یکشنبه 08 مهر 1403
لوگو

دانشکده پرستاری و مامایی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • تاریخ انتشار : 1403/07/07 - 10:27
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 28
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

هفته سالمندان در ایران با شعار، با شما حالمان خوب است

شعار روز سالمندی 2024: سالمندی با کرامت: اهمیت تقویت سیستم های مراقبت و حمایت از سالمندان در سراسر جهان

در  روز جهانی سالمندان، بیایید متعهد شویم که سیستم‌های مراقبت و حمایتی را تقویت کنیم که حرمت سالمندان و مراقبان را ارج می‌نهد.

هر ساله در اول اکتبر، مردم در سراسر جهان روز جهانی سالمندان سازمان ملل را جشن می گیرند تا آگاهی خود را در مورد فرصت ها و چالش های پیش روی جمعیت سالخورده افزایش دهند و جامعه گسترده تر را برای رسیدگی به مشکلات سالمندان بسیج کنند.

سالمندی جمعیت یک روند بزرگ جهانی است که جوامع را در سراسر جهان تغییر می دهد. امید به زندگی در بدو تولد اکنون در نیمی از کشورهای جهان از 75 سال فراتر رفته است، که 25 سال بیشتر از سال 1950 است. پیش بینی می شود تا سال 2030، تعداد افراد مسن در سراسر جهان از جوانان بیشتر شود، که این افزایش در کشورهای در حال توسعه سریع ترین است. این تغییر جمعیتی به طور قابل توجهی چشم انداز مراقبت را متحول کرده است و طیف گسترده ای از نیازها را برای حمایت پولی و بدون پرداخت در محیط های رسمی و غیر رسمی در بر می گیرد. با افزایش سن جمعیت، تقاضا برای مراقبت های بهداشتی جامع، مراقبت و خدمات حمایت اجتماعی به طور قابل توجهی افزایش یافته است، به ویژه برای افراد مسن مبتلا به بیماری هایی مانند زوال عقل. با توجه به این چالش ها و فرصت ها، سی و چهارمین گرامیداشت روز جهانی سالمندان سازمان ملل متحد بر موضوع "سالمندی با کرامت: اهمیت تقویت سیستم های مراقبت و حمایت از سالمندان در سراسر جهان" تمرکز خواهد کرد.

رشد سریع تعداد افرادی که به سنین بالاتر می‌رسند، اهمیت ارتقای سلامت، پیشگیری و درمان بیماری‌ها را در تمام طول زندگی نشان می‌دهد. در جوامع با جمعیت سالخورده، تطبیق با تعداد فزاینده افراد مسن که دارای طیف متنوعی از ظرفیت‌های عملکردی هستند، ضروری است. توانایی انجام کارکردهای ضروری و شرکت در فعالیت های روزمره نه تنها تحت تأثیر ظرفیت ذاتی فرد، بلکه تحت تأثیر محیط های اجتماعی و فیزیکی که در آن زندگی می کنند نیز می باشد. محیط های حمایتی نقش اساسی در کمک به افراد مسن برای حفظ سطح فعالیت و استقلال خود با پیشرفت سن ایفا می کنند.

طرز فکر خود را در مورد سن تغییر دهید! Change the Way You Think About Age!

 

در تقویم کشور ما نیز از روز جهانی سالمند به مدت یک هفته « هفته ملی سالمندان » نامیده شده است و در این هفته با برگزاری برنامه های متنوع به مشکلات این قشر مهم و محترم جامعه می پردازند.

در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، هفته‌ای تحت عنوان "هفته ملی سالمند" به این مناسبت برگزار می‌شود که شامل برنامه‌های مختلفی برای تجلیل از سالمندان و ارتقاء آگاهی عمومی درباره مسائل مرتبط با آن‌ها است. روند رو به رشد جمعیت سالمندان در جهان، که ناشی از افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ زاد و ولد است، نیاز به توجه ویژه به این گروه از افراد جامعه را ضروری می‌سازد.

برگزاری روز جهانی سالمندان فرصتی است برای افزایش آگاهی عمومی درباره چالش‌ها و نیازهای این قشر، از جمله سلامت، حقوق اجتماعی و اقتصادی. این روز به ما یادآوری می‌کند که سالمندان نه تنها بخشی از تاریخ و فرهنگ ما هستند، بلکه دارای تجربیات و دانش ارزشمندی نیز می‌باشند. با ارتقای کیفیت زندگی سالمندان و ایجاد محیطی حمایتی، می‌توانیم جامعه‌ای پایدارتر و انسانی‌تر بسازیم که در آن همه افراد، صرف‌نظر از سن، مورد احترام و توجه قرار گیرند. این روز همچنین فرصتی است برای بررسی چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی که سالمندان با آن‌ها مواجه هستند و تلاش برای بهبود کیفیت زندگی آن‌ها در جامعه.

 

عناوین هر روز در هفته‌ی سالمندان؛1403

  • شنبه هفتم مهرماه: حمایت سالمندان از جوانی جمعیت
  • یک شنبه هشتم مهرماه: رسانه و فرهنگ سازی تکریم سالمندان
  • دوشنبه نهم مهرماه: مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه
  • سه شنبه دهم مهرماه: تکریم سالمندان در دستگاه‌های اجرایی
  • چهارشنبه یازدهم مهرماه: آموزش و توانمندسازی سالمندان
  • پنجشنبه دوازدهم مهرماه: حمایت‌های اجتماعی رفاهی سالمندان
  • جمعه سیزدهم مهرماه: دسترسی عادلانه سالمندان به محیط‌های مناسب سازی شده

 

  • گروه خبری : پرستاری سلامت جامعه و سالمندی,فرهنگ سواد و سلامت
  • کد خبر : 279164
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
نویسنده

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *