• تاریخ انتشار : 1401/08/11 - 08:13
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 19
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

دکتر حسین قناعتی: یکپارچگی، عدالت محوری و قابل دسترس بودن خدمات برای آحاد جامعه از ارکان ضروری نظام سلامت است

آیین مراسم آغاز ورود دانشجویان پرستاری و مامایی به عرصه بالین با برگزاری جشن روپوش سفید با حضور رئیس دانشگاه در دانشکده پرستاری و مامایی انجام شد.

گالری تصاویر
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، این مراسم که با حضور دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه، هیئت رئیسه و مدیران و اساتید دانشکده ، مدیریت پرستاری دانشگاه، مترون های بیمارستان های تابعه دانشگاه سه شنبه 10 آبان ماه 1401 در سالن استاد دکتر مداح برگزار شد، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه ضمن ابراز خرسندی برای حضور دراین دانشکده با اشاره به اهمیت جایگاه پرستاری بیان کرد: پرستاری ستون فقرات نظام سلامت است و رسالت غایی نظام سلامت تنها اجرایی کردن آخرین پدیده های علمی نمی باشد بلکه موفقیت در این حوزه در گروه ایجاد یک سیستم یکپارچه، عدالت محور و قابل دسترس برای آحاد جامعه می باشد که رسیدن به این مرحله می تواند افتخار بزرگی قلمداد شود.
رئیس دانشگاه همچنین با اشاره به تحولات موثر در زمینه آموزش بیان کرد: باید نگاهمان علم نافع باشد و در دانشگاه نسل چهارم که دانشگاه اجتماعی است هر فردی در حال علم آموزی توجه به وظایف و مسئولیت اجتماعی خود را نیز دارد.
دکتر قناعتی در ادامه به صورت اجمالی  فعالیت ها و عملکرد یکساله دانشگاه علوم پزشکی تهران را به تصویر کشید و از موفقیت ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون در منطقه جنوب شهر تهران در دوران کرونا،  توسعه حوزه فناوری در دانشگاه با حدود ۱۰۸ دستگاه پیشرفته همچون سی تی اسکن،  پت اسکن و ام آر آی آزمایشگاهی، دستگاه نویگیتور برای انجام جراحی های مغزی و ربات جراح سینا که از دستاوردهای نخبگان دانشگاه است نام برد، همچنین تولید ۵۵ نوع دارو توسط مرکز تحقیقاتی دارویی با تولیداتی کاملاً داخلی را نیز از دیگر افتخارات ثبت شده در کارنامه عملکرد دانشگاه برشمرد.
وی در ادامه به فعالیت در زمینه شرکت های دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و از شهر علم شهید سلیمانی برای واگذاری به شرکت های دانش بنیان که از بزرگترین شهر های علم در منطقه است خبر داد و همچنین در زمینه ساخت و ساز و پروژه های انجام گرفته و در حال اجرا، به پروژه پروفسور سمیعی، تکمیل بیمارستان امام خمینی شماره دو در اسلامشهر، مهدی کلینیک، مرکز طبی دو اطفال و ..... اشاره کرد.
دکتر قناعتی در حوزه بین الملل و فراملی کردن دانش، به دانشگاه سبطین عراق ( شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا) اشاره کرد و مسئولیت اجرایی کردن برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در آن دانشگاه را نیز یکی دیگر از موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه بین المللی برشمرد.
دکتر قناعتی در این مراسم ضمن اشاره به اتفاقات اخیر در جامعه تاکید کرد : در این شرایط ملتهبی که جامعه گریبان گیر آن شده است نباید اجازه دهیم دشمن نقشه های شوم خود را اجرایی کند و با اهرم قرار دادن جوانان و دانشجویان طرح های خود را در این راستا محقق سازد، باید در این زمینه هوشمندانه عمل کنیم و با گفتمان موثر این چالش پیش رو را با موفقیت به سرانجام برسانیم.
در ادامه این مراسم دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده ضمن خوشامدگویی و تبریک به دانشجویان برای ورود به عرصه بالین، حضور رئیس دانشگاه را برای اولین بار در مراسم آیین ورود به عرصه بالین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده افتخاری بزرگ برشمرد  و ضمن اشاره به اهمیت مهارت آموزش در عرصه بالین تاکید کرد: ۵۰ درصد آموزش گروه های ما در بالین محقق می شود و این فرصت خوبی است که دانش خود را تعمیق بخشیده و عملی سازید و با تجربه آموزی و ممارست در کسب مهارت ها ، بعنوان یک پرستار و مامای شایسته بتوانید ایفای نقش کنید.
وی ورود به عرصه بالین را بخشی از گذار حرفه ای نامید و تاکید کرد که با تمام قوا از ظرفیت های موجود در بالین برای کسب مهارت های عملی خود استفاده کنید و در این راه خود را  نیز به سلاح وجدان اخلاقی و حرفه ای مجهز کنید .
در این مراسم سیمین رنجبران مدیر پرستاری دانشگاه نیز بیان کرد: این مراسم به دانشجویان یادآوری می‌کند که پرستار و ماما در هنگام قرارگرفتن در بالین بیمار تعهداتی دارد که باید به آن‌ها پایبند باشد و  به عنوان پرستاری توانمند، حرفه‌ای، بااخلاق، معتقد به اصول ایفای نقش کند .
در ادامه پرستوآریاملو مدیر پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، پرستار را یک حامی بزرگ برای بیمار نامید و بیان کرد: نام پرستار در اذهان عموم با خصیصه هایی چون مهربانی، آرامش بخش و تکیه گاه بودن به تصویر کشیده می شود ، پرستار بعنوان یک مادر در کنار تیم پزشکی به بیماران ارائه خدمت می کند که خداوند این جانفشانی را نصیب هر انسانی نمی کند که باید قدر این موهبت را دانست و در این مسیر هر روز توانمندتر و صبورتر پیش رفت و ارتباط موثر و برخورد شایسته و اخلاق حرفه ای را سرلوحه‌ی کار خود قرار داد تا بتوان مفید واقع شد و نیازهای یک بیمار را رفع کردکه  در نهایت رسالت خود را به منصه ظهور برساند.
دکتر فاطمه حاجی بابایی معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده نیز ضمن تبریک به دانشجویان برای ورود به عرصه بالین، برگزاری مراسم روپوش سفید را با هدف باز گو کردن و اهمیت آشنایی سازی دانشجویان با محیط بالینی ، نقش بالینی پرستار و ماما در عرصه بهداشتی درمانی، انطباق مراقبت های پرستاری با آیین اخلاق حرفه ای و اهمیت رفتار و پوشش حرفه ای برای آنان دانست  .
وی درباره آیین نامه رفتار حرفه ای, آیین اخلاق پرستاری و کدهای اخلاق مامایی توضیحاتی را ارائه داد و همچنین درباره معیارها و شئونات ورود دانشجو به عرصه های بالینی به نکات مهمی اشاره کرد.
در ادامه مراسم، روپوش سفید به‌صورت نمادین توسط رئیس دانشگاه و با همراهی اساتید دانشکده بر قامت دانشجویان پرستاری و مامایی پوشانده شد و دکتر سیده طاهره میرمولایی از اساتید پیشکسوت مامایی نیز عهدنامه ی وررود به عرصه بالین را قرائت و دانشجویان با وی هم خوانی کردند.

  • گروه خبری : حوزه ریاست ,معاونت دانشجویی فرهنگی
  • کد خبر : 249860
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *