاهی خود را بدهند و از معاونت دانشجویی دانشکده پیگیری نمایند. کارشناسان معاونت دانشجویی در جهت راهنمایی و هدایت دانشجویان عزیز پاسخگو هستند.

در ادامه جلسه معارفه هر یک از مدیران گروه های آموزشی به معرفی گروه مربوطه پرداختند هم چنین در فرصتی که در اختیار دانشجویان قرار داده شده به معرفی خود، سوابق علمی و کاری پرداختند.
در بخش پایانی این جلسه معاونین و مدیران گروه های آموزشی به سوالات مطرح شده از سوی دانشجویان پاسخ دادند.

 
  • گروه خبری : حوزه ریاست ,معاونت آموزشی
  • کد خبر : 255829
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی