• تاریخ انتشار : 1398/09/13 - 15:06
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

بررسی اهداف و رسالت دوره دکتری در شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده پرستاری و مامایی

دکتر فروزان شکوه، دکتری آموزش پزشکی بر اهمیت توجه به پاسخگوئی دوره دکتری به نیازهای جامعه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر فروزان شکوه، دکتری آموزش پزشکی، عضو هیات علمی و مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی روز سه شنبه 12 آذرماه با حضور در شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده پرستاری و مامایی به توضیح نحوه شکل گیری و توسعه، انواع، اهداف و مدل توسعه انواع دوره دکتری، مفهوم دکترین و اهداف و رسالت های دوره دکتری پرداخت.
وی در ابتدای صحبت خود گفت: آموزش دوره دکتری یک آموزش خاص است که همه از شرایط آن اطلاع دارند اما نیاز به دگرگونی دارد و باید رو به رشد و پاسخگو به نیازهای جامعه باشد.
دکتر شکوه در توضیح نحوه شکل گیری دوره دکتری گفت: از زمان تاسیس دانشگاه ها در قرن  13 دکتری در رشته های حقوق، طب و فقه وجود داشت و به معنای دکتری فلسفه نبود و تنها هدف این دوره تربیت دانشجویان بود. اوایل قرن 19 در آلمان وزیر آموزش عالی به این نتیجه رسید که لازم است دانشجویان دوره دکتری تولید علم کنند و بنابراین اولین دوره PhD را در دانشگاه برلین راه اندازی کرد و بنابراین در دانشگاه های جدید، تولید علم و پژوهش برای دانشجویان دکتری و فارغ التحصیلان آن تعیین شد.
وی افزود: دانشگاه برلین اولین دانشگاهی بود که دکتری PhD را راه اندازی کرد و در آن زمان همه برای ادامه تحصیل به آلمان می رفتند و در 1861 در دانشگاه آمریکا و بعد کانادا PhD راه اندازی شد. دکتر معین هم اولین فارغ التحصیل PhD ایران بودند و به تعبیری 50 سال از تاریخ دکتری در ایران می گذرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: بررسی اهداف دوره های دکتری و این که این دوره به چه نیاز جامعه پاسخ می دهد دوباره در دنیا مطرح شده است. در بحث کارآفرینی دانشگاه های نسل سوم و چهارم هم نقش دانشجویان دکتری در حال بررسی است. 
وی در توضیح تفاوت آموزش دکتری در امریکا و استرالیا و انگلستان گفت: آموزش دکتری در امریکا مبتنی بر دروس و مطالعات روی نقش فارغ التحصیلان بعد از اتمام دوره دکتری است. اما در استرالیا و انگلیس مفاهیم مهم هستند و این سئوال که آموزش دکتری برچه مبانی آموزشی استوار است. این دوره تا به حال مبتنی بر تجربه بوده است و البته مطالعات در اروپا روی نحوه سیاست گذاری و مقرارت و قوانین است.
دکتر شکوه در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص انواع دوره های دکتری؛ دوره دکتری در ایران را دچار سردرگمی و نیازمند مدل نظری روشن دانست و گفت: باید بدانیم که هدف ما از تربیت دانشجویان دکتری چیست و چه نقشی را برای آنها در نظر گرفته ایم. ببینیم آیا برای تامین بسترهای دیگر لازم است نوع دیگری از دکتری را داشته باشیم؟ نیاز ما حل مسئله جامعه است؛ ما  به افرادی نیاز داریم که بتوانند مشکلات را  حل کنند. در بستر practice باید بدانیم از دانش چطور می توانیم برای حل مسئله یا تولید محصول مورد نیاز استفاده کنیم. در بستر practice دانشی که قبلا در دانشگاه تولید شده است اینجا برای حل مسئله استفاده می شود.

  • گروه خبری : معاونت آموزشی
  • کد خبر : 257263
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی