• تاریخ انتشار : 1402/08/30 - 11:54
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 461
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

مصاحبه با دکتر زهرا بهبودی مقدم استاد برتر دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با دکتر زهرا بهبودی مقدم در راستای انتخاب ایشان بعنوان استاد برتر دانشکده گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، مراسم جشن دانش آموختگان دانشکده، فرصتی بود تا از دکتر زهرا بهبودی مقدم بعنوان استاد برتر دانشکده به لحاظ برخورداری از دانش، تخصص و تجربه، اخلاق، و پشتکار تقدیر شود.

دکتر بهبودی مقدم در مصاحبه با واحد روابط عمومی دانشکده به سوالات این گفتگو اینگونه پاسخ داد:

توضیحی در مورد بیوگرافی و سوابق علمی خود ارائه فرمائید؟

به نام خدا . زهرا بهبودی مقدم هستم ، دکترای تخصصی بهداشت باروری ، فلوشیپ ارزشیابی و ارزیابی در آموزش پزشکی ، نفر اول ورودی رشته بهداشت باروری ، دراولین سال پذیرش این رشته در سال 1385 در دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم .در سال 1390 به عضویت هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در آمدم و به ترتیب در سال 1394 و 1399 ارتقا به دانشیاری و استادی یافتم.از سال 1391 الی 1393 مدیر گروه سلامت باروری و مامایی دانشکده و از سال 1395 الی 1396 مدیر آموزشی دانشکده بودم.از سال 1397 الی 1400 عضو بورد سلامت باروری و مامایی بوده­ام. هم چنین به عنوان عضوموسس پاره وقت در مرکز تحقیقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده­ام.به عنوان داورداخل دانشگاه و هم چنین داور خارج دانشگاه برای ارزیابی پایان نامه های دانشجویان در مقاطع مختلف کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در رشته های مامایی ، سلامت باروری ، روان شناسی ، پرستاری و... فعالیت داشته و دارم و داوری مقالات بسیاری از مجلات خارج از کشورو برخی از مقالات مجلات داخل کشور را انجام داده ام. راهنمایی و مشاوره بیش از 50 پایان نامه مقاطع دکترای بهداشت باروری ومامایی و کارشناسی ارشد مامایی را به عهده داشته و دارم که برخی از آنها دانشجویان بین المللی بوده اند . در حال حاضر هم به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه به تدریس تئوری و بالینی در مقاطع مختلف کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی مشغول هستم و البته فعالیتهای پژوهشی در قالب طرح های تحقیقاتی و راهنمایی و مشاوره دانشجویان نیز باید به آن اضافه نمود

درباره ی زمینه فعالیت های خود نیز توضیحات  لازم را بفرمایید .

با توجه به اینکه کارشناسی اینجانب رشته مامایی است ، تدریس بالینی من متمرکز بر فعالیت در اتاق زایمان در بیمارستانهای دانشگاه ، بهارلو و آرش هست . همانطور که گفته شد فعالیتهای آموزشی و پژوهشی نیز بر اساس شرح وظایف یک هیات علمی انجام می شود .

چه کتاب ها و مقالاتی از شما منتشر شده است؟

بیش از 100 مقاله علمی در مجلات علمی مختلف داخل و خارج از کشور چاپ نموده ام . هم چنین چند کتاب نیز در حوزه زنان و مامایی نیز چاپ نموده ام .طرحهای تحقیقاتی متعددی که دارم که برخی از آنها پایان یافته اند و برخی دیگر در حال اجرا هستند . از سال 2015 تاکنون از امتیاز دریافت گرانت پژوهشی در زمینه چاپ 8 مقاله در یکسال استفاده نموده ام.

در ارتباط با حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی خود برای خوانندگان ما توضیح دهید.

حوزه فعالیت های پژوهشی اینجانب متمرکز بر مدیریت مشکلات مختلف در حوزه زنان و مامایی ، آسیبهای اجتماعی در زنان و کودکان و پیشگیری از بیماریهای مختلف و غربالگریها در حوزه زنان و مامایی است که از روشهای تحقیق کمی ، کیفی و ترکیبی برای انجام تحقیق در حوزه های فوق استفاده می گردد.

احساس شما از کسب عنوان استاد برتر دانشکده  چیست و به نظرشما یک استاد نمونه از چه شاخص­ها و ویژگی­هایی برخوردار است؟

از اینکه به عنوان استاد برتر دانشکده انتخاب شده ام ، خیلی خوشحال هستم و البته باید بگویم اساتید برتر زیادی در دانشکده و دانشگاه هستند که اینجانب هم چنان احساس میکنم که دانشجوی آنها هستم و سر تعظیم برای این اساتید بزرگوار فرود می آورم.استاد نمونه باید در زمینه های مختلف علمی ، آموزشی و پژوهشی و اخلاقی عملکرد خوبی داشته باشد ، با دانشجویان برخورد خوبی داشته باشد تا آنها بتوانند علاوه بر یادگیری ، درصورت داشتن مشکل آن را با استاد در میان بگذارند و استاد بتواند تا آنجا که ممکن است او را برای حل نمودن مشکل راهنمایی و کمک نماید .دادن روحیه امید به دانشجویان یکی از وظایف استاد نمونه است که به نظر من بسیار مهم است .ارتباط و تعامل مناسب با همکاران را هم باید به موارد فوق اضافه نمایم .

وضعیت فعلی و پیشرفت های صورت گرفته در رشته مامایی طی سال های اخیر را چطور ارزیابی می کنید؟

اگر بخواهم وضعیت فعلی رشته مامایی را توصیف کنم ،  وضعیت این رشته نسبتا خوب است . البته وجود مشکلات را نباید انکار نمود . خصوصا اساتید مامایی و دانشجویان مامایی درمحیط بالین مشکلاتی را دارند که می توان با همدلی ، همکاری در قالب یک تیم به این مشکلات فائق آمد.داشتن جلسات منظم با مسوولان محترم بسیار کمک کننده است . البته در برخی قسمتهای بالین ، خصوصا بخش زایمان کمبود امکانات وجود دارد که امید است مسوولان محترم برای حل این مشکل کمک نموده تا بیش از پیش به ارتقای رشته کمک نمود .

به عنوان یک فرد صاحب نظر در حوزه مامایی و سلامت باروری، چه افقی برای آینده این رشته ترسیم می کنید؟

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص جوانی جمعیت و اهمیت فرزند آوری نقش ماما بسیار پررنگ می شود ، چرا که در بسیاری از موارد حاملگی و زایمان می تواند به صورت کم خطر طی شود و مادر ،نوزادی سالم را از طریق زایمان طبیعی به دنیا آورد و نیازی به مداخلات غیرضروری پزشکی نیست و ماما می تواند به مادر در بارداری و زایمان کمک نماید و البته موارد پرخطر را به درستی تشخیص دهد و به پزشک متخصص زنان ارجاع نماید.

هم چنان تاکید می کنم برای ارتقای رشته نیاز به همدلی ، کارکرد علمی و تیمی است ، چرا که هدف نهایی تحصیل در این رشته ارتقای سلامت مادر و نوزاد و  کمک به سلامت زنان ، در نهایت  می تواند منجر به سلامت خانواده گردد.نه تنها افقی روشن برای رشته مامایی ، بلکه برای کلیه رشته های علوم پزشکی و سلامت کشور وجود دارد.چرا که ایران اسلامی در مسیری روشن در زمینه پیشرفت در همه زمینه ها قرار دارد.

توصیة شما به دانشجویان و البته دانشجویان مامایی چیست؟

توصیه اینجانب به دانشجویان مامایی این است که هرگز ناامید نشوند و از نظر علمی و پژوهشی خودشان را ارتقا دهند. کار کردن تیمی را بیاموزند و اخلاق مدار باشند ، با مادرباردار و بیماران با مهربانی برخورد کنند و به کاهش آلام بیماران کمک نمایند. در رشته های علوم پزشکی ، خصوصا رشته مامایی صبور بودن امتیاز ویژه ای دارد که باید به آن توجه نمایند. قدردان پدر و مادر و خانواده خود باشند.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید.

قدردان زحمات پدر و مادرم هستم واز همه اساتیدی که در طی مدت تحصیل در مقاطع مختلف به من کمک کردند ،ممنونم.برای همه دانشجویان عزیز دعا می کنم که در همه زمینه ها خصوصا علمی ، خانوادگی موفق باشند.

  • گروه خبری : آموزش مامایی و سلامت باروری,کتابخانه
  • کد خبر : 251920
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی