برگزاری کارگاه اصول مذاکره موثر برای مدیران در جلسه هیئت رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
در جلسه هیئت رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی ۱۵ آبان ۱۴۰۳ کارگاهی با عنوان "اصول مذاکره موثر برای مدیران" با سخنرانی دکتر محمدعلی چراغی عضو هیئت علمی گروه مدیریت پرستاری برگزارشد که به موضوعاتی مهم و کاربردی در زمینه مذاکره و حل اختلاف پرداخته شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی؛ در ابتدای این جلسه دکتر شهرزاد غیاثوندیان رئیس دانشکده ضمن تاکید بر لزوم کسب مهارت و اصول مذاکره موثر بیان کرد: نیاز است مدیران از تواناییها و مهارتهای برقراری ارتباط موثر برخوردار باشند، تا بتوانند نقش خود را در دستیابی به دستاوردهای بزرگ و پیشبرد اهداف و برنامههای عملیاتی سازمان ایفا کنند. در دنیای مدیریتی کنونی، که به طور فزایندهای بر مبنای گفتمان و تبادل افکار شکل گرفته است، توانایی مذاکره برای حل مسئله و دستیابی به توافق، بیش از پیش اهمیت یافته است.
ربیس دانشکده با بیان اینکه مذاکره موثر یکی از ابزارهای کلیدی مدیریتی است، گفت: هرچه مدیران در زمینه گفتمان و تبادل نظرات خود توانمندتر باشند، پیامدهای موثر بیشتری نیز به دنبال خواهد داشت. این مهارت نه تنها به تحقق اهداف سازمانی کمک میکند، بلکه باعث ارتقای سطح همکاریها و بهبود روابط کاری میان اعضای سازمان میشود. از این رو، مدیران باید به طور مستمر در پی تقویت این مهارتها و به روزرسانی دانش و تجربیات خود باشند تا بتوانند در محیط کاری خود بهترین عملکرد را ارائه دهند.
در ادامه دکتر چراغی ضمن توضیح مفهوم مذاکره موثر، بر اهمیت توسعه مهارتهای مذاکره و ارتباطی در دنیای پیچیده و پویای امروزی تاکید کرد و بیان داشت که موفقیت سازمانها به شدت به توانایی مدیران در برقراری ارتباطات موثر و مدیریت گفتمانها وابسته است، مذاکره در خلاقانهترین شکل خود شباهت زیادی به همکاری دارد. هنگامی که مذاکره به عنوان یک استراتژی حل اختلاف به کار میرود، اغلب شباهت زیادی به سازش پیدا میکند، جایی که هر طرف باید چیزی را واگذار کند و تمرکز بر پذیرش تفاوتها بین طرفین است.
وی افزود: در طول مذاکره، افراد با نیازها، خواستهها و تمایلات متضادی روبرو میشوند که باید در مذاکره ضمن مخاطب شناسی به طرف مقابل هم احساس برنده بودن داد. تعداد کمی از افراد قادرند تمامی نیازها یا اهداف خود را برآورده کنند و بیشتر تعارضات روزمره از طریق مذاکره حل میشوند.
دکتر چراغی به این نکته اشاره کرد که اگرچه مذاکره به معنی برد و باخت برای هر دو طرف است، اما هیچ قانونی وجود ندارد که هر طرف به همان میزان که برد، باخت هم داشته باشد. او توضیح داد که بیشتر مذاکرهکنندگان میخواهند بیشتر از آنچه که از دست میدهند، برنده شوند، اما زمانی که تاکید بر بردن به هر قیمتی باشد، مذاکره به یک رقابت مخرب تبدیل میشود.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی مذاکره موثر این است که طرف مقابل نیز از نتیجه راضی باشد، تاکید کرد که تمرکز در مذاکره باید بر ایجاد یک وضعیت برد-برد باشد. این وضعیت، جایی است که هر دو طرف احساس کنند به دستاوردی قابل قبول رسیدهاند و این نوع مذاکره میتواند روابط را تقویت کرده و اعتماد بین طرفین را افزایش دهد.
در ادامه سخنرانی، دکتر چراغی به معرفی برخی از تکنیکهای مناسب و استراتژیهای هوشمندانه برای برقراری ارتباطات موثر در مذاکره پرداخت. وی توضیح داد که ارتباط موثر شامل توانایی شنیدن فعال، بیان شفاف و دقیق نظرات و استفاده از استراتژیهای مذاکرهای هوشمندانه است که میتواند به مدیران در برقراری روابط موثر و پایدار کمک کند و استفاده از تکنیکهای مناسب، به توافقات مثمرثمر دست یابند و تعارضات را به خوبی مدیریت کنند.
این جلسه با مشارکت فعال شرکت کنندگان و پرسش و پاسخ ادامه یافت.
ارسال نظر