در راستای همکاری های مشترک
سیمین رنجبران: واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیماردر بیمارستان ها، فرصتی برای آغاز فعالیت در حوزه پرستاری جامعه نگر است
نشست مشترک مسئولان و مدیران گروه های آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی با مسئولان واحد آموزش و پیگیری بیمارستان های منتخب دانشگاه با هدف هم اندیشی و همکاری دوجانبه در حوزه آموزش و بالین برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، در ابتدای این نشست که دوشنبه 15 آبان ماه 1402 در سالن شورای یک با حضور سیمین رنجبران معاون پرستاری دانشگاه، زینب شهپری کارشناس مسئول آموزش سلامت معاونت درمان دانشگاه، رئیس، معاون آموزشی ، مدیر آموزشی و تحصیلات تکمیلی و مدیران گروه های آموزشی دانشکده برگزار شد، دکتر شهزاد پاشایی پور معاون آموزشی دانشکده ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیماران، بیان کرد: ارتباط تنگاتنگی بین آموزش و بالین وجود دارد که می توان از دانش و توانمندی های علمی اساتید و دانشجویان استفاده کرد و برای غنیتر کردن این واحد در بهبود چالشهای پیش روی بیماران پس از ترخیص از بیمارستان؛ پیگیری آنان، ارتقا سطح سواد سلامت و خودمراقبتی آنان اقدامات موثری را انجام داد.
وی به ظرفیت مطلوب اساتید و دانشجویان دانشکده در پوشش دهی تخصصی در زمینه های مختلف سلامت و آموزش به بیمار اشاره و بیان کرد: دانشکده با تمام قوا آمادگی خود را برای پویایی هر چه بیشتر این واحدها اعلام می کند و امیدواریم با همکاری و هم افزایی دو جانبه بتوانیم در ارتقا سطح آگاهی و خدمت رسانی به بیماران به خوبی عمل کنیم.
در ادامه دکتر شهرزاد غیاثوندیان رئیس دانشکده ایجاد واحدهای آموزش به بیمار و پیگیری در بیمارستان ها را یک فرصت بیبدیل برای مشارکت دانشکده دانست و گفت: این موقعیت می تواند باعث شود که دانشجویان پرستاری و مامایی مهارت ها و دانش تئوریک خود را در بالین به اجرا درآورند، با فعال شدن این واحد ها و بهره برداری مطلوب از آنها، پرستار و ماما بعنوان هماهنگ کننده برنامه های آموزش به بیمار در تیم درمان می توانند در زمینه ارتباط بین توانمندی های علمی و مهارت های بالینی خود در مسیر ترقی و پیشرفت بیمارستان و عرصه خدمات رسانی به بیماران به خوبی ایفای نقش کنند.
رئیس دانشکده ضمن تاکید به اینکه، ایجاد این واحد آموزشی کار تیمی بین پرستاران، پزشکان و سایر حرفه های تیم درمان را فراهم می کند و سطح سواد سلامت و خودمراقبتی در بیماران را ارتقا می دهد، گفت:از مزایایی که می توان برای همکاری با واحد آموزش بیمار و پیگیری بیان کرد: ایجاد فیلد جدیدی برای کارآموزی دانشجویان کارشناسی، پوشش بخشی از واحد نانکور دانشجویان ارشد و دکترا و فرصتی برای انجام پژوهش های مورد نیاز برای ارتقا سطح سلامت مردم است که لازم است تمام گروه های آموزشی دانشکده متناسب با لاین اساتید برای آن برنامه ریزی کنند، به نحوی که هر روز دفتر مذکور پاسخگوی نیاز مراجعین باشد.
دکتر غیاثوندیان اذعان داشت: در ادامه مسیر لازم است در اصلاح ساختار و وارد شدن فرایند آموزش و پیگیری در سیستم اطلاعات بیمارستان(HIS )تا مرحله ثبت فعالیت های انجام شده اقدام شود.
سپس سیمین رنجبران معاون پرستاری دانشگاه ضمن اشاره اجمالی به فرایند عملیاتی شدن واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیمار، بیان کرد: افزایش بار ناشی از بیماریهای مزمن غیر واگیردار و پیامدهای ابتلا به بیماریهای مزمن و تبعات و چالشهای ناشی از آن، توجه به این مهم و ایجاد راهبردهای آموزش به بیمار و خانواده آنان و پیگیری بیماران مبتلا را ضروری کرد، از مهمترین چالشهای پیش روی بیماران مبتلا پس از ترخیص از بیمارستان، عدم تبعیت از اجرای صحیح رژیم دارویی و غذایی ، عدم پیگیری درمان مطلوب و فقر دانش خودمراقبتی و... است که با این آموزش ها و پیگیری ها می توان تا حد زیادی این موانع و مشکلات را رفع کرد.
وی ضمن اشاره به جایگاه رشته پرستاری در نظام سلامت گفت: این طرح میتواند آغاز خوبی برای فعالیت پرستاران با رویکرد جامعه نگر باشد، ایفای نقش یک پرستار فقط به بیمارستان محدود نمی شود بلکه از مهارت و توانمندی و دانش آنان می توان در عرصه ها ی مختلف سلامت در سطح جامعه استفاده کرد.
در ادامه زینب شهپری کارشناس مسئول آموزش سلامت معاونت درمان دانشگاه در خصوص دستورالعمل اجرایی واحد پرستاری آموزش بیمار و پیگیری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه گزارشی از وضعیت موجود دفاتر در بیمارستان ها و آمار مراجعات، شاخص ها و دستاوردهای بدست آمده و نیز چالش ها و مشکلاتی که نیاز به همراهی و کمک دانشکده است را ارائه داد، سپس هر یک از مدیران گروه های آموزشی دیدگاه و نظرات وتجربیات خود را بیان کردند و در باره چالش های این حوزه بحث و تبادل نظر شد.
ارسال نظر