• تاریخ انتشار : 1398/09/18 - 12:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

حجت الاسلام و المسلمین قریشی: جدا کردن علوم انسانی از علوم تجربی یک انحراف در علم محسوب می شود

اولین جلسه از کرسی های آزاد اندیشی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه مراقبت و سلامت دوشنبه 18 آذرماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین قریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ اولین جلسه از کرسی های آزاد اندیشی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه مراقبت و سلامت دوشنبه 18 آذرماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین قریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر سادات سیدباقر مداح، مادر پرستاری نوین ایران، رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، مدیران دانشگاه و دانشکده، اعضای هیات علمی و دانشجویان در این دانشکده  برگزار شد.
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده در ابتدای این جلسه از حضور و حمایت های بی دریغ حجت الاسلام و المسلمین قریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برای پیگیری اخذ مجوز برگزاری کرسی آزاد اندیشی قدردانی کرد.
رئیس دانشکده با اشاره به برگزاری سلسله نشست های نظریه پردازی حرفه ای در دانشکده در سنوات گذشته از طرح و به بحث کشیدن موضوعات درون حرفه ای در قالب این نشست ها به عنوان تجربه دانشکده سخن گفت و برگزاری کرسی های آزاد اندشی به این شکل را اولین تجربه دانشکده در این زمینه دانست و اظهار داشت: اولین بار است که با چارچوب کرسی های آزاد اندیشی این برنامه در دانشکده برگزار می شود و با نظریه پردازی حرفه ای متفاوت است.
وی از طرح 6 مورد به عنوان موضوع مورد بحث در قالب بیانیه گام دوم انقلاب و طرح راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه مراقبت و سلامت سخن گفت و آن را مطالبه مقام معظم رهبری و از تاکیدات ایشان دانست و از اهتمام و تلاش مستمر دکتر روددهقان، دبیر کرسی های آزاد اندیشی دانشکده برای برگزاری این نشست تقدیر و تشکر کرد.
حجت الاسلام و المسلمین سید مجید قریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز قدردانی و سپاس خود را از همت دانشکده پرستاری و مامایی برای احیای کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ابراز کرد و گفت: کرسی های آزاد اندیشی علی رغم این که سال هاست مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است در دانشگاه ما به دلایل متعددی خیلی دنبال نشده؛ دانشجویان هم این مسئله را پیگیری نکردند؛ ما هم خیلی نتوانستیم به صورت نیاز این مسئله را نهادینه کنیم. هر انسان متفکر، وطن دوست و آینده نگری یکی از راه حل های بیرون رفتن از مشکلات را گفتگوی شفاف، عالمانه و در عین حال بی رحمانه در حوزه علم می داند. اگر این کرسی ها در دانشگاه ما خوب شکل نگرفته اند؛ شاید به این علت بوده است که ما در حوزه استادی نتوانستیم این مسئله را الگو سازی کنیم. شاید لازم بود این کرسی ها ابتدا در حوزه استادی شکل بگیرد و در این صورت می توانست الگوی خوبی برای دانشجویان باشد تا دانشجویان این مسیر را دنبال کنند. جا دارد که دانشگاه ها به آن اهتمام بورزند و به حرکت علمی دانشگاه کمک کنند.
وی تصریح کرد: این که دانشکده تصمیم گرفته است این کرسی های را در دانشگاه احیا کند و از موضوعی شروع کرده است که مسئله امروز و راه حل فردای ماست جای قدردانی دارد. 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب سال گذشته قبل از 22 بهمن ماه صادر شد زمانی که امثال اقای بولتون می گفتند که ما چند ماه دیگر در تهران هستیم. درست زمانی که تحریم ها اوج گرفته بودند و دلار بالا رفته بود؛ ناخدای این انقلاب این بیانیه را صادر کرد و هر انسان منصف و دردمندی که این بیانیه را دید احساس کرد که از درون آن دارد صحبت می کند. مقام معظم رهبری در این بیانیه مسائل را با شفافیت تمام بیان کردند؛ این که این انقلاب چه شرایطی را طی کرده است و در چه شرایطی به بار نشسته است. حرف های ایشان بسیار برای جامعه دردمند ما امیدوار کننده و راهگشا بود.
وی افزود: این بیانیه و ابعادش باید باز شود و راهکارهای رسیدن به توصیه های هفتگانه ای که در آخر بیانیه آمده است باید تببین شود.
حجت السلام و المسلمین قریشی اظهار داشت: همانطور که در ابتدای بیانیه آمده است ما در میان دو قدرت بزرگ جهان شوروی (کمونیسم) و امریکا و اروپا (لیبرالیسم و کاپیتالیسم) که هر دو با هم با انقلاب اسلامی مخالف بودند، متولد شدیم. از ابتدای انقلاب هم همسایه شمالی ما شوروی چون شعارهای ما مخالف شعارهای آنها بود، با آن مخالف بود و هم امریکا و اروپا. ما از همان ماه های اول انقلاب با سلطه طلبی شوروی در افغانستان مخالفت کردیم و شعار نه شرقی نه غربی را مطرح کردیم.
وی تصریح کرد: در این چهل سال ما قدم به قدم جلو رفتیم و کاری که شروع شده است قرار است ادامه داشته باشد؛ این بیانیه می گوید بیایید چهل سال بعدی را ترسیم کنیم. الان وقت مردم سازی و جامعه سازی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی نباید خودش را از فراورده های علوم انسانی جدا کند، این که یک بعدی بار می آییم یکی از ضعف های ما در دانشگاه ها است. جدا کردن علوم انسانی از علوم تجربی یک انحراف در علوم محسوب می شود.
وی همچنین بر ارائه بیانیه به صورت درس در دانشگاه ها تاکید کرد و از تدوین بیانیه دوم انقلاب در قالب یک درس مجازی خبر داد و گفت: برخی از دانشجویان ما بیانیه را نخوانده ونشنیده اند. امیدوارم کار شما زمینه ای برای دنبال شدن در دانشکده های دیگر باشد و جلسات در مراکز دیگر دنبال شود.
حجت الاسلام و المسلمین قریشی نحوه برگزاری این جلسه را یکی از محسنات آن دانست و آن را پربارتر توصیف کرد و گفت: این جلسه اولین جلسه ای بودکه دانشجو با استاد با هم جمع شده بودند. دانشجو پروری یکی از آرزوهای من است و این که اساتید بتوانند شهامت نقد را در دانشجویان تقویت کنند. این جور جلسات بسیار خوب و مغتنم است؛ البته که این جلسات، جلسات آزاد هستند و نباید افراد را برای نظراتشان مواخذه کرد.
وی تصریح کرد: این جلسات، جلسات تصمیم گیری نیست؛ اما جلسات تصمیم سازی هست. این مطالب است که رشد می کند و در این گفتگوها صیقل می یابد و آرام آرام به قدمی تبدیل می شود. نباید از کمبود ها و نقد ها ترسید باید اینها را دنبال کرد و قطعا ثمراتش به بهبود وضعیت خواهد انجامید.
دکتر زهرا روددهقان، دبیر کرسی های آزاد اندیشی دانشکده در آغاز جلسه بیانات مقام معظم رهبری را قرائت کرد: 'بروید، فکر کنید، بگویید، بنویسید، در مجامع خودتان منعکس کنید، آن کرسى‌هاى آزاداندیشى را که من ۱۰۰ بار ‌ـ‌با کم و زیادش‌ـ تأکید کرده‌ام راه بیندازید و این‌ها را هى آنجا بگویید. این می‌شود یک فضا. وقتى یک فضاى گفتمانى به وجود آمد، همه در آن فضا فکر می‌کنند. همه در آن فضا جهت‌گیرى پیدا می‌کنند، همه در آن فضا کار می‌کنند.'
وی محور اصلی این کرسی را راهکارهای تحقق عدالت در سلامت با 6 گزاره آشنایی بیماران با حقوق قانونی خود منجر به مطالبه گری تحقق عدالت در سلامت و مراقبت می شود، اجرای کامل طرح حاکمیت بالینی می تواند منجر به ارتقاء عدالت شود، تغییر ساختار سیستم بهداشت و درمان، از درمان محور به بهداشت محور نظام سلامت را در مسیر تحقق عدالت قرار میدهد، تحقق عدالت در مورد کارکنان نظام سلامت منجر به ارتقاء عدالت در مراقبت می شود، تحقق نظام پرداخت موردی در مورد فعالیت های پرستاری و مامایی منجر به ارتقاء عدالت در مراقبت می شود و افزایش مراکز درمانی خصوصی یعنی گام برداشتن در مسیر تحقق عدالت در نظام سلامت دانست و روند برگزاری کرسی را توضیح داد.
در ادامه موافقین و مخالفین به بحث و گفتگو پرداختند و با توجه به شرح و بسط مطلب دو گزاره 'آشنایی بیماران با حقوق قانونی خود منجر به مطالبه گری تحقق عدالت در سلامت و مراقبت می شود' و 'طرح تحول نظام سلامت' مورد بحث قرار گرفت.

 
  • گروه خبری : حوزه ریاست
  • کد خبر : 257201
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی