• تاریخ انتشار : 1402/03/02 - 11:34
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 15
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

دکتر قناعتی: حرکت به سمت مراقبت کرامت محور مامایی، از برنامه های جدی دانشگاه علوم پزشکی تهران است

دومین کنگره بین المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری با محوریت کرامت مادری در راستای اعتلای دانش و توانمندی جامعه زنان و مامایی، به همت دفتر مشاور وزیر در امور مامایی، معاونت درمان و معاونت فرهنگی وزارت بهداشت، با مشارکت معاونت فرهنگی و دانشجویی و گروه مامایی و سلامت باروری دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکاری سایر دانشگاه های علوم پزشکی و با حضور اساتید داخلی و خارجی در دو روز پیاپی30 و 31 اردیبهشت 1402 در هتل قلب بیمارستان رجایی تهران برگزار شد.

گالری تصاویر
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در اولین روز این کنگره، ضمن تاکید بر اهمیت «مراقبت مامایی کرامت محور از مادران» به موانع و چالش های موجود در این امر اشاره کرد و گفت: اهتمام ورزیدن در رفع این موانع یک امری لازم و ضروریست که می توان با توانمندکردن قشر مامایی چالش های موجود در این مسیر را تا حد زیادی مرتفع ساخت، مامای توانمند مامایی است که درکسب مدارج عالی، گذراندن دوره های حرفه ای و علمی و در تبادلات و تعاملات دانش، پیشرو باشد و علاوه بر حفظ روند طبیعی زایمان و خوشایندسازی آن برای مادران در کسب رضایت و حفظ کرامت آنان نیز تلاش کند.
رئیس دانشگاه در ادامه به ارائه راهکار برای چالش های مهم پیش رو در حرفه مامایی اشاره کرد و گفت: تفکیک و سطح بندی خدمات زایمانی،  تعداد کافی ماما در بخش های لیبر به صورت مراقبت مداوم ماما محور، زیرساخت های لازم برای زایمان فیزیولوژیک و مراکز تولد برای ترویج و حمایت از زایمان طبیعی و خدمات مرتبط با آن، از اهم موضوعاتی است که باید برای آن راه حل های نوآورانه پیدا کنیم.
دکتر قناعتی ضمن اشاره به اقدامات دانشگاه در راستای کرامت مادری گفت: تصویب و اجرایی شدن طرح هیئت علمی بالینی مامایی، پیشنهاد و پیگیری راه اندازی مرکز تولد درکنار یکی از بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران و راه اندازی بخش زایمان فیزیولوژیک در کلان بیمارستان حضرت مهدی (عج) ازنمونه فعالیت های در دست اجرای این دانشگاه است.
در دومین روز کنگره، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی به نقش ماما در برنامه جوانی جمعیت و فرزندآوری اشاره کرد و گفت :جامعه کنونی با بحران کاهش جمعیت مواجه است که باید با یک برنامه ریزی منسجم و اقدامات شتابنده خلا جمعیتی را پر کنیم ،  فرزندآوری که مهمترین مولفه جمعیتی محسوب می شود رشد آن در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته منفی شده است که متاسفانه در ایران هم نزدیک به یک دهه میزان باروری کلی زیر سطح جایگزین رسیده است که این کاهش رشد جمعیتی و حرکت به سوی سالمندی می تواند زنگ خطر بزرگی باشد.
وی در ادامه بیان کرد: عوامل گوناگونی می تواند در این بحران کاهش جمعیت دخیل باشند اما امروزه شاید مسائل فرهنگی بر مسائل اقتصادی در بحث فرزند آوری پیشی گرفته است و خانواده ها زیر بار مسئولیت فرزندآوری نمی روند .
وی در ادامه ضمن اشاره به قرارگاه جوانی جمعیت که شروع یک حرکت تحول گرا و تعالی در نظام سلامت و جمعیت پویا و سالم است گفت: گروه مامایی به عنوان عضوی از این قرارگاه می تواند با توانمندی های خود در این جایگاه نیز نقش آفرینی کند و در انجام این مسئولیت پذیری اجتماعی، با تلاش و عزم جدی برای ترویج فرزندآوری و اهداف برنامه جوانی جمعیت، قدم های موثری را بردارد.
لازم به ذکر است که در این کنگره، اساتید و دانشجویان از داخل و خارج کشور مقالات و تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند و همچنین همکاران و اساتید بین الملل از کشورهای آلمان، سوئیس، سوئد، استرالیا و ترکیه ، اطلاعات خود را در مورد آخرین دستاوردهای اخلاق در مامایی در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند.
ضمنا این کنگره به صورت پنل های مختلف در دو پنل صبح و دو پنل عصر برگزار شد که در هر پنل اساتید مجرب، موضوعات مرتبط با کنگره را ارائه و در پایان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.
در حاشیه این کنگره، تریبون ازاد در فضای خارج از سالن برای بیان نظرات، مشکلات و راهکارهای شرکت کنندگان در مورد ارتقای کرامت مادری قرار داده شد.

  • گروه خبری : آموزش مامایی و سلامت باروری
  • کد خبر : 246494
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *