• تاریخ انتشار : 1399/11/05 - 10:42
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

دانشکده پرستاری و مامایی، فعال، زنده و پرشور است/ دکتر کریمی: حمایت از نظام سلامت در راستای مصلحت کشور است

گزارش عملکرد هیات رییسه و مدیران گروه های آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی، در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

گالری تصاویر
در این نشست که یکشنبه 5 دی 99 در سالن دارالفنون برگزار شد، دکتر کریمی، با اشاره به برگزاری جلسات با مدیران گروه های آموزشی مختلف آن را در راستای حل مشکلات و دغدغه های آنان و اعضای هیات رییسه دانشکده ها خواند و گفت: دانشکده پرستاری و مامایی، در یکسال گذشته جز دانشکده های بسیار اکتیو، فعال، زنده و پرشور بود و خوشبختانه در جریان فعالیت های آنها بودم. مجموعه نظام سلامت و خصوصا جامعه پرستاران در یازده ماه گذشته، به دلیل شرایط اپیدمی کرونا، تحت فشار بسیار زیادی بود و بنده به عنوان مسئول بزرگ ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور، قدردان این تلاش خالصانه هستم و سر تعظیم در مقابل خدمات خالصانه آنها فرود می آورم.
از مدافعین سلامت حمایت کنید
وی دوران همه گیری کرونا را بی شباهت به زمان جنگ و دوران دفاع مقدس ندانست و تاکید کرد: افرادی که آن دوران را تجربه کرده اند می دانند که در زمان جنگ و عملیات، هیچ کس اجازه تخطی، اصاعه ادب و سبک شماری خدمات رزمندگان را نداشت. همان گونه که در تمام دنیا از بازماندگان جنگ ها نیز به شدت حمایت می شود و حتی برای سربازان گمنام خود نیز مقبره درست می کنند؛ این حرکت بدان معنی است که این کشور همیشه بیمه تلاش افرادی است که با جان خود از مرزهای کشور حمایت کردند. واقعیت این است که حتی اگر سربازی در خط مقدم نباشد و در شهر هم خدمت کند، هیچ کس اجازه بی احترامی به او را ندارد. 
دکتر کریمی، تقدیر از خانواده شهدا بعد از اتمام جنگ و گذشت 30 سال از آن را نشانه اهمیت و جایگاه رفیع شهدا و سربازان دانست و تصریح کرد: امروز هم در جنگی نابرابر و خطر ناک قرار داریم و امروز هم سربازان و فرماندهان لشکری داریم که  هیچ کس در هیچ موقعیت و لباسی حق تعرض و تخطی به آنها را ندارد.
رییس دانشگاه، با اشاره به تغییرات جهش یافته ویروس کرونا و موج همه گیری آن در برخی کشورهای اروپایی گفت: مجموعه نظام سلامت در شرایطی که هنوز در حال جنگ  و تحت بمباران هستند، باید به تجهیزات روز مسلح شوند و افرادی که این سپاه را هدایت می کنند، از خانه های بهداشت در یک روستا گرفته تا مراکز بهداشتی درمانی و مراکز فوق تخصصی، همگی همچون رزمندگان دفاع مقدس از احترام برخوردار باشند. امروز کار بسیار خطر ناک تر از گذشته است چرا که در گذشته دشمن را از روبرو می دیدم و امروز دشمن را نمی بینیم و ممکن است در هر زمان و به هر شکلی به ما حمله کند.
دکتر کریمی، بر لزوم حمایت از تیم نظام سلامت تاکید کرد و آن را امری ضروری و در راستای مصلحت کشور دانست و گفت: در شرایطی که احتمال همه گیری مجدد ویروس وجود دارد، اگر این تیم نظام سلامت پشتوانه، اسلحه و حمایت نداشته باشد و خدای نکرده از داخل مورد هجمه قرار بگیرد، قطعا نمی تواند فشار مضاعفی را تحمل کند و در این شرایط ممکن است جامعه آسیب ببیند.
وی افزود: در شرایط کنونی همه در یک کشتی نشسته ایم و اگر این کشتی آسیب ببیند، همگی نابود می شویم. این ویروس تا کنون مدل های مختلفی داشته و دوستان هر کجا هستند باید دفاع کنند، تا لشکر مدافعین سلامت بتواند، جامعه را به سلامت از آن عبور دهند.
روند منطقی جذب و بازنشستگی هیات علمی
رییس دانشگاه، در ادامه پس از شنیدن گزارش مدیران گروه های آموزشی و هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی، از تلاش‌های آنها قدردانی کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم با کمک معاونین برخی از مشکلات و دغدغه هایی را که در حیطه فعالیت های دانشگاه است، حل کنیم.
وی بر ضرورت ارائه گزارش های کوتاه و مفید برای اثربخشی بیشتر تاکید کرد و یادآور شد: آنچه از گزارش های امروز دریافتم این بود که تمامی گروه ها با کمبود هیات علمی و مشکل جذب آن مواجه هستند. جذب هیات علمی به صورت حجمی بدترین مدل تامین نیرو است. باید تلاش کنید روند جذب و بازنشستگی اعضای هیات علمی در گروه ها به مرور و در طول سال انجام شود تا بتوانید افرادی زبده و خبره جذب نمایید.
دکتر کریمی با اشاره به برخی مشکلات مطرح شده از سوی گروه مامایی گفت: وقتی این گروه برای 27 سال، با این سرگذشت در دانشگاه مواجه بوده و در تمام دوران ها نتوانسته آن را حل کند، یعنی این مسئله ریشه ای است و باید در جای مناسب و کلیدی مطرح شود تا نتیجه بخش باشد. اگر چه حرف های شما درست است اما گاهی باید گله ها را با بیانی نرم تر مطرح کرد تا نتیجه بخش باشد و بتواند حمایت و تعامل دیگران را جذب نماید.
رییس دانشگاه سپس با اشاره به گزارش معاون اداری و مالی دانشکده گفت: فضای سبز این دانشکده بسیار زیباست و کم اهمیت تر از ساختمان های شما نیست، کاش آن را هم مورد توجه قرار دهید.
وی در پایان نسبت به طراحی سایتی جعلی به نام دانشگاه در فضای شبکه های اجتماعی مجازی و تبلیغ برای خروج از کشور و دانشگاه هشدار داد و از روابط عمومی دانشگاه خواست تا این مسئله را پیگیری و سایت را حذف نماید.
گزارش هیات رییسه دانشکده پرستاری و مامایی
دکتر علیرضا نیکبخت، رییس دانشکده پرستاری و مامایی گفت: مدیران گروه های آموزشی به نوعی هم منتخب اعضای هیات علمی و هم منتصب رییس دانشگاه هستند که موجب می شود در دو نقش ظاهر شوند و به عبارتی هم سخنگوی اعضای هیات علمی و هم مدافع اهداف سازمانی باشند.
دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده، به روند تغییرات جذب دانشجو اشاره کرد و گفت: تعداد دانشجویانی که درخواست می دهیم با آنچه از سوی سازمان سنجش به ما داده می شود بسیار متفاوت است و معمولا زیر ساخت های آموزشی در این شرایط نادیده گرفته می شود. این در حالی است که تعداد اعضای هیات علمی تغییر نکرده و باعث ایجاد گپ در این زمینه شده است.
وی طرح تلفیق آموزش و بالین را مهم ترین برنامه آموزشی این دانشکده خواند و تصریح کرد: در سال های گذشته آموزش ها قدری از بالین فاصله گرفته بود که خوشبختانه با اجرای این طرح و مشارکت 8 بیمارستان، تا حد زیادی این مشکل رفع شد.
سپس دکتر مهرناز گرانمایه، معاون پژوهشی دانشکده، از تصویب 801 طرح نامه از سال 96 تا کنون خبر داد و گفت: این دانشکده با H-index 56 بالاترین رتبه را در میان دانشکده های پرستاری و مامایی کل کشور در اختیار دارد. خوشبختانه اولویت های پژوهشی، بر اساس نیازهای دانشکده و گروه آموزشی به صورت مرتب به روز رسانی می شود. این دانشکده بیش از 15 اختراع توسط اساتید و دانشجویان به ثبت رسانده است. تشکیل کارگروه رصد علم و فناوری و تصویب و راه اندازی دوره دیپلم پژوهشی، از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.
دکتر خاطره سیلانی، معاون بین الملل دانشکده، از تحصیل 42 دانشجوی بین الملل در این دانشکده از نیجریه، عراق و افغانستان خبر داد و گفت: فارغ التحصیلان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران عمدتا می توانند جایگاه بسیار خوبی را در کشورهای خود دریافت کنند. همچنین دوره های آموزشی کوتاه مدت برای کشورهای منطقه برگزار کردیم تا نقش آموزشی خود در منطقه را به خوبی ایفا کرده باشیم.
وی از علاقمندی این معاونت برای مشارکت در برنامه های توسعه ای دانشگاه با مراکز خارجی و دانشگاه های منطقه خبر داد.
دکتر حسن برکتی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده، با اشاره به برنامه های این معاونت در راستای توانمندسازی دانشجویان و اعضای هیات علمی گفت: بیش از 500 اثر به جشنواره خود مراقبتی ارسال شده که دبیرخانه دائمی آن نیز در این دانشکده برقرار است. همچنین کارگروه پژهش های فرهنگی با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود و سیاست گذاری مناسب در این زمینه در دست اجراست.
وی به کسب افتخارات مختلف در عرصه های فرهنگی و ورزشی اشاره کرد و گفت: تا کنون کرسی های آزاد اندیشی در این دانشکده برگزار شده است. همچنین برنامه ریزی های مختلفی برای تاسیس سازمان مردم نهاد و بهره برداری از ثمن ها انجام شده است.
محمدرضا شهبازی مقدم، معاون اداری مالی دانشکده پرستاری و مامایی، با اشاره به پروژه های در دست اجرا در این دانشکده گفت: با توجه به شرایط امسال و درآمد اختصاصی پیش بینی شده، می طلبد که اعتبارات بیشتری به دانشکده اختصاص یابد. با توجه به شرایط خاص ساختمان های دانشکده، نیاز است که اعتبارات لازم برای بازسازی و بهسازی دریافت کنیم. همچنین امیدواریم که پس از اتمام پارکینگ، دانشکده نیز بتواند از ظرفیت آن استفاده نماید.
گزارش مدیران گروه های آموزشی
دکتر شهرزاد غیاثوندیان، مدیر گروه پرستاری داخلی جراحی، اعضای هیات علمی این گروه را افرادی با ظرفیت و توان بالا خواند که با گروه های مختلف در تعامل و همکاری هستند و گفت: روند جذب اساتید در این گروه نسبت به روند بازنشستگی بسیار کندتر است که این موضوع قطعا انتقال تجربه از اساتید پیشکسوت را با مشکل مواجه می سازد. همچنین شرایطی فراهم شود تا امکان جذب دانشجویان نخبه که در این دانشکده تربیت شده اند برای ما امکان پذیر باشد.
دکتر سید طاهره میرمولایی، مدیر گروه بهداشت باروری، بارداری و زایمان، با اشاره به جوایز و افتخارات، وبینارهای این گروه را برند کشوری خواند و گفت: در دوران همه گیری کووید 19 این گروه با راه اندازی صدای ماما توانست به حدود 9 هزار تلفن و سوالات رایج مردم پاسخ دهد. این مسئله، تجربه بسیار خوبی برای دانشجویان و اساتید ما بود که توانست کار تیمی را تقویت کند و از ظرفیت های اساتید و دانشجویان استفاده شود.
دکتر شیما نظری، مدیر گروه روان پرستاری، از برقراری ارتباط مناسب با بیمارستان روزبه خبر داد و گفت: این گروه از طریق صدای پرستار مشاوره های روان پرستاری را در دوران کرونا ارائه داد. همچنین بزرگ ترین مشکل این گروه کمبود هیات علمی است (در حال حاضر 2 عضو هیات علمی) که می تواند موجب فرسودگی شود.
دکتر شهرزاد پاشایی، مدیر گروه بهداشت جامعه و سالمندی، نیز فعالیت اصلی این گروه را در راستای توانمند سازی افراد جامعه خواند و گفت: همه اعضای هایت علمی و حتی دانشجویان کاملا در تعامل نزدیک با جامعه هستند. این گروه جوان است اما روند صعودی را طی می کند. همچنین هر ساله اولویت های پژوهشی را بازنگری و برمبنای نیازهای جامعه فعالیت می کند.
دکتر الهام نواب، مدیر گروه پرستاری مراقبت ویژه و مدیریت، با اشاره  به H-index بالای این گروه گفت: برخی از اساتید این گروه، نیروی تعهد خدمت هستند که زمان تعهد آنها به پایان رسیده و هنوز درخواستی برای ادامه همکاری آنها نیامده است. در صورتی که برای تمدید خدمت آنها چاره ای نشود در حدود 50 واحد گروه به مخاطره می افتد.
دکتر جمال الدین بگجانی، مدیر گروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، نیز ضمن قدردانی از فرصتی که در اختیار گروه ها قرار گرفته است، این مسئله را موجب اثربخشی و رضایتمندی آنها دانست و افزود: H-index این گروه آموزشی در حدود 5 است و در هنگام همه گیری کرونا به صورت فعال و بدون هیچ وقفه ای به ارائه خدمات پرداخته است. همچنین این گروه در زمینه مشارکت حرفه ای بسیار تلاش کرده است و مهم ترین چالش آن در شرایط کنونی اصلاح هرم هیات علمی و اصلاح فرآیند پژوهش در بستر بیمار است.
در ادامه هریک از اعضای هیئت‌رئیسه دیدگاه خود را درخصوص ارتقا فعالیت‌ گروه های آموزشی ارائه کردند.

 
  • گروه خبری : حوزه ریاست
  • کد خبر : 255813
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی