• تاریخ انتشار : 1402/02/23 - 12:13
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 17
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

مصاحبه با مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری و مامایی در خصوص فعالیت های واحد مربوطه

در هفته آموزش دکتر معصومه ایمانی پور مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری و مامایی در مصاحبه ای با روابط عمومی، گزارشی از فعالیت های این دفتر در سال 1401 و برگزاری هفته آموزش در سال 1402را ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی دکتر معصومه ایمانی پور مدیر دفتر توسعه آموزش در مصاحبه با روابط عمومی، گزارشی از فعالیت ها و عملکرد این واحد را ارائه داد و به سوالات مصاحبه اینگونه پاسخ داد:

دفتر توسعه آموزش دانشکده  در چه حوزه های  فعالیت می کند؟
دفتر توسعه آموزش در هشت حیطه توانمندسازی آموزشی اساتید، ارزشیابی آموزشی، روش های آموزشی، برنامه ریزی آموزشی، پژوهش در آموزش، دانش پژوهی آموزشی و جشنواره های آموزشی، رسانه و همکاری های برون سازمانی و فعالیت های توسعه آموزشی دانشجویان فعالیت دارد که برگزاری کارگاه های توانمندسازی مانند آزمون آسکی: از طراحی تا اجرا  و بایدها و نبایدهای حرفه ای استاد هوشمند، برای اساتید و همکاران فعال در آموزش دانشجویان برگزار شد که دارای امتیاز توانمندسازی آموزشی بود.

در حیطه ارزشیابی آموزشی چه برنامه هایی توسط این دفتر اجرایی شده و چه برنامه هایی در دست اجرا است؟
در زمینه بهسازی فعالیت های ارزشیابی آموزشی، دفتر توسعه آموزش ضمن اینکه به عنوان یکی از اعضای اصلی عضو کمیته پایش و ارزشیابی در بازنگری شیوه نامه های ارزشیابی استاد، برنامه و دانشجو مشارکت فعال داشته است، در نیمسال گذشته بیش از 70 گواهی رسمی برای همکاران ارزیاب آزمون آسکی صادر کرده است. علاوه بر این، به منظور ارتقا کیفیت آزمون های آسکی دانشکده و مطابق با برنامه عملیاتی معاونت آموزشی، شیوه نامه استانداردسازی آزمون آسکی توسط این دفتر طراحی و تدوین شده که در حال حاضر مراحل بحث کارشناسی و قبل از تصویب نهایی را می گذراند. برگزاری کارگاه های توانمندسازی و مهارت افزایی برای اساتید، ارزیابان و عوامل اجرایی در راستای استاندارد سازی آزمون آسکی و نیز برنامه ریزی برای برگزاری جلسات آشناسازی دانشجویان با این آزمون از دیگر فعالیت های آتی دفتر توسعه آموزش است که بعد از تصویب شیوه نامه آزمون آسکی، اجرایی خواهد شد.

مهمترین وظایف دفتر توسعه آموزش  در حوزه برنامه ریزی درسی چیست؟
در حیطه برنامه ریزی درسی، مدیریت طرح دوره ها و طرح درس های اساتید و ساماندهی آنها مبتنی بر شیوه نامه تدوین و بازنگری طرح دوره های رشته مقاطع دایر مصوب دانشگاه از مهمترین وظایف دفتر توسعه آموزش است که خوشبختانه از زمان ابلاغ شیوه نامه مذکور تا کنون بخش اعظمی از طرح دوره های قابل تایید توسط دفتر توسعه و اعضای محترم کمیته برنامه ریزی درسی دانشکده جمع آوری و تکمیل شدند و دانشکده پرستاری و مامایی به عنوان یکی از موفق ترین دانشکده ها در این حوزه در سطح دانشگاه مطرح می باشد. کلیه طرح دوره های مورد تایید (227 مورد) هم اکنون در صفحه مربوط به دفتر توسعه آموزش در سایت دانشکده قابل دسترسی هستند. این فرایند همچنان ادامه داشته و در نیمسال جاری تلاش فزاینده ای از طرف دفتر توسعه صورت گرفت تا از طریق ارسال نامه های فردی به اساتید با ذکر نام دروس باقیمانده، نقایص و کمبودهای فعلی پوشش داده شود که گزارش میزان مشارکت و وضعیت عملکرد هر گروه و هر استاد تهیه شده و بزودی از طریق شورای آموزشی به اطلاع مدیران گروه خواهد رسید.
مشارکت فعال در بازنگری شیوه نامه تدوین طرح دوره های رشته مقاطع دایر دانشگاه، تدوین شیوه نامه نیازسنجی برنامه های درسی و بازنگری شیوه نامه برنامه مشاهده همتایان از طریق اعلام نظرات کارشناسی به مرکز مطالعات دانشگاه و حضور در جلسات مربوطه، در کنار استخراج و تدوین اولویت های توسعه آموزشی دانشکده همراستا با برنامه چهارساله دانشکده و دانشگاه از دیگر فعالیت های دفتر توسعه آموزش بوده که در حال حاضر برنامه ریزی عملیاتی برای اجرایی کردن اولولیت های تدوین شده در دست اقدام بوده و بتدریج اجرا خواهند شد. 

برای شرکت در برنامه مشاهده آموزش همتایان، دفتر توسعه آموزش چه اقداماتی انجام داده است؟
شناسایی  13 نفر از اساتید واجد شرایط  به عنوان مشاهده گر برای شرکت در برنامه مشاهده آموزش همتایان (برنامه ماه) که این اساتید به دانشگاه معرفی و بعد از شرکت در دوره توانمندسازی مربوطه توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه، حکم آنها برای یک دوره دوساله ابلاغ شد و این اساتید به عنوان مشاهده گر و بنابر درخواست سایر اعضای هیات علمی در برنامه های آموزشی آنان شرکت کرده و بعد از مشاهده فرایندهای تدریس، بازخورد لازم را برای بهینه کردن آموزشها به ایشان ارائه می دهند. . در همین راستا تاکنون هماهنگی اجرای 19 جلسه مشاهده همتا توسط دفتر توسعه آموزش انجام و گواهی های مربوطه برای دانشگاه ارسال شده است.

در حیطه دانش پژوهشی آموزشی دفتر توسعه آموزش به چه موفقیت هایی دست یافته است؟
در حیطه دانش پژوهشی آموزشی دفتر توسعه آموزش با هدف به حداقل رساندن مشکلات و ضعف های موجود در زمینه ارزشیابی بالینی دانشجویان پروژه ای را در دستور کار خود قرار داد که منجر به تدوین یک طرح توسعه آموزش با عنوان طراحی، اجرا و ارزشیابی سیستم جامع ارزشیابی بالینی الکترونیک دانشجویان کارشناسی پرستاری" شد. این پروژه که به مدت دو نیمسال در سه لاین کارورزی مورد استفاده قرار گرفته است موفق به کسب رتبه فرایند برگزیده دانشگاهی در جشنواره شهید مطهری 1402 شد که افتخاری به سایر افتخارات دانشکده افزود. مشارکت اعضای هیات علمی دانشکده در همایش آموزش پزشکی 1402 با ارائه 5 پوستر نیز قابل تقدیر بوده و شایان توجه است.

برای آشنایی سازی اساتید با اصول طراحی و تدوین فرایندهای توسعه آموزش، چه اقداماتی صورت گرفته است؟
ارائه مشاوره و راهنمایی به اساتید، دانشجویان و سایر همکارانی که تمایل به فعالیت های توسعه آموزش دارند بخش دیگری از فعالیت های دفتر توسعه بوده که در همین ارتباط، ضمن ارائه مشاوره های فردی حضوری و تلفنی به اساتید و دانشجویان (بیش از 8 مورد اختصاصی)، طی یک جلسه حضوری جمعی با اعضای گروه آموزشی مامایی و بهداشت باروری تلاش شد فعالیت های جاری این گروه با معیارهای دانش پژوهی آموزشی مطابقت داده شده و راهنمایی های لازم برای تدوین این فعالیت ها در قالب فرایندهای مربوط به جشنواره شهید مطهری به اعضای گروه ارائه شود و امید می رود بدنبال این اقدام آشنایی سازی اساتید با اصول طراحی و تدوین فرایندهای توسعه آموزش و با همت اعضای گروه مامایی و بهداشت باروری، بزودی شاهد افزایش تعداد طرح های برگزیده دانشکده در جشنواره شهید مطهری باشیم.

در هفته آموزش در سال 1402 دفتر توسعه آموزش در چه فعالیت هایی مشارکت داشته است؟
دفتر توسعه آموزش همچنین با هدف توسعه فعالیت های انتقال و ترجمه دانش در حیطه موضوعات آموزش پزشکی، سلسله نشست های علمی را با عنوان راهکارهای کاربست مفاهیم نظری در عمل برنامه ریزی کرده است که اولین نشست از این مجموعه به مناسبت هفته آموزش با تمرکز بر موضوع "آموزش تحول گرا: چالش ها و راهکارهای پیاده سازی در نظام آموزشی" در تاریخ 16 اردیبهشت1402 و با حضور اساتید صاحبنظر داخل و خارج دانشکده برگزار شد و ابعاد مختلف عملیاتی کردن آموزش تحول گرا با مشارکت اساتید شرکت کننده در نشست به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

اعضای کمیته دانشجویی دفتر توسعه آموزش در چه فعالیت های مشارکت دارند؟
اعضای کمیته دانشجویی دفتر توسعه آموزش نیز فعالیت های مختلفی داشته اند از جمله مشارکت در جلسات کمیته فراگیران دانشگاه و همکاری در اجرای برنامه های مختلف، مشارکت فعال در برنامه معارفه دانشجویان جدیدد الورود و حضور در بخش دانشجویی همایش آموزش پزشکی 1402. برنامه های آتی کمیته دانشجویی دفتر توسعه آموزش نیز در قالب برگزاری کارگاه و وبینارهای آموزشی مخصوص دانشجویان با موضوعات مختلف است.
لازم به ذکر است به همت و پیگیری دفتر توسعه و با حمایت و همراهی مسئولان دانشکده، فضای فیزیکی جنب دفتر توسعه به کمیته دانشجویی این دفتر اختصاص پیدا کرده و تجهیز شده است که از کلیه همکارانی که در این زمینه مساعدت کردند بویژه ریاست دانشکده قدردانی می شود.

 
 
  • گروه خبری : دفتر توسعه آموزش
  • کد خبر : 246506
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *