کارگاه تخصصی بازیوارسازی؛ ترکیب انگیزه، خلاقیت و آموزش
کارگاه بازی وارسازی در آموزش علوم پزشکی به همت دفتر توسعه آموزش با امتیاز توانمند سازی آموزشی 12آذر 1404در سالن شورای یک و با تدریس دکتر آرش میر محمد صادقی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران این کارگاه با محوریت اهدافی چون تبیین مزایای بازیوارسازی در فرآیند یاددهی–یادگیری علوم پزشکی، معرفی هشت اصل بنیادین مدل Octalysis Core Drives، ارائه نمونههایی از کاربردهای عملی این رویکرد در آموزش پزشکی، طراحی ساختار کلی یک بازی آموزشی در کلاس درس بر اساس مدل Octalysis توسط گروههای شرکتکننده، و در نهایت ارائه و ارزیابی بازیهای طراحیشده، به اجرا درآمد.
دکتر میر محمد صادقی در آغاز کارگاه، با طرح مبانی نظری، به اهمیت بازیوارسازی در آموزش علوم پزشکی (Gamification) پرداخت و با تشریح اصول هشتگانه مدل Octalysis نشان داد که ترکیب این اصول میتواند محیطهای یادگیری جذاب، ایمن و اثربخشی را در حوزه علوم پزشکی ایجاد کند؛ محیطهایی که نهتنها انگیزه یادگیرندگان را افزایش میدهد بلکه عمق یادگیری آنان را نیز ارتقا میبخشد.
پس از این بخش مقدماتی، اساتید و دانشجویان حاضر در کارگاه در قالب گروههای پنجنفره سازماندهی شدند و به طراحی پنج بازی آموزشی در حوزه علوم پزشکی پرداختند. هر گروه پس از تکمیل طرح خود، بازی طراحیشده را ارائه داد و مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت، بازی گروه «حبابهای رنگی» بهعنوان طرح برتر انتخاب شد.
برای تکمیل مباحث و تعمیق یادگیری، مدرس کارگاه در پایان دو نمونه عملی موفق از کاربرد بازیوارسازی در آموزش پزشکی را معرفی و تحلیل کرد؛ نمونههایی که بهخوبی نشان دادند چگونه این رویکرد میتواند به بهبود کیفیت آموزش و افزایش مشارکت فعال یادگیرندگان منجر شود.
ارسال نظر