• تاریخ انتشار : 1399/02/23 - 08:40
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2
  • زمان مطالعه : 14 دقیقه

حجت الاسلام و المسلمین قریشی: شما در قضیه کرونا حقیقتا خوش درخشیدید و به قدر نشستید

در آستانه لیالی مبارکه قدر حجت الاسلام و المسلمین قریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه روز سه شنبه 23 اردیبهشت ماه 1399 با حضور در دانشکده پرستاری و مامایی و به بهانه فرارسیدن روز جهانی ماما و پرستار از تلاش ها و زحمات کادر پزشکی، پرستاران، ماما ها و اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده در مقابله با ویروس کرونا قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ حجت الاسلام و المسلمین قریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه به مناسبت روز جهانی ماما و پرستار با اعضای هیات رئیسه، مدیران گروه های آموزشی و مسئولین کارگروه های مدیریت کرونا دیدار و برای همه در این ماه مبارک آرزوی غفران و رحمت الهی کرد.
وی با اشاره به دعای امام سجاد (ع) در هنگام بیماری، گفت: زندگی عادی و اشتغالات ما را گاهی از راز و نیاز باز می دارد. در سختی ها انسان بیشتر به راز و نیاز احتیاج دارد. کسی که باید پشت انسان را بگیرد و نیازهای آن را تامین کند جز خداوند واحد منان کس دیگری نیست.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اظهار داشت: این ویروس نشان داد که ما انسان های ضعیفی هستیم؛ که یک ویروس کوچک می تواند دنیای عظیم 7 میلیادری مان را طوری به چالش بکشد که متخصصین ما هم در مهارش درمانده هستند.
وی با قرائت فرازی از صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد (ع) در این دعا می فرمایند "خدایا من تو را پیوسته حمد می کنم که به من سلامتی دادی و من پیوسته از سلامتی برخوردار بودم که با آن زندگی کنم؛ اما حالا که مریض شدم باز هم شکر می کنم که بیماری در جسمم پیدا شده است. اما الان یک سئوال برایم ایجاد شده است؛ آیا حالت سلامتی برای من حمد بیشتری دارد یا حالت بیماری. این دعاها فلسفه زندگی ما را تغییر می دهد. اگر نگاه های ما را به جهان، هستی، گرفتاری ها، سلامتی و بیماری با مشی اهل بیت  باشد؛ زندگی مان بسیار تغییر پیدا می کند. با آرامش خاطر با مسائل روبرو می شیوم و با افتخار وقدرت از آن خارج می شویم.
وی افزود: امام سجاد (ع) می گوید نمی دانم آن زمان که سالم بودم و برای من روزی های پاک و پاکیزه قرار دادی و به من نشاط بخشیدی برای نعمت هایی که داشتم باید تو را بیشتر شکر می کردم یا الان که بیمار هستم. چون خوب بودم بیشتر می توانستم کار و عبادت کنم، اما مریضی هم باعث پاکی من می شود، درست است من ضعیف می شوم و بدنم از کار می افتد اما هر لحظه که مریضی ایجاد می شود تو کاری میکنی که گناهان من بخشیده شود. خطا کردم در زندگی ام و در ایام گذشته و تو مریضم می کنی که پاکم کنی و بزرگم کنی. یاد آوریم کنی که باید به سوی تو برگردم و با یادآوری نعمت ها گناهانم را ببخشی. در این ایام که من مریض هستم تو برای من چیزهایی می نویسی که هیچ فکری  به ذهنش خطور نکرده است و هیچ زبانی نمی تواند بیانش کند. همه اینها از فضل و بزرگی توست.
حجت الاسلام و المسلمین قریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت: امام سجاد (ع) در آخر سلامتی را از خداوند می طلبد "آن چیزی که تو راضی هستی من را به آن راضی کن؛ و آنچه را باید تحمل کنم تحملش را آسان کن. آن چیزی که از بدی ها بود از من پاک کن و من را به عافیت برگردان و با سلامت کامم را خوش کام کن.
او ادامه داد: این نگاه امام سجاد (ع) به کار و زندگی؛ برای ما بسیار مهم است که بدانیم خداوند باشگاهی برای ما درست کرده است و در این باشگاه مربی گاهی ما را مجبور به دویدن، شنا کردن و .. می کند که همه اینها برای بزرگ کردن شاگرد خودش است. این زمین و آسمان را آورده تا ما زندگی کنیم و آماده شویم برای زندگی ابدی. برای ما مرگی نیست قرار نیست بمیریم؛ قرار است انتقال پیدا کنیم. حقیقت زندگی جای دیگری است. ما در این دنیا آماده می شویم برای پایان نامه؛ پایان نامه ای که زمانش مشخص نیست و مقدار زمانی که باید درس بخوانیم هم مشخص نیست. اولین چیزی که در پایان نامه از ما می پرسند این است که خدای تو کیست؟ اگر خدای من خدای رزاق و کریم بود و من در زندگی رزاقانه و کریمانه زندگی کرده بودم بهشت آماده من است. اما اگر خدای من الهه های من و گناهان من بوده است آن موقع کارم سخت خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین قریشی با قدردانی از فعالیت های صورت گرفته در مقابله با کرونا گفت: در این ایام که شب قدر است؛ باید به شما این وعده را بدهم که شما در قضیه کرونا به قدر نشستید. حقیقتا خوش درخشیدید؛ و خواستم خدمت شما برسم تا ابراز ارادت کنم و خالصانه از شما تشکر کنم که شما و شاگردان شما و فارغ التحصیلان شما که در بیمارستان ها هستند در مواجهه مستقیم با این بیماری قرار گرفتند. در ابتدا افرادی واهمه پیدا کردند اما عده ای از روز اول شروع کردن به مواجهه و عظمت ملت مشخص شد. ملت ایران واقعا مفتخر شدند. خداوند عنایت کرد؛ این ویروس باعث شد که انسان های کریم بیشتر خودشان را جلوه دهند، انسان هایی دست به جیب ببرند، انسان هایی مجاهدت بکنند، قدر یک انسان هایی بیشتر بالا برود. این شب ها که شب های قدر خواهد بود این انسان ها با رویی گشاده به دیدار خداوندشان می روند.
وی گفت: قبل از این موضوع در مقابل کادر پزشکی و پرستاری فضایی نه چندان مثبت در کشور حاکم بود که الان همه آنها شسته شده و رفته است و الان همه با افتخار، عزت و بزرگی  به گروه درمان نگاه می کنند؛ همه در میدان حاضر شدند و افتخار آفریدند.
حجت الاسلام و المسلمین قریشی همچنین بر لزوم ثبت این تجارب تاکید کرد و گفت: این عملکرد خوب باید در حوزه داخلی ثبت و در حوزه های جهانی انعکاس داده شود. باید کار علمی و پژوهشی برایش صورت گیرد و در حافظه علمی دانشگاه ثبت شود. مدیریت بحران و نحوه مواجهه با کرونا باید در دانشگاه های ما تدریس شود. کرونا باید در شیوه های مدیریتی، نحوه آموزش و تربیت دانشجوی ما تغییر ایجاد کند.
وی همچنین نقش فضای مجازی در این دوران را نیز بسیار کمک کننده دانست و بر استفاده از ظرفیت جوانان و دانشجویان تاکید کرد و گفت: ما در تهران 700 هزار دانشجو داریم، آیا در بحران ها نباید از این میزان دانشجو استفاده کنیم؟ جوانان پرانرژی و خلاقی که باید به آنها آموزش داد. باید در نگاه های آموزشی و تربیتی خودمان طوری برنامه ریزی کنیم که از این میزان 700 هزار نفر، حداقل 200 هزار نفر بتوانند کمک کنند.

هیچ گاه موقعیت اجتماعی پرستاری در کشور به این میزان نبوده است
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان از حضور مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه به مناسبت روز جهانی مامایی و پرستاری قدردانی کرد.
وی با اشاره به شیوع ویروس کووید 19 از اسفند ماه 1398 گفت: بدیهی است که دانشکده با حضور دانشجویان شاکله و معنای واقعی خودش را پیدا می کند؛ لذا از چهارم اسفند ماه سال گذشته که دانشجویان در دانشکده حضور ندارند؛ به تبع آن عملکرد و رفتار ما نیز متفاوت شد. وظیفه اصلی دانشکده آموزش و پژوهش است که کماکان در فضای مجازی در حال انجام است. علاوه بر انجام وظایف آموزشی که به قوت خود باقی است؛ بلافاصله کارگروه هایی با حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان در قالب "مدیریت کرونا"  تشکیل شد و انصافا همکاران ما در این مدت بسیار تلاش کردند. فعالیت های کارگروههای مدیریت کرونا نیز همه داوطلبانه بود و همکاران با حس انسان دوستی که ذاتی پرستاری و مامایی است؛ وارد این فرآیند شدند.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی با قدردانی از زحمات و تلاش های دلسوزانه و متعهدانه پرستاران در بیمارستان ها  که بار اصلی مدیریت این بیماری را به دوش میکشند گفت: دانشکده از زمان تاسیس تا به حال 15 هزار فارغ التحصیل داشته است که از این میزان، 13 هزار و 500 نفر پرستار و باقی ماما بوده اند که در حال حاضر بسیاری از آنان در سراسر کشور و در دنیا افتخار آفرینی کرده اند.
دکتر نیکبخت نصرآبادی ضمن قدردانی از زحمات همکاران و دانشجویان عزیز در 5 کارگروه مدیریت کرونا؛ راه اندازی خطوط مشاوره رایگان تحت عناوین صدای پرستار، صدای پرستار سلامت روان، صدای ماما و صدای سوگیاران با بیش از 7 هزار تماس  تلفنی و پاسخگویی به بیش از 500 نوع نگرانی در قالب مشاوره های رایگان را از دیگر موارد شاخص عملکرد گروه های مدیریت کرونا در دانشکده پرستاری و مامایی دانست.
دکتر نیکبخت با اشاره به راه اندازی صدای سوگیاران از ابتدای اردیبهشت ماه 1399؛ این فضا را فضایی برای مشاوره با خانواده های داغدار که خیلی غریبانه عزیزانشان را از دست داده اند؛ دانست و با اشاره به صحبت های انجام شده در شورای فرهنگی دانشکده خواستار همراهی و مشاوره معنوی از سوی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در این کارگروه شد.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی با اشاره به ارتقای جایگاه و موقعیت حرفه پرستاری و مامایی در منظر مردم و جامعه در دوران اپیدمی کووید 19،  گفت:  من از سال 1366 که به عنوان دانشجو وارد حرفه پرستاری شدم؛ در طول این سالها  پرستاری همواره با چالشهایی در ارتقای جایگاه اجتماعی خود در کشور مواجه بوده است؛ اما هیچ گاه موقعیت اجتماعی پرستاری در کشور ما به این میزان  ارتقا پیدا نکرده است.
دکتر نیکبخت همچنین با اشاره به تشکیل گروه داوطلبان همیار سلامت  در دانشگاه گفت: بسیاری از افراد این گروه طلبه بودند و با تشکیل این گروه یک ارتقای بسیار عالی در انجام مراقبت های اولیه از بیماران کرونایی بستری در بیمارستانها  اتفاق افتاد. این گروه  کار کمک پرستاری و کمک بهیاری و همراه بیماران بستری در بیمارستان ها را تحت نظارت پرستاران به خوبی انجام دادند که اقدامی داوطلبانه و سازمان دهی شده بی نظیری بوده است. رئیس دانشکده پرستاری و مامایی همچنین از راه اندازی یک دوره مهارتی از سوی دانشگاه و آموزش نظری و عملی  500 نفر از این گروه داوطلب برای یادگیری مهارت های اولیه در مرگز مهارتهای بالینی دانشکده خبر داد و با تشکر از تلاشهای مستمر سرکار خانم دکتر وسکوئی و حوزه معاونت پشتیبانی دانشگاه این کار را بسیار مترقی و برجسته توصیف کرد.

تغییر جایگاه و نقش پرستاری و مامایی در غیر از بیمارستان نتیجه اپیدمی کووید 19
دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده نیز با اشاره به محدودیت جایگاه پرستار و ماما به ارائه خدمات مراقبتی در بیمارستان ها، تغییر جایگاه و نقش پرستاری و مامایی در غیر از بیمارستان را نتیجه اپیدمی کووید 19 دانست و گفت: در این بیماری جایگاه پرستاری و مامایی در سلامت جامعه شناخته و اهمیت آموزش و مشاوره به مردم در پیشگیری دیده شد.
وی ابراز امیدواری کرد که بعد از این بیماری و با رفتن کرونا هم این جایگاه همچنان حفظ شود.
دکتر خاطره سیلانی، معاون بین الملل دانشکده گفت: کرونا یک جور بیدار باش بود که باعث ایجاد  یک دگرگونی فراگیر شد و این می تواند جنبه روشن این بیماری هم باشد. جامعه به چشم خود دید که پرستاران و ماماها چطور می توانند در راس پوشش سلامت همگانی قرار گیرند.

هفت هزار و 630 تماس با خطوط مشاوره صدای پرستار، صدای پرستار سلامت روان، صدای ماما و صدای سوگیاران
دکتر مریم نکولعل، مسئول کارگروه آموزش و مشاوره نیز گزارشی اجمالی از راه اندازی خطوط رایگان مشاوره به جامعه ارائه و از تهیه 24 راهنما و برگزاری 12 وبینار با  همکاری قریب  به 100 دانشجو و 40 استاد خبر داد.
وی گفت: 30  خط تلفن دانشکده در اختیار اعضای کارگروه ها قرار گرفت که از 10 خط آن برای مشاوره استفاده و دو خط به کودکان و سالمندان اختصاص داده شد. 6 هزار و 500 تماس با صدای ماما و  8 ساعت پاسخگویی روزانه با 17 استاد در هفته، هزار تماس با صدای پرستار با 8 ساعت پاسخگویی روزانه با 18 استاد در هفته و 100 تماس با صدای سلامت روان با ارائه مشاوره 5 ساعت روزانه و 30 تماس با صدای سوگیاران از اول اردیبهشت ماه، حاصل تلاش همکاران ما در این کارگروه ها بود.
دکتر نکولعل همچنین از راه اندازی مشاوره معکوس نیز سخن گفت: در خط مشاوره مستقیم مردم با ما تماس می گرفتند و ما براساس نیازها و محدودیت های موجود از سوی مردم، با راه اندازی مشاوره معکوس تلاش کردیم این فرایند را بسیار ساده تر کنیم.  تمام خطوط پشتیبانی ما مشاوره معکوس هم دارند و در این روش به 400 سئوال در مامایی و 500 سئوال در پرستاری پاسخ داده شد. 
وی این خطوط را خطوط مشاوره کمک دانست و از تغییر حالت روحی تماس گیرندگان بعد از اتمام مشاوره سخن گفت: ما خط صدای مردم را هم برای نظرسنجی از مردم داریم و بررسی های ما نشان داد که مردم در ابتدای تماس احساس ترس و اضطراب و در آخر تماس حس آرامش داشتند.
راه اندازی کانال آموزش و مشاوره در تلگرام، برگزاری نمایشگاه نقاشی با موضوع  و نمایشگاه عکس سیمای ماما در مقابله با کرونا به مناسبت روز ماما نیز از دیگر فعالیت هایی بود که وی از آنها نام برد.

تامین مالی و تجهیزاتی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی دانشگاه، شهر تهران و بیمارستان های استان های گیلان،  مازندارن، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان
محتشم، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده نیز که در کارگروه تامین مالی و نیرو فعالیت می کرد؛ از فعالیت کنار اساتیدش در مدیریت ویروس کرونا ابراز خرسندی کرد و گفت: از این که در کنار دانشکده توانستیم گام کوچکی در راه مقابله با کرونا برداریم، خیلی خوشحالم و حالا که به عینه زحمات و تلاش های اساتید دانشکده را دیده ایم، با افتخار خودمان را دانشجوی دانشکده پرستاری و مامایی تهران معرفی می کنیم.
وی گفت: خداروشکر توانستیم تامین مالی و تجهیزاتی با اولویت اول بیمارستان ها و مراکز بهداشتی دانشگاه، شهر تهران و نیازهای اساسی بیمارستان های استان های گیلان،  مازندارن، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان را تامین کنیم. نیازها در خیلی از شهرستان ها نیازهای اساسی و فوری بود.

ثبت تجربیات پرستاران و ماماهای دانشکده پرستاری و مامایی در اپیدمی کووید 19 در ایران
دکتر فاطمه واثق رحیم پرور، معاون پژوهشی دانشکده نیز ضمن تاکید بر لزوم مستندسازی فعالیت های پرستاران وماماها در اپیدمی کووید 19؛ از اختصاص گرنتی به نام کووید 19 از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران و تمدید مهلت آن تا سوم خرداد ماه خبر داد و از بالا بودن تعداد طرح ها علی رغم بدون هزینه بودن آن ابراز خرسندی کرد.
دکتر فاطمه نوغانی، معاون اداری و مالی دانشکده نیز همدلی اساتید و دانشجویان دانشکده در فعالیت های کارگروه های مدیریت کرونا را منحصر به فرد دانست و با اشاره به کمک های اعضای هیات علمی در قالب پرداخت حقوق یک تا سه روز از فروردین ماه و جذب کمک از خانواده و حتی خارج از کشور را تجربه ای مشابه کمک رسانی بدون هیچ چشمداشت مردم در زمان جنگ تحمیلی دانست.
ثبت تجربیات پرستاران و ماماها  دانشکده پرستاری و مامایی در اپیدمی کووید 19 در ایران؛ همکاری، توانمندی و مشارکتی و نقاط قوت، ضعف و چالش ها،  ارتقا و توسعه جایگاه پرستاری و مامایی در جامعه، ساعت ها مشاوره رایگان اعضای هیات علمی به مردم جامعه، کودکان و سالمندان و سلامت روان، صدای سوگیاران و اهمیت پرداختن به خانواده های داغدیده در اپیدمی ویروس کرونا، ترجمه گایدلاین های سازمان بهداشت جهانی، برگزاری وبینارهای آموزشی، برگزاری مسابقات نقاشی با موضوع "کودکان و کرونا"، مسابقه خاطره نویسی پرستاران و ماماها در مقابله با کرونا ویروس و نمایشگاه عکس با موضوع " سیمای ماما در مقابله با کرونا" از جمله دیگر فعالیت هایی بود که کارگروه ها به آن اشاره کردند.

  • گروه خبری : حوزه ریاست ,مناسبت ها
  • کد خبر : 256585
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی