• تاریخ انتشار : 1400/03/29 - 08:37
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

نشست هم اندیشی تشکیل کمیته آکادمیک سیاست گذاری پرستاری/ تاکید رئیس دانشکده پرستاری و مامایی بر لزوم تطابق کریکولوم آموزشی پرستاری با نیازهای نوپدید جامعه

دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی پرستاری پساکرونا را متفاوت با پرستاری در سی سال گذشته دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده در نشست هم اندیشی تشکیل کمیته سیاست گذاری مشست های آزاد اندیشی پرستاری که روز چهارشنبه 26 خرداد ماه 1400 برگزار شد؛ با ابراز خرسندی از اشتیاق و شور دانشجویان برای ورود به عرصه سیاست گذاری پرستاری بر اهمیت توجه به مسئولیت اجتماعی پرستاران در مقابل سلامت مردم تاکید کرد و گفت: پرستاران نسبت به سلامت مردم حساس هستند و هر جایی که این سلامت دچار خدشه شود پرستاران واکنش نشان می دهند.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران با اشاره به تغییرات ایجاد شده در پرستاری بعد از همه گیری کووید 19 ، پرستاری بعد از این پاندمی را پرستاری پساکرونا نامید و گفت: پرستاری پساکرونا با پرستاری که تا به حال داشتیم بسیار متفاوت است؛ نیازها و رویکردها هم متفاوت است و نمی توان به همان مسیری که در 30 سال گذشته داشته ایم، ادامه داد. باید به این مسئله مهم رسیدگی شود و بعد به مسائل دیگر ورود کرد. باید دید آیا التزامات، تلاش و رویکرد کریکولوم موجود ما در پرستاری می تواند جوابگوی نیازهای جامعه باشد؟
وی دو پلتفرم کرسی های آزاداندیشی و نشست های نظریه پردازی حرفه ای را برای ورود به عرصه گفتمان سازی و سیاست گذاری پرستاری پیشنهاد داد و اولین قدم را تشکیل کمیته اجرایی سیاست گذاری، ایجاد بانک ایده از موضوعات و تعیین اولویت های مشخص دانست.
دکتر حسن برکتی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده نیز با تاکید بر نقش مهم دانشگاه های نسل چهارم و پنجم در مسئولیت و پاسخگوئی اجتماعی اظهار داشت: قرار است دانشگاه های نسل چهارم و پنجم در حوزه فعالیت هایشان با جامعه همسو و هم آواز باشند. یعنی آموزش و پژوهشی که در آنها اتفاق می افتد براساس نیاز جامعه باشد. اگر ارتباط ما با جامعه قطع باشد دانشگاه به راه خودش می رود و آن مشکلاتی که امروزه در جوامع ما دیده می شود به خاطر این است که گفتمانی بین دانشگاه و جامعه وجود ندارد و ما به عنوان دانشگاهیان براساس نیاز جامعه رفتار نمی کنیم.
وی افزود: امروزه بهترین دانشگاه های دنیا پاسخگوی نیازهای جامعه هستند؛ دانشگاه ها به جامعه می گویند که یک فرد دیابتی باید چگونه زندگی کند و یا در مورد دخانیات چه باید کرد؟ دانشگاه ها نسبت به کاهش آسیب های جامعه خودشان حساس هستند. امروزه دانشگاه ها نباید خود را جدای از جامعه بدانند. باید تمام رفتارها در راستای نیاز جامعه باشد. دانشگاه یک جزیره نیست؛ یک قطعه از پازلی است که در کنار جامعه و سازمان های دیگر قرار می گیرد و به خدمت گزاری مشغول است.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در دانشکده پرستاری و مامایی تهران در پاندمی کووید 19 گفت: امروزه در دانشکده پرستاری و مامایی تهران هم این احساس مسئولیت را می بینیم که جای سپاسگزاری دارد. دانشکده پرستاری و مامایی تهران با راه اندازی صدای پرستار و ماما در سال گذشته متخصصین را در دل جامعه آورد و پاسخگوی سئوالات و نیازهای مردم شدند.
دکتر احمد نجاتیان، معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری نیز منشا ایجاد گفتمان ها و اصلاحات در کشور را دانشجویان دانست و بر اهمیت صحبت های درون حرفه ای و بین حرفه ای تاکید کرد و گفت: نباید خیلی خودمان را محدود به گفتمان های درون حرفه ای کنیم و یا مسائل صنفی را برجسته کنیم. ما مسائل کلان زیادی داریم و نباید دانشجویان دکتری را درگیر مسائل صنفی کنیم. امروز دغدغه های نظام سلامت دسترسی مردم به خدمات، عدالت در سلامت است و نقش ما در بهبود دسترسی مردم به خدمات سلامت، هویت مستقل حرفه ای و بین حرفه ای است و من این حرکت را گام مبارکی در این راه می دانم.
وی بر اهمیت نقش اعضای هیات علمی در شکل گیری و حمایت از گفتمان ها تاکید کرد و گفت: ما نیاز به پشتوانه هیات علمی ها داریم؛ بنابراین گفتمان هایمان باید گفتمان های سطح بالا باشد تا شاید باعث شود که هیات علمی هایی که انگشت شمار در این مسائل وارد می شوند بیایند و کمک کنند.
علیرضا آرمان، دانشجوی دکتری پرستاری هدف از برگزاری این جلسات را ایجاد حلقه های مشورتی و فکری، تولید گفتمان و تغییر سیاست گذاری پرستاری با همفکری دانشگاه ها در مسیر هدف مشخص و ارتقای نظام سلامت دانست.
علیرضا جنیدی، دانشجوی کارشناسی پرستاری و مسئول بسیج دانشجویی دانشکده گفت: اصلاحات در سیاست های کلان اتفاقی نخواهد افتاد مگر با ایجاد یک گفتمان و گفتمان ها ایجاد نخواهد شد، مگر با یک حرکت دانشجویی.
وی تصریح کرد: حرکت دانشجویی زمانی نتیجه می دهد که یک پشتوانه تجربی و علمی باشد. اساتید با علم و تجربه می توانند این حرکت دانشجویی را حمایت کنند و یک گفتمان در نظام سلامت در حیطه پرستاری شکل بگیرد.
جنیدی تاکید کرد: گفتمان ها خروجی اصلی کرسی های آزاد اندیشی هستند و این کرسی ها در صورتی نتیجه بخش هستند که هدفمند باشند.
وی در ادامه موفقیت در این مسیر را نیازمند ایجاد ارتباط و همدلی بین تجربه و علم اساتید و جوشش و جریان سازی  دانشجویان دانست.

  • گروه خبری : حوزه ریاست ,معاونت آموزشی
  • کد خبر : 254741
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی