متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1400/10/22 - 10:27
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 63
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه

نشست مشترک هیئت رئیسه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و دانشکده پرستاری و مامایی

دکتر سید علی دهقان منشادی در نشست مشترک هیئت رئیسه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و دانشکده پرستاری و مامایی گفت: ما همه یک هدف مشترک در دانشگاه داریم و آن تربیت نسلی امیدوار و توانمند برای ارائه خدماتی متعالی به مردم است.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، نشست هیئت رئیسه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و دانشکده پرستاری و مامایی تهران با محوریت تبادل نظر و ایجاد هماهنگی های لازم برای ارتقای همکاری های دوجانبه درحوزه آموزش و بالین، با حضور دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع بیمارستانی، دکتر صالحی معاون آموزش، دکتر اورندی معاون درمان، مهندس سورکی معاون پشتیبانی وآریاملو مترون مجتمع بیمارستان، دکترعلیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده پرستاری مامایی، اعضا هیئت رئیسه و مدیران گروه های آموزشی و جمعی از اساتید هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی چهارشنبه 22 دی ماه 1400 در سالن شورای یک دانشکده برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ضمن خیر مقدم و خوشامدگویی به رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی و تیم همراه، خاطرنشان کرد: این اولین نشست کاری در طی دو دهه اخیر است که با هدف هم اندیشی در جهت رفع چالش ها و مشکلات پیشرو و نحوه همکاری های آینده این دو مرکز برگزار می شود، مرور بر تاریخچه دانشکده نشان می‌دهد که فلسفه وجودی این دو مجموعه از ابتدا یکی بوده است و هر دو یک جزیی واحد از یک مجموعه بزرگ دانشگاهی محسوب می شوند که با اهداف مشترکی در راه ارائه خدمات آموزشی و درمانی فعالیت می کنند.
دکترنیکبخت نصرآبادی با اشاره به فعالیت های مشترک دانشکده و بیمارستان در تربیت و ارتقاء آموزش دانشجویان پرستاری و مامایی متناسب با استانداردهای آموزشی بیان کرد: متاسفانه کمتر از ۵ درصد از دانشجویان توانمند دانشکده بعد از فارغ التحصیلی در این مرکز مشغول ارائه خدمات می شوند و طعم شیرین این همه تلاش آموزشی را بیمارستان های تابعه دانشگاه کمتر میچشد.
رئیس دانشکده با اشاره به تعداد دانشجویان و اعضای هیئت علمی پویا و با انگیزه در دانشکده گفت: با وجود ظرفیت عظیم نیروهای توانمند در دانشکده و مجتمع که می توان در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی بطور بهینه از آنان استفاده کرد، اما بدلیل نبود ارتباطات سازمان یافته‌ و تعریف شده بین بیمارستان و دانشکده تعاملات و ارتباطات موثر آموزشی و پژوهشی بین این دو مرکزکمرنگ است.
دکتر نیکبخت نصرآبادی با اشاره به اینکه برای ارائه خدمات مناسب به بیماران و تربیت پرستاران شایسته، همسو بودن آموزش و بالین یک امر ضروریست، گفت: آموزش در دانشکده اتفاق می افتد اما اجتماعی شدن دانشجویان در بیمارستان رخ میدهد و انجام کار تیمی بین رشته ای می تواند برای ارتقا دانش دانشجویان و مسئولیت حرفه ای آنان موثر باشد.
وی افزود: با توجه به اهمیت جایگاه برجسته معاونت آموزشی دانشکده ها و بیمارستان ها در جهت پیشبرد اهداف آموزشی و ارتقا دانش و عملکرد درخشان دانشجویان گفت: برای آموزش موثر و یکپارچه باید فرایندهای آموزشی دانشجویان پزشکی و پرستاری به صورت تلفیقی باشد و با بستر سازی مناسب بتوان قدم های موثری برای بالا بردن سطح کیفیت آموزش و خدمات در بالین برداشته شود.
دکتر نیکبخت نصرآبادی گفت: اراده دانشکده پرستاری و مامایی برای همکاری و تعاملات بیشتر برای حرکت رو به جلو و ارتقاء سطح آموزش پرستاری و مامایی محکم بوده و امید است با یک برنامه عملیاتی مشترک بین این دو مرکز در این عرصه پیشگام باشد.

در ادامه دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)،  با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران ظرفیت و توانمندی بالایی دارد، گفت: دانشکده پرستاری و مامایی، بیمارستان امام خمینی و مرکز طبی کودکان که سه مرکز جدا نشدنی هستند، توانمندی و ظرفیت های گسترده ای در جهت ارتقا دانش و مهارت در بالین را دارند و در اصل هدف مشترک آنان ارتقاء خدمات، تربیت دانشجویان آگاه و آموزش موثر است که بتوانند با همکاری یکدیگر کیفیت آموزش و پژوهش و خدمات را بهبود ببخشند، ما همه یک هدف مشترک در دانشگاه داریم و آن تربیت نسلی امیدوار و توانمند برای ارائه خدماتی متعالی به مردم است. 
دکتر دهقان منشادی در ادامه به پروژه پیچیده وعظیم نسخه الکترونیک در کشور و دانشگاه اشاره کرد و گفت: دراین طرح کشوری دانشگاه علوم پزشکی تهران تفاوت درسطح توانمندی های خود را به وضوح نشان و آمار چشمگیری از اجرای فراگیر این طرح را به خود اختصاص داده است .
رئیس مجتمع بیمارستانی با اشاره به اینکه حوزه فعالیت های پزشکی و کادر پرستاری جدا از هم نیست گفت: الگوی آموزش کار گروهی، طرح بسیار بزرگی است که می‌توان با تعیین وظایف مشخص و تعریف شده برای اعضا تیم مشترک بین دانشجویان پرستاری و پزشکی در جهت پیشبرد اهداف کار گروهی حرکت موثری داشت. توانمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران آنقدر بالاست که هر روز باید تکرار گردد که ما توانمندیم و هر روز نیاز به نوآوری داریم.
وی بر انجام آموزش تیمی بسیار تاکید کرد و گفت: ما از آن استقبال می کنیم و در واقع هدف خدمت به بیمار است و الگوی واقعی، استادی است که برای نجات بیمار تمام توانش را بکار گیرد این استاد یقینا هم آموزشگر خوبی است و هم پژوهشگر خوبی.
دکتر دهقان با اشاره به اینکه ارتباطات و تعاملات بیمارستان با دانشکده ها بسیار محدود است گفت: ما از توانمندی‌های و ظرفیت‌های بالای دانشکده ها اطلاعات کافی نداریم و این خود یک مسئله مهمی است چرا که با ایجاد ارتباطات نزدیکتر می توان برای رفع مشکلات بالین و توسعه کیفیت در آموزش از آنان بهره برد.
در این راستا رئیس مجتمع بیمارستانی برلزوم نشست‌های متوالی و پیگیری نتایج جلسات بطور مستمر برای انسجام و تعامل بیشتر تاکید کرد، تا بتوان برای حل چالش های پیشرو با چشم اندازی آینده نگرانه پیش رفت.
دکتر دهقان با اشاره به فعالیت های شبانه‌روزی کادر درمان در دوران پاندمی کرونا گفت: با کمترین امکانات و تسهیلات در حداکثر توان و ظرفیت خود توانستیم بهترین خدمات را ارائه دهیم که کادر درمان و اموزش بیمارستان در این بحران خوش درخشیدند.
وی خدمت رسانی به مردم را فرصت و هدیه ای از سمت خدا برشمرد و گفت: این فرصت نصیب کسانی خواهد شد که لیاقت خدمت رسانی به مردم را داشته باشند، پس قدر این موهبت الهی را بدانید و با نگاه خدمت به مردم، با تمام قوا در این عرصه خدمت رسانی ایفای نقش کنید.
دکتر صالحی معاون آموزشی بیمارستان از رفع مشکلات آموزشی و پژوهشی دانشجویان خصوصا تحصیلات تکمیلی در بالین خبر داد و گفت: هماهنگی های لازم جهت تسهیل کار دانشجویان برای فعالیت های تحقیقاتی صورت گرفته است.
دکتر صالحی به فعالیت ها و اقدامات پژوهشی کمرنگ در بیمارستان اشاره کرد و بیان کرد: با تمام فعالیت های شبانه روزی که جهت تسهیل در فرایند کار درمان بیماران انجام می شود اما در مسئله پژوهش به خوبی عمل نکرده ایم که امیدواریم با مشارکت دانشکده بتوان سطح پژوهش را در بیمارستان توسعه داد.
وی افزود: مشارکت دانشکده با بیمارستان در امور پژوهشی، می تواند هماهنگی های لازم را برای مرتفع ساختن فرآیندهای پژوهشی با سایر مراکز دانشگاه را نیز فراهم سازد.
در این نشست مهندس سورکی معاون پیشتیبانی بیمارستان امام خمینی اظهار داشت:  با توجه به اینکه این بیمارستان یک مرکز درمانی و آموزشی بزرگ و جامع است و خود نیاز های متعددی دارد، با وجود کمبودهای منابع و اعتبارات، تمام تلاش خود را در راستای تسهیل فعالیت های آموزشی و پژوهشی به کار بسته است.
وی همچنین درباره مشکلات رفاهی دانشجویان در محیط بالین ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کارگروه های تخصصی بتوانیم این مشکلات پیش رو را برطرف سازیم.
دکتر اورندی معاون درمان مجتمع بیمارستانی، اظهار کرد: برای توسعه فعالیت های پژوهشی باید کارگروه هایی تشکیل شود که مشکلات حاد مجتمع را استخراج و برای راهکارهای آن پیشنهادات همه جانبه را ارائه دهند تا بتوان بر اساس اولویت بندی در جهت رفع آنها اقدام کرد.
آریاملو مدیر پرستاری مجتمع نیز ضمن ابراز تعلق خاطرداشتن به دانشکده پرستاری و مامایی گفت: در نسل جدید در حوزه پرستاری انضباط کاری کمرنگ شده و مسئولیت حرفه ای توسط دانشجویان کمتر دیده می شود در حالیکه برای یک کار تیمی موفق باید افراد مسئولیت و تعهد حرفه ای داشته و اهداف آنان هم راستا باشد در غیر این صورت همکاری های بین ‌رشته‌ای به سختی صورت خواهد گرفت.
محمود معصومی گودرزی معاون امور مالی اداری دانشکده بیان کرد: دوسوم نیروی مجتمع بیمارستانی را تیم پرستاری تشکیل داده است که این موضوع اهمیت رشته پرستاری را دوچندان می‌کند که برای بالا بردن کیفیت آموزش در بالین باید یک برنامه ریزی سازمان دهی شده‌ای  برای برگزاری آموزش های ضمن خدمت تیم پرستاری در بیمارستان استفاده کرد که در ارتقاء سطح دانش پرستاران بسیار حایز اهمیت است.
دکتر سریه پورتقی مدیر تحصیلات تکمیلی دانشکده بیان کرده: تعاملات و ارتباطات می‌تواند در بهبود فرایند آموزشی و پژوهشی کمک کننده باشد که با هم اندیشی می توان مشکلات پیش رو را مرتفع ساخت.
وی در باره ظرفیت پایین پذیرش دانشجویان در عرصه گفت: با وجود اینکه که می توان از دانشجویان توانمند به عنوان نیروهایی در بالین که بار مالی کمتری را به بیمارستان متحمل می کند استفاده کرد اما ظرفیت پذیرش تعداد دانشجویان با انگیزه و مسئولیت پذیردر عرصه محدود است در حالیکه می‌توانند به خوبی در این حوزه به بیمارستان خدمات موثری را ارائه دهند.
دکتر سیده طاهره میر مولایی مدیر گروه مامایی و بهداشت باروری، به بیان دغدغه‌ها و مشکلات رشته مامایی پرداخت و برای ایجاد تعاملات مناسب بین رشته‌ای ایجاد مرز مشخص بین حوزه های کاری را ضروری برشمرد که ایجاد این تغییرات، می تواند زمینه را برای ایجاد روابط مطلوب فراهم سازد.
دکتر الهام نواب مدیر گروه مراقبت ویژه و مدیریت دانشکده، با اشاره به تشکیل شورای پژوهشی مشترک گفت: با ایجاد این شورا بین دانشکده و بیمارستان می توانیم با اجرای یک برنامه عملیاتی از ابتدای شروع فعالیت ها و طرح های تحقیقاتی تا رسیدن به نتایج مطلوب و موثر، مرحله به مرحله پیش رفت و با مشارکت فعال در این شورا می توان مشکلات و چالش های مرتبط با بیماران را بررسی و در صورت لزوم تحقیقات لازم انجام شود.
دکتر پاشایی پور مدیر گروه پرستاری بهداشت جامعه و پرستاری سالمندی دانشکده، ضمن قدردانی از همکاری واحدهای بیمارستانی در راستای تحقق ارتقا سطح دانش بالینی دانشجویان گفت: تلفیق آموزش و بالین می تواند علاوه بر ارائه خدمات بهینه برای بیمار، برای دانشجویان نیز فرصت مناسب را فراهم کند تا مسئولیت حرفه‌ای خود را توسعه دهند.
دکتر نظری مدیر گروه روانپرستاری بیان کرد: بیمارستان امام خمینی پتانسیل مطلوبی را برای همکاری با دانشکده برای دانشجویان روانپرستاری دارد که می توان از ظرفیت های درمانگاه و بخش های بستری در این حوزه نیز استفاده بهینه کرد.
دکتر آرزو راستی معاون مرکز رشد فناوری سلامت شعبه ی دانشکده و سرپرست مرکز علمی پژوهشهای دانشجویی   از امکان همکاری پژوهشی با مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) به عنوان یک فرصت یاد کرد.
وی افزود: در برنامه ی عملیاتی ۴ ساله ی دانشکده حسب  رسالت و در راستای تحقق برنامه ی ۴ ساله ی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه،  پژوهش های نافع و ترجمان دانش بسیار مورد تاکید است. ما تنها دانشکده ی دارای کمیته ی دانشجویی و دانش آموختگان در مرکز رشد هستیم، کمیته ی دانشجویی ثبت اختراع دانشگاه را برای اولین بار با حمایت های مسوولین دانشگاه راه اندازی کرده ایم و  دوسال متوالی است که حائز رتبه ی برتر در بین مراکز علمی پژوهشی دانشجویی دانشگاه هستیم.
دکتر راستی گفت: در شرایطی از روند تغییرات فناوری هستیم که دنیا به سمت بیمارستان هوشمند و ارائه ی خدمات به مددجویان و مراقبت های پیگیر در منزل با تکنولوژی های جدید پیش می رود و ضرورتا باید با این موج همراه باشیم.
وی افزود :در پروژه ی رصد علم و فناوری(Horizon scanning) به عینه یافتیم که دانشگاه های برتر جهان پژوهش را مبنای حل مشکلات بالین و جامعه می دانند و در برنامه ی راهبردی شان، پژوهش از نیاز ها و مسائل واقعی شکل می گیرد، در همان بستر مورد نیاز طراحی، اجرا و ارزشیابی می شود و در صورت نیاز اصلاح می شود.
دکتر راستی گفت: در حال حاضر دانشکده شورای فناوری دارد و مبنای شروع و تصویب پایان نامه های محصول محور بر اساس فرم اعلام نیاز محصول یا خدمت از سازمان هاست و اگر ما کارگروه پژوهشی مشترک داشته باشیم و از نیازها، مسائل، چالش های بالینی و اولویت های پژوهشی مجتمع بیمارستانی آگاه باشیم اعلام آمادگی می کنیم که با همکاری معاونت محترم پژوهشی و گروه های آموزشی هسته های پژوهشی و تیم های استارتاپی متشکل از دانشجویان‌مقاطع مختلف تحصیلی تشکیل بدهیم و با ایده پردازی، پروژه های تحقیقاتی فناورانه و هدفمند طراحی کنیم.
در این دیدار معاونین دانشجویی- فرهنگی، بین الملل، مدیر ارتقای آموزش بالین، و اعضای هیات علمی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

 

  • گروه خبری : حوزه ریاست ,معاونت آموزشی
  • کد خبر : 253121
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده:

سمیه عطایی

تنظیمات پس زمینه