• تاریخ انتشار : 1400/12/19 - 09:28
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بررسی پیامدها و راهکارهای آموزش زیر رده های پرستاری در نشست شورای سیاستگذاری پرستاری کشور در دانشکده پرستاری و مامایی

ششمین جلسه شورای سیاستگذاری پرستاری کشور با دستور بررسی پیامدهای آموزش زیررده های پرستاری با حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان نظام پرستاری، روسای انجمن های علمی، اعضای بورد پرستاری، پیشکسوتان، نمایندگان تشکل های دانشجویی و کارشناسان مربوطه در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

گالری تصاویر 
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی در ابتدای این نشست که چهارشنبه 18 اسفند ماه 1400 در سالن شورای یک برگزار شد، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ضمن خیر مقدم و تبریک اعیاد پرخیر و برکت شعبانیه با اشاره به جایگاه و نقش موثر خدمات پرستاری در اعتلای سطح سلامت جامعه بیان کرد: معاونت پرستاری به عنوان رکن حاکمیتی و نظام پرستاری به عنوان رکن حرفه ای پرستاری با اتخاذ مواضعی هماهنگ با یکدیگر و با انتخاب راه درست در مسیر خدمت رسانی به مردم و بهبود سلامت جامعه نقش آفرینی موثرتری خواهند داشت.
دکتر نیکبخت نصرآبادی تاکید کرد: در ساختار تشکیلاتی مدیریت پرستاری نباید احساس شکست و خسران و یا پیروزی را داشت بلکه باید با کم ترین میزان حساسیت، هیجان و احساسات در چالش های سیاستگذاری فقط به راهکارهای ارتقای حرفه فکر کرد و یقینا تاریخ ما و اقدامات ما را در این مسیر قضاوت خواهد کرد، یقینا هرچه مشارکت، همفکری و همگرایی و بهره مندی از خرد جمعی و مشارکت همه نهادهای متناطر در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های حرفه ای  این حوزه بیشتر باشد شاهد شکوفایی و اعتلای بیش از پیش حرفه خواهیم بود.
در این نشست دکتر عباس عبادی، استاد دانشگاه و معاون پرستاری وزارت بهداشت و آموزش کشور ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) بیان کرد: احساس مسئولیت داشتن نسبت به سلامت مردم و رشد و تعالی حرفه ای در حوزه پرستاری ارزشمند و از نقاط قوت این حرفه می باشد و حساس بودن به چالش ها و دغدغه های بوجود آمده از سوی همه دلسوزان که مراقبند تصمیمات ما آسیب و لطمه ای به این حرفه وارد نکند نیز قابل تحسین و تقدیر است.
دکتر عبادی با اشاره به وظایف حوزه معاونت پرستاری گفت: آموزش پرستاری به لحاظ ساختاری و سازمانی بخشی از وزارت بهداشت است که در حوزه معاونت آموزش تعریف شده است که در حال پیگیری و رایزنی جهت ایجاد دبیرخانه ای مستقل برای رشته پرستاری هستیم .
دکتر عبادی با اشاره به تخلفات آموزشی در زیر رده های پزشکی گفت : گاه سختگیری‌های غیرمنطقی باعث می‌شود که افراد غیر مرتبط و با سوء استفاده از اعتبار دانشگاه، انجمن ها و سازمان های معتبر کشوری افرادی را تربیت کنند که می تواند آسیب های جبران ناپذیری را در سلامت جامعه به همراه داشته باشد که مدیریت و هماهنگی این بخش ها یکی از ارکان لازم و سخت در حوزه مدیریت و بررسی صلاحیت افراد در جذب نیروی انسانی می باشد.
وی افزود: برای رفع کمبود نیروهای انسانی در ارائه خدمات سطح پایبن تر در حوزه مراقبت و سلامت، درصورت تربیت زیر رده های پرستاری باید زمینه جذب و استخدام آتی این افراد آموزش دیده نیز در فرایند اجرایی شدن کار در نظر گرفته شود که خود آن کار به ضد خود تبدیل نشود.
وی اظهار داشت: در خصوص دوره مراقبت از سالمند و معلول نیز باید ابتدا با یک نیاز سنجی و یک دوره تکمیلی از ظرفبت کمک پرستاران آموزش دیده و آماده بکار استفاده کرد و در صورت نیاز مجدد با کسب دیدگاه ها و نظرات کارشناسان و بررسی تبعات و نحوه بکار گیری آتی آنان در این حوزه با یک ارزشیابی همه جانبه به یک تصمیم عقلایی رسید.
در ادامه این نشست دکتر محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری با تاکید به اینکه هیچگونه دوگانگی بین سازمان و معاونت پرستاری وجود ندارد و در آینده نیز ایجاد نخواهد شد گفت: در دغدغه‌ها و چالش‌های ایجاد شده در حوزه پرستاری باید متحد باشیم تا بتوانیم مشکلات پیش روی آن را مرتفع سازیم و نباید در این مسیر تک بعدی حرکت کرد و  مسائل حاشیه ای را پررنگ جلوه داد.
دکتر میرزابیگی با اشاره به جامعه سالمند در اینده و ضرورت مراقبت از آنان گفت: ما به عنوان یک پرستار وظیفه مراقبت از خلیفه الله را داریم که می تواند این مراقبت از قشر معلول، سالمند، بیمار و.. باشد و نباید نگاه متفاوتی نسبت به خدمات رسانی به سالمندان و افراد آسیب دیده وجود داشته باشد. حفظ شان و منزلت سالمندان که ذخایر ارزشمند جامعه هستند باید نیاز به مراقبت از آنها به گونه‌ای مرتفع شود که در مسیر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان به خوبی پیش رود.
دکتر میرزابیگی با بیان اینکه نسل پنجم نسل اجتماعی شدن است گفت مسئولیت پذیری های اجتماعی در راس امور قرار دارند و خدمات رسانی و توانمندی سالمندان و خانواده آنها یکی از موضوعاتی است که در این حوزه قرار دارد و باید برای رفع نیاز مشکلات قشر سالمندی نیروهای آموزش دیده و یا کارشناسان متخصص در حوزه سالمندی وارد عمل شوند که در صورت برآورده نشدن این نیاز لازم است که آموزش زیر رده های پرستاری جهت ارائه خدمات و مراقبت از سالمندی صورت گیرد.
وی درباره جزییات عقد تفاهم نامه بین سازمان نظام پرستاری و سازمان بهزیستی کشور گفت:  فعلا فقط تفاهم نامه‌ای جهت تربیت و آموزش زیر رده های پرستاری بین این دو سازمان منعقد گردیده است و هنوز هیچگونه آیین‌نامه اجرایی و کوریکولومی برای آن طراحی نشده است که در صورت اجرایی شدن آن قطعا از نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان و پیشکسوتان در این حوزه استفاده خواهد شد.
در این نشست دکتر سادات سید باقر مداح استاد پیشکسوت و نمایندگان نهادهای حرفه ای و صنفی و دانشگاهی و انجمن های علمی نقطه نظرات خود را در این خصوص بیان داشتند.

  • گروه خبری : حوزه ریاست
  • کد خبر : 252923
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی