• تاریخ انتشار : 1402/01/26 - 09:27
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 39
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

مصاحبه با رئیس اداره آموزش دانشکده پرستاری و مامایی

سیده معصومه میرعشق الله رئیس اداره آموزش دانشکده پرستاری و مامایی در مصاحبه ای با روابط عمومی دانشکده ، گزارشی از فعالیت های مرکز آزمون الکترونیک جدید دانشکده را ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، سیده معصومه میر عشق الله رئیس اداره آموزش  دانشکده ضمن قدردانی از رئیس، معاون آموزشی و اداری و مالی، سرپرست و کارشناسان مرکز رایانه دانشکده و سایر همکارانی که در این حوزه تلاش کرده اند تا مرکز آزمون جدید دانشکده برای برگزاری آزمون های این نیمسال آماده بهره برداری شود ، به سوالات مصاحبه اینگونه پاسخ داد:

1- آزمون های دانشکده در چه مراکزی برگزار می شود و چه تغییراتی در مرکز آزمون الکترونیک دانشکده صورت گرفته است؟
آزمون های دانشکده در 3 مرکز برگزار می شود: 1- آزمون های غیرالکترونیک در کلاس های طبقه اول ساختمان مامائی 2- آزمون های مرکز زبان، گروه معارف و تعدادی از آزمون های الکترونیک دانشکده در تالار آزمون مرکز طبی 3- آزمون های الکترونیک تستی و تشریحی در مرکز آزمون جدید دانشکده مستقر در ساختمان مامائی
  در نیمسال 1401 به دلیل برگزاری امتحانات در مرکز آزمون جدید و اضافه شدن ظرفیت مرکز آزمون، خوشبختانه کلیه آزمون ها در ساختمان مامائی برگزار شد. نیازی به قرنطینه دانشجویان هنگام برگزاری امتحانات نبود و همین امر سبب وجود نظم و انضباط بیشتر در برگزاری امتحانات, عدم تجمع دانشجویان در ساختمان پرستاری و رفع استرس و رفاه حال دانشجویان شد.
از آنجایی که برنامه ریزی امتحانات در زمانی صورت گرفته بود که این مرکز مهیا نبود و در واقع با فرض استفاده از مرکز آزمون سابق با ظرفیت 29 نفر برنامه ریزی صورت گرفته بود لذا در برنامه، امکان برگزاری کلیه امتحانات مقطع تکمیلی بصورت الکترونیک وجود نداشت، اما انشااله در نیمسال آتی با وجود مرکز جدید قادر خواهیم بود کلیه امتحانات دانشکده را در هر دو مقطع کارشناسی و ارشد ( به غیر از امتحاناتی مانند آمار که نیاز به فرمول نویسی دارند) بصورت الکترونیک در این مرکز برگزار کنیم  که این امر سبب کاهش قابل ملاحظه مصرف کاغذ در راستای سیاست دانشگاه و دانشکده خواهد شد.

2- چه تعداد آزمون در این مرکز انجام شده است و در چه بازه زمانی؟
تعداد کلی آزمون های برگزار شده در این نیمسال برابر با 252 آزمون پایانی و میان ترم اعم از الکترونیک و غیرالکترونیک در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است که در این نیمسال تعداد 171 آزمون الکترونیک در مقطع کارشناسی (18 آزمون میان ترم، یک آزمون فاینال مامائی و 152 آزمون پایانی) در 8 نوبت کاری ( 8-9-10-11-12-13-14-15 ) برگزار شد، که از این تعداد، 10 آزمون بصورت تشریحی الکترونیک و 142 آزمون تستی الکترونیک برگزار شد. البته تعداد 2 آزمون آمار نیز که بدلیل ماهیت سوالات امکان الکترونیک برگزار شدن نداشتند بصورت غیرالکترونیک برگزار شدند. هم چنین در مقطع کارشناسی ارشد 22 آزمون الکترونیک ( 2 تستی، 20تشریحی) و 57 آزمون غیرالکترونیک برگزار شد.
آزمون های پایانی طی چهار هفته متوالی از تاریخ 17/10/1401 لغایت 12/11/1401 برگزار شد البته به دلیل تعطیلی استان تهران در روز 24 و 26 دی ماه  ( بدلیل برودت هوا ) امتحانات این روزها به روزهای 17 و 23 بهمن ماه موکول شد..

3-  اطلاع رسانی و نحوه برگزاری امتحانات بصورت الکترونیک به چه صورت انجام می گیرد؟
اطلاع رسانی و نحوه برگزاری امتحانات بصورت الکترونیک از طریق ارسال راهنمای آزمون از طریق گروه های واتساپی و تلگرامی نمایندگان و اساتید و بارگزاری راهنمای آزمون در سایت دانشکد و از حدود سه تا چهار هفته قبل از بازه زمانی امتحانات به اساتید و دانشجویان توسط مسئول امتحانات صورت می گیرد.

4- استفاده از مرکز آزمون الکترونیک در دانشکده چه مزایایی دارد؟
به اهم این مزایا می توان به، عدم امکان استفاده از تقلب کاغذی و تقلب با گوشی تلفن همراه توسط دانشجویان، امنیت کافی و محافظت بهتر از سوالات امتحانی از خطر مفقود شدن احتمالی سوالات ، امکان گزارش گیری آنالیز سوالات به تفکیک هر سوال و هر آزمون بلافاصله بعد از پایان آزمون، امکان دریافت و ارسال نتایج به اساتید مربوطه بلافاصله پس از پایان آزمون، صرفه جویی در کاغذ و هزینه های مازاد بر سرویس دستگاه زیراکس و کاهش کارکرد مازاد نیروی انسانی جهت تکثیر سوالات، کاهش تعداد کادر اجرایی امتحانات و عدم نیاز به استفاده از کارکنان سایر واحدها در مرکز آزمون دانشکده، امکان پخش فایل های صوتی در آزمون های زبان انگلیسی و پخش فیلم و عکس در آزمونهای الکترونیک ( بخصوص دروس آناتومی) با وضوح کافی، اشاره کرد.
در این نیمسال خوشبختانه عدم برگزاری آزمون های غیرالکترونیک در نهارخوری دانشکده برخلاف سنوات گذشته، سبب کاهش بار کاری زیادی از نیروهای خدماتی دانشکده بابت عدم نیاز به آماده سازی نهارخوری و چینش صندلی ها گردید.

5- مقداری در باره نحوه برگزاری امتحانات در این مرکز توضیح دهید؟
در تمامی امتحانات تستی الکترونیک در مرکز آزمون ، سوالات در یک صفحه نمایش داده می شد و آزمون راس ساعت مقرر شروع شده و دانشجویان تنها  اجازه  تاخیر 5 دقیقه ای با کسر زمان تاخیر از تایم کلی خود داشتند، که همین مسئله سبب نظم بیشتر دانشجویان در حضور به موقع در جلسات آزمون شد. تمامی سوالات و گزینه ها بصورت تصادفی نمایش داده شد. زمان برگزاری آزمون های تشریحی در هر روز به آخرین قسمت امتحانات موکول شد که امکان تخصیص حداکثر مدت زمان آزمون وجود داشته باشد.

6-چه اقداماتی برای بالا بردن میزان امنیت امتحانات در نظر گرفته شده است ؟
جهت جلوگیری از تقلب دانشجویان و برقراری نظم و انضباط بیشتر در مرکز آزمون با استفاده از امکان سامانه سیپاد برای اولین بار به دانشجویان از این طریق در هر آزمون بصورت مجزا و با چینش تصادفی توسط مسئولین دوره شماره صندلی اختصاص داده شد و با اطلاع رسانی قبلی یک ربع قبل از هر آزمون اسامی دانشجویان با درج شماره صندلی مربوطه در برد امتحانات توسط مسئولان دوره نصب میگردید و هر دانشجو ملزم به نشستن در صندلی مربوطه خود در تالار آزمون بود.

7-چه اقداماتی  برای تسهیل حضور دانشجویان در زمان آزمون فراهم شده است؟
برخلاف نیمسال های پیشین که کارت آزمون برای کلیه دانشجویان توسط مسئول دفتر آموزش از سامانه سیپاد دریافت و پرس شده به دانشجویان جهت امکان ورود به آزمون ارائه می شد،  در این نیمسال جهت صرفه جویی در مصرف کاغد، به دانشجویان اطلاع داده شد صرفا در زمان حذف اضطراری واحدهای خود را در سیپاد چک کرده و یک ربع قبل از شروع آزمون، تنها با کارت دانشجویی خود در مرکز آزمون حضور یابند.
همچنین  برخلاف نیمسال های گذشته که فردی مسئول تحویل وسایل دانشجویان بود، در این نیمسال با اطلاع رسانی قبلی به دانشجویان، مقرر شد وسایل خود را قبل از آزمون در کمدهای خود در دانشکده قرار داده و صرفا با در دست داشتن کارت دانشجویی خصوصا بدون گوشی همراه وارد مرکز آزمون شوند، که این امر نیز بار کاری و    مسئولیت سنگینی را از دوش کادر اجرایی برداشت.

8-آیا برگزاری آزمون الکترونیک مشکلاتی را نیز به همراه دارد؟
با توجه به اعلام قبلی حداکثر زمان ارسال سوالات به واحد آزمون از طریق ایمیل مربوطه تا تاریخ 10 دی ماه، اما تعداد زیادی از اساتید با وجود اطلاع رسانی لازم، متاسفانه ارسال سوالات را به بعد از بازه مذکور موکول کردندکه این امر سبب شد علاوه بر بالا بردن امکان بروز خطا در بارگزاری سوالات در سامانه فرادید بدلیل حجم کاری بالا در زمان برگزاری امتحانات، به علت عدم اطلاع از تعداد و نوع سوالات و مدت زمان آزمون، پس از وصول سوالات، بسته به نوع سوال ( الکترونیک یا غیر الکترونیک – تستی یا تشریحی) و مدت زمان مورد نیاز برای آزمون، منجر به تغییر برنامه امتحانی برخی از دروس شود که سبب اعتراض دانشجویان شد. البته برنامه امتحانی بصورت روزانه در سایت دانشکده و هم چنین در سیپاد توسط مسئول امتحانات بروز رسانی شد.
با توجه به این نکته که در سامانه فرادید جهت برگزاری امتحانات بصورت الکترونیک سوالات باید در فرمت خاص سامانه تهیه و بارگزاری شوند لذا دقت در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از سوالات با وجود این که در فرمت مربوطه ارسال شده بودند ولی هنگام بارگزاری در سامانه با خطا روبرو می شدند که با بررسی های صورت گرفته بیشترین مشکل سوالات استخراج شد . مقرر شد به نحو شایسته به اطلاع اساتید رسانیده شود تا در طراحی و وارد نمودن سوالات در فرمت مربوطه دقت بیشتری صورت گیرد.
در پایان نیز از کادراجرایی امتحانات اعم از سوپروایزرها، مسئولان دوره ها ، مراقبین و پرسنل خدمات تشکر و قدردانی می کنم  و حقیقتا همکاری و مساعدت خالصانه این عزیزان بود که  باعث شد برگزاری امتحانات بصورت بهینه میسر شود.

  • گروه خبری : معاونت آموزشی
  • کد خبر : 248494
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *