• تاریخ انتشار : 1399/02/05 - 09:28
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

فعالیت های یک ماهه کارگروه آموزش و مشاوره کرونا در راستای پاسخگویی اجتماعی در دانشکده پرستاری و مامایی

دکترمریم نکولعل تک مسوول کارگروه آموزش و مشاوره در کرونا گزارشی از فعالیتهای یکماه اخیر این کارگروه را ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر مریم نکولعل تک، مسوول کارگروه آموزش و مشاوره در کرونا دانشکده از فعالیتهای یکماه گذشته ارائه داد.
   وی از فعالیت مشترک ۱۴۰ نفر شامل ۱۰۰ دانشجو (در مقاطع مختلف دکترا و ارشد و کارشناسی) و ۴۰عضو هیات علمی در کارگروه آموزش و مشاوره دانشکده در راستای انجام وظایف مسوولیت های حرفه ای دانشکده خبر داد و درمورد نحوه انجام مشاوره ها گفت: هر روز ۸ ساعت مشاوره تلفنی صدای ماما، ۸ ساعت مشاوره تلفنی صدای پرستار و ۵ ساعت مشاوره تلفنی سلامت روان ارایه می شود. مشاوره ها به دو فرم مستقیم و معکوس و از دو روش تلفنی و واتس اپی ارایه می شوند.

دکتر نکولعل با اشاره به راه اندازی سامانه های تلفنی صدای ماما، صدای پرستار و سلامت روان از ۴ فروردین ماه ۱۳۹۹؛ تعداد تماس ها تا پایان فروردین ماه را بالغ بر ۵ هزار و ۴۹۲ تماس تلفنی و تماسهای صدای ماما را بیش از دو سوم دانست و گفت: تماسهای صدای ماما و صدای پرستار محدود به تهران نبوده و بسیاری از افراد از شهرهای مختلف ایران و حتی از کشورهای مجاور تماس گرفته بودند.

وی گفت: در خارج از ساعات مشاوره تلفنی نیز پیام صوتی، مخاطب را به مشاوره واتساپی هدایت می کند. تا کنون نزدیک به ۸۰۰ نوع پرسش و در واقع 800 نگرانی مردم توسط اساتید پرستاری و مامایی دانشکده در واتس اپ پاسخ داده شده است.

وی گفت: ۵۰ درصد از پرسشهای مردم در صدای پرستار در زمینه کرونا و ۵۰ درصد دیگردر زمینه کنترل و مراقبت از بیماران در خانه چون کنترل دیابت، فشارخون، مشکلات قلبی، تنفسی، کلیوی، مراقبت از زخم و مراقبت از سالمندان، آلزایمر ،مراقبت از نوزادان و کودکان, مراقبت از بیماران ضعف ایمنی و شیمی درمانی بوده است.
وی در توضیح مشکلات مطرح شده در صدای ماما گفت: بیشتر مادران باردار نگران انتقال ویروس کرونا به جنین و در دسترس نبودن خدمات مامایی بودند .همچنین مادران نگران چگونگی انجام آزمایشات و غربالگریهای روتین بارداری شان بودند. در حالی که برخی از بروز بارداری ناخواسته نگران بودند، تعدادی نیز خواهان دریافت مشاوره جهت اقدام به بارداری بودند.
مراقبت از زخم سزارین، مشکلات شیردهی، درد پستان، شقاق پستان، کیست تخمدان، اختلالات قاعدگی، سوزش و خارش واژینال و لکه بینی از سایر مشکلات ذکر شده بود.
وی افزود: علایم کرونا و مراقبت در منزل، مسائل مربوط به مراقبت از نوزادان وکودکان مثل خونریزی از بند ناف، یبوست شیرخوار، تغییر رنگ مدفوع تب و سوزش ادرار نیز از دیگر سئوالات مطرح شده بود.

وی در توضیح چگونگی فعالیت خطوط مشاوره گفت: در مشاوره های معکوس(فعال)، با استفاده از تکنیک جدید انتقال تماس، مشاور از منزل خود با استفاده از شماره تلفن دانشکده با خانه مددجو تماس می گیرد. از این شیوه برای مشاوره سالمندان و برخی افراد که نیاز به پیگیری بیشتری دارند استفاده می شود.

مسوول کارگروه آموزش و مشاوره کرونا در دانشکده در توضیح بخش آموزش این کارگروه گفت: در بخش آموزش، بالغ بر 54 محتوا در قالب 23پوستر، 6کلیپ، 3پمفلت، 16 فایل آموزشی پی دی اف و 6 وبینار تولید شده است. این محتواها در 6 گروه سلامت روان، سلامت کودکان، سلامت باروری، سلامت جامعه و سالمندی ، هنر در سلامت و فناوری در سلامت تولید شده اند. تمامی محتواها با تلاش مستمر دانشجویان و زیر نظر دقیق اساتید تهیه شده اند.

وی مخاطب این محتواها را مردم و کادردرمان دانست و گفت: محتواها در کانال تلگرامی و سایت دانشکده در دسترس همگان قرار دارد. علاوه بر این موارد، کانال تلگرامی وسیله ای برای برقراری ارتباط با مردم بوده که به عنوان مثال نمایشگاه و مسابقه نقاشی کودکان و کرونا در کانال تلگرامی، با استقبال فراوان مخاطین مواجه شد.
دکتر نکولعل ابراز امیدواری کرد که این فرصت ایجاد شده در آینده نیز برای حضور موثرتر اساتید و دانشجویان پرستاری و مامایی و منطبق با نیازهای مردم تداوم یابد. 

 
  • گروه خبری : آموزش مامایی و سلامت باروری,مشارکت اجتماعی,خدمات سلامت
  • کد خبر : 256601
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی