• تاریخ انتشار : 1398/09/27 - 11:35
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

پاسخ به دغدغه های دانشجویان در خصوص مسائل آموزشی

در پاسخ به پیگیری دانشجویان، نشست بحث و بررسی در مورد مشکلات آموزشی دانشجویان یکشنبه ۲۴ آذرماه با حضور دانشجویان، معاون آموزشی، مدیر امور آموزشی و مسئول مرکز مهارت های بالینی و معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر هومن شهسواری معاون آموزشی دانشکده روز یکشنبه ۲۴ آذرماه با حضور در جمع دانشجویان کارشناسی ضمن استماع مشکلات و چالش های موجود به توضیح روند بررسی و پیگیری اعتراض های قبلی دانشجویان و اقدامات انجام شده در این خصوص پرداخت.
وی با تاکید بر حق اعتراض دانشجویان بیان داشت:  نکته اساسی درک این مساله است که دانشجو حق دارد درخواست خود را از مسیر تعریف شده ارائه دهد اما نباید انتظار داشته باشد که پاسخ هر درخواستی الزاما جواب بله است. درخواست توسط مسئول مورد نظر باید بررسی شود و طبیعتا در صورتی که درخواستی منطقی و قابل برآوردن باشد برآورده می شود که البته برآوردن برخی درخواست ها زمان بر است و دانشجو باید برای دریافت پاسخ خود به امکان برآوردن آن در بازه زمانی معقول نیز توجه داشته باشد. اما در نهایت برخی درخواست ها نیز امکان برآوردن ندارد و دانشجو باید ظرفیت دریافت پاسخ نه با دلایل مشخص را داشته باشد.
وی اظهار داشت: نباید به هیچ مساله ای در فرایندهای آموزشی سیاه و سفید نگریست؛ همانطور که نمی توان ادعا کرد کیفیت آموزش در دانشکده ایده آل است، نمی توان پذیرفت که اوضاع آموزش دانشکده نامطلوب است. از سویی برخی مطالبات دانشجویان در مدت گذشته برآورده شده اگرچه برخی مطالبات همچنان در برخی گروه های آموزشی بر زمین مانده است. برخی از آزمون های آسکی هنوز به کیفیت مطلوب نرسیده اند و این مساله قابل درک بوده و دغدغه ای درست از سوی دانشجویان است.
وی خاطر نشان کرد: باید هر کس به نقش خود در رفع چالش واقف بوده و از مقصر سازی دیگری بدون توجه به نقش خود پرهیز کنیم. در مسایل آموزشی فاکتورهای گوناگونی نقش دارد که حتی برخی از آن ها در کنترل دانشکده نیست و البته این مساله نباید دستاویزی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت باشد و با تلاش و تعامل لازم است مسائل تا حد ممکن حل و فصل شود.
وی در پاسخ به مشکلات دانشجویان در آزمون آسکی و اختصاص ۶۰ درصد نمره درس به آزمون آسکی تصریح کرد: ما هیچ اجباری به هیچ گروه آموزشی برای برگزاری آزمون آسکی و یا درصد خاص تخصیص نمره به آسکی نداریم و تصمیم گیری آن با گروه آموزشی و استاد مسئول لاین است اما وجود سازوکار مشخص و دقیق ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان یک ضرورت انکار ناپذیر و یک مطالبه جدی از اساتید و گروه های آموزشی است که منطبق بر منابع علمی آزمون آسکی یکی از بهترین ابزارهای ارزیابی صلاحیت بالینی محسوب می شود.
وی اظهار داشت: یک آزمون زمانی خوب است که مستقل از فرایند آموزش به ما بگوید که آیا دانشجویان به اهداف و صلاحیت بالینی که باید می رسیدند رسیده اند یا خیر؟ کسی که صلاحیت بالینی لازم را کسب نکرده است نباید نمره قبولی کسب کند. اما نرسیدن دانشجو به صلاحیت بالینی لازم اجبارا ناشی از عملکرد ضعیف دانشجو نیست و می تواند تابع شرایط دیگری همچون کیفیت آموزش، امکانات آموزشی، کیفیت تدریس یا کیفیت برنامه آموزشی و بستر آموزش و غیره باشد. اینکه چون کیفیت آموزش مطلوب نیست ما سطح آزمون را پایین بیاوریم یک سیکل معیوب است که به کیفیت عملکرد دانش آموختگان آسیب می رساند.
دکتر شهسواری در پاسخ به دغدغه دانشجویان در خصوص تعداد بالای دانشجویانی که از یک کلاس موفق به پاس کردن یک درس خاص نشده بودند افزود: آزمون سخت اجبارا به معنای آزمون غلط نیست، نوع آزمون و سختی آزمون در کنترل استاد درس است اگرچه دانشجو نیز حق اعتراض به آن را دارد. شرایط آزمون باید اصلاح شود اما این که شما تصورتان بر این باشد که دانشجویی بدون حضور در بالین و بدون مطالعه و تمرین لازم باید نمره کامل بگیرد تصور درستی نیست و درخواستی نابجاست. 
معاون آموزشی دانشکده با پذیرش اشکال در سیستم نظارت بر آموزش بالینی؛ با تاکید بر راه اندازی واحد ارتقا آموزش بالینی دانشکده از آغاز نظارت بالینی خبرداد و گفت: ما نظارت بالینی را شروع کردیم، دستورالعمل آن نوشته شده و از این به بعد نظارت انجام می شود و عملکرد اساتید مسئول لاین و حتی کیفیت آزمون های آسکی نیز ارزیابی می شوند.

توضیح این که مشخص نبودن طرح درس در برخی از دروس، هماهنگ نبودن موارد آموزش داده شده در بالین با موارد آزمون آسکی و درصد اختصاص داده شده به نمره آزمون آسکی از کل نمره درس، کیفیت نامطلوب تدریس برخی از اساتید بخصوص در آموزش بالینی، بی نظمی در برگزاری برخی از کلاس های درس به علت مشغله اساتید، و عدم رسیدگی برخی اساتید به اعتراضات دانشجویان، عدم وجود سازوکار لازم جهت تغییر عملکرد اساتید با نمره ارزشیابی ضعیف برخی اساتید؛ چالش های آموزشی بیان شده توسط دانشجویان بود که در نشست مذکور توسط دانشجویان بیان گردیده و تقاضای رسیدگی به آنها وجود داشت.

 
  • گروه خبری : معاونت آموزشی
  • کد خبر : 257187
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی