حجتالاسلاموالمسلمین دکتر تنها: باور به خدا و تقویت معنویات راهی برای کاهش چالش ها و ناملایمات و ایجاد امید در انسان است
در نشست مشترک هیئت رئیسه و رابط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حجت الاسلام و المسلمین دکتر تنها و حجت الاسلام و المسلمین غفاری به ترتیب مسئول و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه چالشها و فرصتهای پیشروی دانشکده در حوزههای آموزشی، فرهنگی و پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی در این نشست، حجت الاسلام تنها، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، با تأکید بر نقش کلیدی باورهای دینی در رفع بسیاری از چالش ها، گفت: خداباوری و معادباوری در میان دانشجویان میتواند بسیاری از مشکلات فردی و تحصیلی آنان را برطرف کند و مسیر زندگی شخصی و حرفهایشان را متحول سازد. ارتقای باورهای دینی در دانشگاه، سرمایهای ارزشمند برای آینده علمی و حرفهای دانشجویان است و میتواند نسلی مسئولیتپذیر، آگاه و متعهد در جامعه بسازد.
خداباوری؛ مسیر سلامت روان و اخلاق
وی برای اثر گذاری این هدف افزود؛ تقویت مقوله خداباوری و معاد باوری تأثیر مثبت و پایدار بر سلامت روان، اخلاق و رفتارهای دانشجویان دارد و این مؤلفه در طراحی برنامههای دانشگاهی باید مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با تأکید بر نقش اساسی ارتباط معنوی و گفتمانی در رشد دانشجویان، بر ضرورت ایجاد فضای انگیزشی و امیدبخش برای جوانان تأکید کرد. دانشگاه تنها محل آموزش علمی نیست، بلکه محیطی برای رشد اخلاقی، معنوی و شخصیتی دانشجویان نیز هست. ایجاد فضای گفتوگو میتواند به رفع ناامیدی و افزایش انگیزه در میان دانشجویان کمک کند.
فضای گفتمانی،کلید افزایش انگیزه
حجت الاسلام تنها خاطرنشان کرد: فضای گفتوگو و ارتباط مستمر با دانشجویان، به ویژه در قالب مشاورههای فردی و گروهی، نقش مهمی در تقویت روحیه، انگیزه و امید به آینده دارد. وقتی دانشجو احساس کند که دانشگاه به عنوان خانه دوم او، به رشد شخصیتی، اخلاقی و حرفهایاش اهمیت میدهد، مشارکت فعال و انگیزه بالاتری خواهد داشت.
پیوند دانشگاه و صنعت؛ از تئوری تا عمل
وی در ادامه به اهمیت ارتباط دانشگاه با نیازهای واقعی جامعه و بازار کار اشاره کرد و افزود: دانشگاه باید زبان خود را به زبان صنعت و بازار نزدیک کند تا دانشجویان علاوه بر دانش تئوریک، با مهارتها و نیازهای عملی جامعه و بازار کار آشنا شوند. این پیوند دوطرفه موجب میشود آموزشها کاربردیتر شود و دانشجویان پس از فارغالتحصیلی آماده ورود مؤثر به محیطهای حرفهای و صنعتی باشند.
حجت الاسلام تنها افزود: دانشگاه و صنعت باید به شکل عملیاتی با هم پیوند بخورند؛ این ارتباط نه تنها فرصتهای شغلی برای دانشجویان فراهم میکند، بلکه موجب میشود پژوهشها و پروژههای علمی، پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه و صنعت باشد. ترکیب نگرش معنوی و اخلاقی با مهارتهای عملی و کاربردی میتواند نسل جدیدی از دانشجویان متعهد، متخصص و امیدبخش برای کشور تربیت کند و دانشگاه را به محلی تبدیل نماید که علاوه بر آموزش علمی، الهامبخش رشد شخصیتی و حرفهای دانشجویان باشد.
آینده دانشکده نیازمند سرمایه گذاری و امید
دکتر شهسواری، رئیس دانشکده با اشاره به قدمت نزدیک به ۸۰ سال این دانشکده، وضعیت فرسوده برخی ساختمانها و نیاز به سرمایهگذاری برای بهبود زیرساختهای آموزشی و پژوهشی را مورد تأکید قرار داد. وی با اشاره به نقش محوری دانشکده در تربیت پرستاران و ماماهای متخصص، بر ضرورت ایجاد محیطهای آموزشی مناسب و حفظ کیفیت آموزش تأکید کرد.
جذب و نگهداشت نیروهای متخصص
دکتر شهسواری ضمن اشاره به کمبود نیروی پرستار اظهار داشت؛ افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان تنها راه حل نیست، مشکل اصلی ما در جذب و نگهداشت پرستاران متخصص و متعهد است. شرایط کاری، حمایتهای حرفهای و ارزشگذاری اجتماعی به جایگاه پرستاران نقش تعیینکنندهای در حفظ این نیروها دارد.
دکتر شهسواری به مسئله مهاجرت دانشجویان و عدم تمایل اساتید در فراخوان های جذب نیز اشاره کرد و افزود: متأسفانه بسیاری از دانشجویان و اساتید توانمند کشور، به دنبال فرصتهای بهتر در خارج از کشور هستند و این موضوع هم کیفیت آموزش و پژوهش را تحت تأثیر قرار میدهد و هم نظام سلامت را با کمبود نیروی انسانی مواجه میکند که مشکلات اسکان و هزینههای مالی با این مسئله رابطه مستقیم دارد.
نقش مغفول پرستاران و ماماها در سیاستگذاری
وی در بخش مهمی از سخنان خود به نقش پرستاران و ماماها در تصمیمگیری و سیاستگذاریهای نظام سلامت پرداخت و گفت: این قشر به عنوان بزرگترین گروه حرفهای در حوزه سلامت، تجربه عملی و شناخت عمیقی از نیازهای بیماران و سیستم درمان دارند، اما متأسفانه در جایگاههای تصمیمگیری و سیاستگذاری کمتر حضور دارند. این خلا باعث شده بسیاری از تصمیمات کلان سلامت بدون توجه کافی به چالشها و ظرفیتهای آنان اتخاذ و اثرگذاری آنها محدود شود.
رئیس دانشکده تأکید کرد: ارتقای جایگاه پرستاران و ماماها در فرایندهای تصمیمگیری و سیاستگذاری، نه تنها کیفیت خدمات به بیماران را افزایش میدهد، بلکه موجب انگیزهبخشی و حفظ نیروی انسانی متخصص خواهد شد.
وی در پایان بر ضرورت تقویت زیرساخت های آموزشی، حمایت از پژوهشهای کاربردی، ارتقای شرایط کاری و ایجاد فرصتهای حرفهای برای دانشجویان و فارغالتحصیلان پرستاری و مامایی تأکید کرد و گفت: دانشکده پرستاری و مامایی با هدف تربیت نیروهای متخصص، متعهد و توانمند، در تلاش است تا نقش مؤثرتری در توسعه نظام سلامت کشور ایفا کند.
در این نشست به ارائه گزارش اجمالی از دستاوردها، چالشها و نیازهای دانشکده پرداخته شد. این ارائهها، تصویری روشن از وضعیت دانشکده ارائه کرد و مبنای گفتوگو و برنامهریزی برای توسعه و ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و فعالیتهای فرهنگی بود.
ارسال نظر