• تاریخ انتشار : 1399/07/14 - 14:13
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

تاکید رئیس دانشکده بر نقش محوری گروه های آموزشی در تدبیر امور و حل مشکلات دانشجویان دکتری

جلسه صمیمانه رییس دانشکده با دانشجویان دکتری بهداشت باروری دوشنبه ۱۴ مهرماه در فضای اسکای روم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رییس دانشکده پرستاری و مامایی در جلسه صمیمانه با دانشجویان دکتری بهداشت باروری علت تشکیل این جلسه را طرح مشکلات دانشجویان بنا به درخواست اخیر دانشجویان دکترای بهداشت باروری دانست.

در آغاز جلسه نماینده دانشجویان ۹۶ در مورد استفاده از واژه بدهکاری در مورد واحدهای موظفی دانشجویان دکتری صحبت کرد: واژه بدهکاری واژه ای است که سه چهارماه اخیر خیلی رایج شده و آن را مربوط به کسری واحدهای موظفی دانشجویان دکتری در گروه دانست و علت کسری واحدهای موظفی را ارائه نشدن سه واحد موظفی در ترم اول تحصیلی دانشجویان و یا ارایه نشدن واحد در ترم مورد نظر عنوان کرد.

وی افزود: الان که در مقطع آخر و پایان نامه هستیم به ما اعلام شده است که  هرکدام بالغ بر ۸ الی ۱۰ واحد بدهکاری داریم.

دکتر نیکبخت در پاسخ به بحث مطرح شده در مورد بدهکاری دانشجویان دکتری، با اشاره به سابقه طولانی  مسئولیتش در مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشکده گفت: خوشبختانه من با قوانین، آئین نامه ها، مشکلات و فضای تحصیلات تکمیلی آشنایی کامل دارم.

وی در توضیح سه واحد موظفی مطابق آیین نامه تحصیلات تکمیلی گفت: این سه واحد موظف مصرح آیین نامه دوره دکترا است؛ بعضی از دانشگاه ها آن را با کارت زنی برای دانشجویان و کنترل ورود و خروج دانشجویان دکتری دنبال می کنند اما ما یک برداشت اجمالی و نتیجه محور از آیین نامه داشتیم که به نفع خود دانشجویان دکتری بود. ما آن را با سه واحد کار آموزشی- پژوهشی و اجرایی در گروه تعریف کردیم که در بیلان هر نیمسال دانشجو باید ثبت شود. سه واحدی که باید در هر ترم انجام شود.

وی در ادامه از تسهیل شرایط ۲۰ درصدی در کل دوره در صورت بدهکاری دانشجویان سخن گفت و افزود: با این حال مصوب شد ۲۰ درصد کل واحد ها هم اگر کسی بدهکار است و زمان دفاعش فرارسیده است، اشکالی نداشته باشد و کسی نمی تواند مجوز دفاع ندهد. اینها آیین نامه مصوب شورای آموزشی دانشکده است.

رئیس دانشکده تصریح کرد: ما نگفتیم دانشجو حتما سه واحد کارآموزی برود؛ دانشجو می تواند سه واحد موظف خود را در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و اجرایی داشته باشد. مدیر گروه دستش باز است و می تواند این سه واحد را برای دانشجو در این حوزه ها تعریف کند. این مصوبه از قبل هم بوده است. مسئولیت این کار هم با مدیر گروه است. مدیر گروه باید پایان ترم میزان مشارکت دانشجویان را به میزان سه واحد تایید کند. واقعیت این است که دانشکده وارد جزییات چگونگی آن نمی شود. دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اختیار گروه هستند و ما فقط حالت ناظر را داریم،  امور پایش می شود و به مدیر گروه هم بازخورد داده می شود. این دانشگاه، دانشگاه بزرگی است و فضای کار بسیار زیادی دارد .همه فعالیت ها قابل محاسبه است، بنابراین با این تنوع در برنامه ها لفظ بدهکاری لفظ بی معنایی است و هر دانشجو در همان ترم باید تکلیفش مشخص شود. در شرایطی با درخواست خود دانشجو و تایید مدیر گروه دانشجو می تواند واحدهای موظف خود را در بین دو نیمسال جابجا نماید.

دکتر نیکبخت نصرآبادی واژه بدهکاری را لفظ مناسبی برای این مبحث ندانست و تاکید کرد: من با مفهوم بدهکاری خیلی موافق نیستم؛ تکلیف هر ترم باید در همان ترم روشن شود. اگر گروه واحد کارآموزی ندارد، باید با فعالیت های دیگری آن را تکمیل کند و  اگر مشکلی باشد آن را به تحصیلات تکمیلی در ابتدای ترم اعلام کند تا شورا تصمیم گیری کند؛ اما تکلیف باید همان ترم مشخص شود و فرد برای ترم بعد بدهکار نشود.

وی در مورد عدم ارائه سه واحد موظفی در ترم اول به دانشجویان دکتری گفت: ترم اول را گفتیم سه واحد به دانشجو ندهید؛ معنی اش این نیست که معاف کردیم. معنی اش این است که دانشجو تازه آمده و هنوز وضعیت ماموریت و اسکانش مشخص نشده است و این فرصت را هم دارد که این سه واحد را در ترم های آینده جبران نماید. آن ۲۰ درصد تخفیف کل واحدهای موظفی دوره را هم مصوب کردیم که دانشجویان با مشکلات کمتری مواجه شوند و روند آموزشی و دفاع آنها تحت تاثیر قرار نگیرد.

وی همچنین بر حفظ امانت و مالکیت معنوی و درج اسامی دانشجویان دکتری در کارهای علمی و تحقیقاتی پیشنهادی و ایده های جدید اجرایی تاکید کرد و گفت: هر جایی دانشجویی ایده ای یا پروپوزالی و کاری جدید ارائه کرده است باید نام او هم آورده شود. از نظر اخلاقی باید مشخص شود که چه کسی این کار را انجام داده است و مالکیت معنوی ان با چه کسی است .

رئیس دانشکده مسئولیت صفر تا صدی امور مربوط به دانشجویان را با مدیر گروه دانست و از دانشجویان خواست تا تعامل شان را با مدیر گروه حفظ کنند.

دکتر نیکبخت در پاسخ به مشکلات ارتباطی و تعاملی مطرح شده از سوی دانشجویان دکتری بهداشت باروری با معاونین آموزشی و پژوهشی گروه بر لزوم هماهنگی داخل گروهی تاکید کرد. 
وی همچنین انتخاب دو نفر در گروه به عنوان مسئول آموزش و پژوهش را مثبت قلمداد کرد و گفت: انتخاب دو نفر در گروه مامایی برای مدیریت کارهای آموزشی و  پژوهشی گروه نکته مثبتی است و این که مدیر گروه هم در کار این دو نفر دخالت نمی کند، خوب است. بنای ما این هم این نیست که در کوچک ترین امور داخلی گروه دخالت کنیم. ما نظارت خودمان را داریم و البته هر فرد باید در قبال مسولیت خود پاسخگو باشد.

وی مسئولین آموزشی و پژوهشی گروه را اساتیدی توانمند، جوان و با انگیزه توصیف کرد و گفت: به زعم من این اساتید چون اخیرا دوران دانشجویی خود را طی کرده اند، یقینا با دانشجویان احساس نزدیک تری دارند و آنان را بیشتر درک می نمایند.
وی  در عین حال به دانشجویان قول داد تا در جلسه ای مشترک مسائل و مشکلات مطرح شده را شفاف با مسئولین آموزشی و پژوهشی گروه مطرح کند.

رئیس دانشکده از فضای غیر حرفه ای ایجاد شده توسط برخی از دانشجویان بهداشت باروری گلایه کرد و گفت: فضای ایجاد شده در این خودزنی حرفه ای که توسط عده قلیلی از دانشجویان در یک رقابت منفی برای یکدیگر ایجاد شد، زیبنده این گروه فرهیخته نبود و برای دانشکده هم هزینه داشت؛‌ و عملا قدرت دفاع ازآنان از ما هم گرفته شد.

دکتر نیکبخت نصرآبادی در ادامه در پاسخ به عدم رضایت دانشجویان از شرایط بالینی گفت: بازنقش و جایگاه ارتباط و تعامل درون حرفه ای و بین حرفه ایست که حرف اول را میزند و ما واقعا نمی توانیم از موضع بالاتر و تدافعی و یا هیجانی و احساسی و ... به خواسته هایمان برسیم. این مطالبات باید توسط مدیر گروه برای ایجاد تعامل دوستانه و دو طرفه پیگیری شود.

رئیس دانشکده اذعان داشت: این معنایش این نیست که ما سلب مسیولیت کنیم و پیگیر امور نباشیم.

وی تصریح کرد: البته اگر هم اینگونه فکر کنید که همه چیز و همه شرایط باید عالی باشد  تا دانشجو دانشجوی خوبی شود؛ این هم هنر نیست. هنر این است که در دل مشکلات بتوانید عملکرد خوبی داشته باشید.

دکتر نیکبخت گروه آموزشی را محور و مرجع تمام فرایندهای کاری دانست و گفت: دانشگاه گروه را می شناسد. گروه همه کاره است. یک هویت مستقل دارد و مسولیتش هم بالا است و باید مدیر گروه این مسولیت را با تمام وجود تجربه نماید.
وی در ادامه از مدیران گروه خواست تا نیازهای گروه و مربیان در محیط های بالینی را مکتوب و گزارش کنند.

رئیس دانشکده در پاسخ به اعتراض دانشجویان به سخت گیری در مورد تغییر شیفت ها گفت: این سخت گیری برمی گردد به بحث فروش شیفت ها و کار آموزی ها و این پدیده در گروه بهداشت باروری متاسفانه سابقه داشته و کم کم به گوش بچه های پرستاری هم رسید و آنها هم بعضا دارند همین کار را می کنند. وقتی موضوع علنی می شود و اعتراض وارد می شود ما هم مجبور می شویم ورود پیدا کنیم و مقررات سخت گیرانه تری اتخاذ نماییم. البته همه ما ممکن است برایمان در زمانی مشکلاتی پیش بیاید و کارهایمان را با هماهنگی گروه به فرد دیگری تفویض کنیم و یا جابجا کنیم و بعد جبران کنیم و این انعطاف پذیری در برنامه ها اجتناب ناپذیر است و باید به رسمیت شناخته شود. در جهان امروز یقینا انعطاف پذیری بهتر جواب می دهد.

بحث گزارش کار گرفتن دانشجویان دکتری با امضای دانشجویان کارشناسی نیز یکی دیگر از مسائل مطرح شده از سوی دانشجویان دکتری بهداشت باروری بود که دکتر نیکبخت اینگونه به آنها پاسخ داد: اگر منظورتان بحث ارزشیابی است که این مسئله برای اساتید هم اتفاق می افتد و کار اشتباهی نیست. اگر دانشجو راضی نباشد باید مورد مطرح تا فرایندهای مربوطه اصلاح شود اما اگر مچ گیری باشد قطعا غیر قابل قبول و مذموم است. 

وی همچنین در پاسخ به الزام انتشار دو مقاله برای دفاع از رساله دکتری با توجه به اپیدمی کووید ۱۹ و اولویت انتشار مقالات با محوریت کووید در مجلات معتبر؛ از تاکید دانشگاه بر انتشار دو مقاله برای دفاع ازرساله دکتری خبر داد.

  • گروه خبری : حوزه ریاست ,معاونت آموزشی
  • کد خبر : 256148
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی