• تاریخ انتشار : 1402/04/14 - 09:55
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 18
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

معاونت آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی برگزار کرد:

بخش اول دوره کوتاه مدت دانش و مهارت افزایی آشنایی با "اصول و مهارت های تدریس بالینی" برگزارشد

بخش اول دوره کوتاه مدت دانش و مهارت افزایی آشنایی با "اصول و مهارت های تدریس بالینی" ویژه پرستاران بالینی (CTA)، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دستیار معلم (TA) و اساتید هیئت علمی در دو روز متوالی در سالن استاد دکتر مداح دانشکده برگزار شد.

گالری تصاویر

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی،معاونت آموزشی دانشکده  با همکاری دفتر توسعه آموزش بخش اول دوره کوتاه مدت دانش و مهارت افزایی آشنایی با "اصول و مهارتهای تدریس بالینی"در دو روز متوالی 12 و 13 تیر ماه 1402 را با حضور بیش از 80 نفر از مخاطبان و تدریس اساتید صاحب تجربه در آموزش پزشکی، حول سه محور اصلی "اصول یادگیری بزرگسالان با تمرکز بر نسل Z" ؛ "اهمیت و ضرورت حیطه های یادگیری سه گانه در آموزش بالینی" و "انواع روشهای تدریس بالینی" برگزارکرد.
 در روز اول این دوره دکتر عظیم میرزازاده استاد گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، به بیان ویژگی های یادگیری فراگیران بزرگسال پرداخت و با مشارکت شرکت کنندگان، عوامل دخیل در این فرآیند را که می بایست مورد توجه استاد بالینی قرار بگیرد را مورد واکاوی و بحث قرار داد.
برنامه ریزی برای یادگیری فعال، ارائه بازخورد، تلاش برای افزودن بر آموخته و تجارب قبلی، یادگیری مبتنی بر مساله، دانشجو محوری، توسعه مهارت بازاندیشی، تاکید بر الگوی رفتاری بودن استاد، ایجاد احساس نیاز به یادگیری در دانشجویان از جمله موارد مهم و محوری بود که توسط دکتر عظیم زاده مورد بحث قرار گرفت، در ادامه براین تاکید شد که استفاده از روش های آموزشی مبتنی بر انتقال صرف دانش و تاکید بر وظایف دانشجو، بدون در نظر گرفتن حقوق متقابل وی، برای نسل هزاره پاسخگو نبوده و باید تلاش کرد متناسب با ویژگی های این نسل از روندهای آموزشی مناسب استفاده کرد.
سپس دکتر شهرزاد غیاثوندیان، استاد گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی به اهمیت و ضرورت توجه به هر سه حیطه یادگیری، شامل حیطه شناختی، روان حرکتی و عاطفی در تدریس بالینی موضوعی پرداخت. در این جلسه به این نکته تاکید شد که برای رسیدن به یک آموزش اثربخش بالینی ضروری است هر سه حیطه یادگیری در هم تنیده شده و با هم در اهداف آموزشی دیده شوند. آنچه اغلب در فرایندهای آموزش بالینی اتفاق می افتد تعریف اهداف آموزشی فقط در حیطه دانشی و روان حرکتی است که منجر به یک آموزش همه جانبه و اثربخش نشده و ضروری است حیطه عاطفی و نگرشی همزمان و همراه با آموزش مهارت های عملی مورد توجه اساتید قرار گیرد تا سیستم ارزشی و نگرشی دانشجو در حین کار با بیمار واقعی و تجربه محیط بالینی و تحت طراحی آموزشی هدفمند توسط استاد شکل بگیرد.
در دومین روز دوره دکتر هومن شهسواری، عضو هیئت علمی گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، به ایراد سخنرانی پیرامون "انواع روش های تدریس بالینی و نکات کاربردی" پرداخت.
خلق موقعیت یادگیری به عنوان مهمترین و مبنائی ترین عنصر در تدریس یالینی اثربخش مطرح و به این نکته اشاره شد چیزی که در یادگیری دانشجویان نقش اصلی را بازی می کند، استاد است نه روش تدریس. روش های تدریس بالینی زمانی موثر خواهند بود که با طراحی آموزشی هدفمند و برنامه ریزی شده توسط استاد اجرا شده و با درنظر گرفتن اهداف آموزشی و شرایط محیطی انتخاب شوند. در ادامه به برخی از تکنیک های آموزش بالینی مانند مطالعه موردی، راند بالینی، گرند راند، کنفرانس های پیش بالینی و پس بالینی، بحث گروهی، مشاهده هدایت شده، یادگیری خودراهبر، بازاندیشی، دمونستریشن و ... اشاره شد و نکات و اصولی کاربردی که در هر یک باید رعایت شود مورد بحث قرار گرفت.
در این جلسه شرکت کنندگان تجارب تدریس خود را مطرح کردند و به سوالات و چالش های آموزش بالینی آنان پاسخ داده شد.

 

  • گروه خبری : معاونت آموزشی,دفتر توسعه آموزش
  • کد خبر : 237606
کلمات کلیدی
سمیه عطایی
تهیه کننده

سمیه عطایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *